Hej!

Har en äldre stallbyggnad (70 tal kanske?) som vi tänkt börja använda till lite mer än förvaring av gammalt bröte.

Det finns en väldigt stor spricka som går upp längs hela väggen. Vet inte vad det är för material som det är byggt med, om det är lecablock som man murat (?). Det är ingen dränering runt vilket jag antar påverkar detta, och jag har ingen aning om hur bottenplattan är gjord.

Kommer hela stallet rasa? Hur åtgärdar jag detta på bästa sätt?

Bilderna visar från både in och utsidan

• Spricka i innervägg från golv till fönster i gammal stallbyggnad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Stor spricka i yttervägg på äldre stallbyggnad, sträcker sig från botten till fönstret, byggt med oklart material.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
H Hellstrm skrev:
Kommer hela stallet rasa?
Det tror jag inte.

• Gilla
Hellstrm
  • Laddar…
Karrock
Det är en sättningsskada, delen till vänster i utebilden har sjunkit mer än delen till höger. Huset kommer inte rasa av detta.
Börjar det bli flera cm rörelser kan bjälkar i taket glida av sina lägen. Men sannolikt behövs decimetervis rörelser innan huset rasar. Dock, vid centimeterrrörelser kan det spricka så det blir otätt, i väggen som här, eller dragningar i gammal takpapp osv.

Är sprickan ny bör du fundera på om något har hänt i närheten, grävning eller påverkan på dränering eller grundvatten. Är den gammal så verkar det inte vara något dramatiskt förlopp och ingen anledning till oro.

Karrock Karrock skrev:
Det är en sättningsskada, delen till vänster i utebilden har sjunkit mer än delen till höger. Huset kommer inte rasa av detta.
Börjar det bli flera cm rörelser kan bjälkar i taket glida av sina lägen. Men sannolikt behövs decimetervis rörelser innan huset rasar. Dock, vid centimeterrrörelser kan det spricka så det blir otätt, i väggen som här, eller dragningar i gammal takpapp osv.

Är sprickan ny bör du fundera på om något har hänt i närheten, grävning eller påverkan på dränering eller grundvatten. Är den gammal så verkar det inte vara något dramatiskt förlopp och ingen anledning till oro.
Tack för svar!

Det var en mindre spricka från början som blivit värre.
Vi har grävt en bit ifrån stallet där vi lagt nytt avlopp, men inte precis runt om stallet. Om det är det som kan ha påverkat, inte ens tänkt på det ..

Kan jag fixa detta genom att putta in puts/murbruk (?) inuti?

H Hellstrm skrev:
Kan jag fixa detta genom att putta in puts/murbruk (?) inuti?
Du kan minska draget i springan nu men inte "fixa" problemet med att det satt sej så att kåken spricker.

Karrock
Om grunden är illa utförd kan det bli sprickor på grund av det.
Annars, om det är sättningskänslig mark (oftast lera) så kan det både bli rörelser när det byggs, och sedan sjunka med tiden. Takten ökar om lasten ökar, vilket händer om det lastas in tunga saker i byggnaden eller om grundvattnet som bär upp leran sänks av. Ytlig grävning brukar inte påverka så mycket. Värre om trycket dräneras underifrån, tex genom för stort vattenuttag i brunnar under torkan nu i våras.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.