Idag hjälpte jag min syster flytta. In i ett brf radhus från 80-talet.
Hela lägenheten var nyrenoverad, av killen som bodde där tidigare.
Det mesta var ganska slarvigt utfört och man såg att han inte riktigt visste vad han hade pysslat med.
När jag klev in i det ny kaklade badrummet var det första jag såg en spräckt kakelplatta.
Badrummet är helrenoverat 2014, av tidigare ägaren. Han har tydligen lämnat alla papper på att
badrummet är korrekt utfört.
Det var 30x20 plattor, jag fortsatta granska väggarna, sammanlagt var det 5 spräckta plattor.
4 st satt bredvid dörren. 1 satt i duschutrymmet, bredvid ett fönster.
Min syster har ju undersökningsplikt och dom trasiga plattorna gick ju att upptäcka med bara ögat så det
kan ju bli svårt att få som dolda fel, men hur vidare tätskiktet bakom plattorna är helt, det går ju inte att se! Ska hon ta dit en firma som tar bort dom spräckta plattorna för att se om tätskiktet är helt bakom, vem betalar isåfall det? Å vad händer om tätskiktet är skadat? Någon där ute som kan hjälpa mig?

T
Kolla först om säljaren har lämnat efter sig några plattor som du kan ersätta dom spräckta plattorna med, svårt att få tag i samma bränning annars även om det är gjort i år iofs.

Det är nog ingen annan än din syster och eventuellt hennes försäkringsbolag som kommer betala det där.

Om man köper en lägenhet av en klåpare som säger att han gjort allt själv och det ser ut som skit. Då får man räkna med att det är skit också.

Nyfniken skrev:
Det är nog ingen annan än din syster och eventuellt hennes försäkringsbolag som kommer betala det där.

Om man köper en lägenhet av en klåpare som säger att han gjort allt själv och det ser ut som skit. Då får man räkna med att det är skit också.
Det står att säljaren lämnat papper på att allt är korrekt utfört.

TS, av en firma då eller?

Jag pratade med min syster i telefon hon sa att säljaren lämnat "kvalitets dokument" samt några andra intyg, men som jag förstod det var det ingen firma bakom, dokumenten är undertecknade av honom som privatperson.

Okej ja då är det värre.

Tar du bort skadade kakelplattor och det är tätskiktsfolie bakom så är det sannolikt att folien skadas. Men skadad folie får numera repareras. Har han använt tätskiktsmatta så går den inte sönder om man inte är oförsiktig.

Redigerat:
Om du vill veta om tätskiktet är bra gjort så tycker jag att du ska be din syster att ta bort gallret på golvbrunnen och ta ur vattenlåset. Sen tar ni en bild och postar här så ser man om det är korrekt vid golvbrunnen. Ett av dom vanligaste felen.

huggan skrev:
Det står att säljaren lämnat papper på att allt är korrekt utfört.
Det pappret har nog störst värde som braständare.

Nyfniken skrev:
Det pappret har nog störst värde som braständare.
Därav mitt nästa inlägg.

image9.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
image10.jpg
Skapa konto
image10.jpg
Skapa konto
image11.jpg
Skapa konto
image12.jpg
Skapa konto
image1.jpg
Skapa konto

• Gilla
Mdde
  • Laddar…
image4.jpg
Skapa konto

Kvalitets dokumentet är utfärdat av ett företag.. Men med tanke på dess kvalité blir jag riktigt tveksam till att det är korrekt utfört

Är den där kaklingen verkligen ny?

• Gilla
Enk Projektet
  • Laddar…
T
Har säljaren själv gjort badrummet eller är det firman FBI Piteå som har gjort det?

Det är bara behöriga företag som får skriva ut sådan kvalitetsdukument. Hemmapulare kan däremot skriva en egenkontroll typ som denna:

http://www.lip.dk/media/122901/lipegenkontroll_folie_if.bar_reder_-_juni-2012-1.pdf

Hittar inte FBI Piteå bland behöriga företag på bkr.se

Angående plattorna så är det bara en spricka i glasyren vilket man inte ser förrän man fogar plattorna. Jag hade låtit dom sitta kvar så länge......syns knappt ju;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.