154 976 läst ·
208 svar
155k läst
208 svar
Spräcka sten?
Medlem
· västragötalands
· 194 inlägg
Jag vill nog säga att värmestav funkar riktigt bra. Visst det tar ju rätt lång tid men man kan ju göra annat samtidigt som man värmer. Kilar har jag testat men tyckte det var stor risk att man bara spräckte en liten flisa ur stenen men jag kanske gjorde fel.
För att få det att funka riktigt bra med kilar behöver man lära sig "läsa" stenen, man kan se lite åt vilket håll den spricker lättast, och sedan anpassa hur man sätter kilarna efter det, då går det mycket bättre 
Det är inte så svårt, jag lärde mig fort, övning ger färdighet.
Det är inte så svårt, jag lärde mig fort, övning ger färdighet.
Det tog lång tid att lära sig för mig.du måste ha ett två skärs borr (vanligt traditionellt borr) inget fyräggad modärnt borr. Jag har kört med biltemas dom va billigast men varierande kvallitet. Slipa som ett järnborr ungefär fast på båda ändarna av äggen.skall vara ungefär som en pilspets.
Medlem
· västragötalands
· 194 inlägg
Köpte aldrig via första länken utan via andra länken de stavarna var bara typ 25 cm långa 61 cm hade nog inte funkat.
Nu har jag bokat en Hilti MD20 till helgen och köpt 3 st spräckkilar 34 x 380mm! Så nu blir det till att borra. Berget ska väck! yeehaa!! Får se om vi har några grannar kvar som pratar med oss efter helgen 
http://www.youtube.com/watch?v=pQQz6jq_Nws&feature=share&list=PL0467C57EBF8A5AC7&index=3
http://www.youtube.com/watch?v=pQQz6jq_Nws&feature=share&list=PL0467C57EBF8A5AC7&index=3
Medlem
· västragötalands
· 194 inlägg
kan rapportera att ebay stavarna inte höll måttet i längden. De funkade väldigt bra till att spräcka sten men tyvärr så brann de av efter ett antal användningar. Har beställt ett par nya och tänkte kolla om det funkar att kombinera dem med ett övertemp skydd.
Medlem
· västragötalands
· 194 inlägg
Fått nya ebay stavar nu och då jag varvar dem så verkar de hålla (jag värmer i 40 minuter sen byter så den som värmt får vila i 40 minuter)
Har nu borrat med en Hilti MD20 bergborrmaskin och slagit med kilar. Gick riktigt bra fram till bergborrmaskinens fäste till stålet gick av :/
Hyrde den igår till på måndag. Efter 1,5 timme idag och 17 hål senare så hände det :/
Hoppas jag inte behöver betala för dessa dagar då jag inte kunnat nyttja den. Någon som har erfarenhet av något liknande?
Hyrde den igår till på måndag. Efter 1,5 timme idag och 17 hål senare så hände det :/
Hoppas jag inte behöver betala för dessa dagar då jag inte kunnat nyttja den. Någon som har erfarenhet av något liknande?