Hej !
Har precis upptäckt en liten spricka ca 1 cm lång längs ena hörnet i badrummet. Typiskt nog där duschen är. Är det något man kan åtgärda själv eller måste någon komma och besiktiga detta för att veta om man behöver riva upp mer under ? Ser ut som lite bubbligt på sidorna längs sprickan. Täcker försäkringen sådant här ? Badrummet är från byggåret 2004 och ser fräsch ut i övrigt.

Tacksam för alla råd.

• En liten spricka i badrumsväggens hörn med bubblig yta intill, behov av reparation synligt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Excel
Jag skulle kontakta mitt försäkringsbolag.

De brukar komma ut och besikta och fuktmäta området gratis samt föreslå åtgärder. Då får du också besked huruvida försäkringen täcker skadan.

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Ring ditt försäkringsbolag och fråga.
Vi vet inte dina försäkringsvillkor, men generellt så lär det knappast bli billigt även om du går genom dem med självrisk och åldersavdrag etc.
*Men* de brukar erbjuda att skicka ut någon som gör en fuktmätning och inspekterar skadan utan kostnad.

Vad har du för material under?
I och med att du pratar om att det är lite bubbligt omkring det så har väl limmet släppt på grund av den fukt som kommit in. Men, så länge det är torrt bakom och inga skador som behöver åtgärdas så går det ju att laga det själv, så att det i praktiken blir jämförbart med resten av det 15-åriga tätskiktet.

Men, om det finns fukt och i värsta fall fuktskador så är det ju något som måste åtgärdas innan du tätar om du inte ska riskera värre problem i framtiden.

Tack, ska ringa försäkringsbolaget i morgon när det är öppet. Om de kan komma ut och inspektera utan kostnad är det ju värdefullt i sig. Eftersom den här sprickan är så liten och max några veckor gammal borde den inte hunnit ställa till det med så mycket får jag hoppas. Om det kan lagas till en begränsad kostnad så är det att föredra då vi inte tänkte göra om detta badrum förrän om kanske 5 år.

Det är bara att svetsa men du bör ändå kontrollmäta så det inte kommit in massa fukt

• Gilla
Saintus
  • Laddar…
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Det är bara att svetsa men du bör ändå kontrollmäta så det inte kommit in massa fukt
Jag försökte använda två olika fuktmätare jag har men ingen av dem var stor nog att komma ned genom sprickan och jag vill ogärna utvidga denna innan en besiktningman gjort sin bedömning.

S Saintus skrev:
Jag försökte använda två olika fuktmätare jag har men ingen av dem var stor nog att komma ned genom sprickan och jag vill ogärna utvidga denna innan en besiktningman gjort sin bedömning.
Utvidga den inte om du inte behöver senare.
*Måste* du använda duschen innan den besiktigats så kan du ju dra en bit silvertejp över för att skydda från flödande vatten.

Besiktningsmannen kommer även ha mätare som induktivt kan kolla efter fukt i området runt utan att skada tätskiktet.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.