Byggahus.se

Spisfunderingar

1. N
    Medlem Nivå 14
    Vår spis börjar bli till åren och det känns som vi borde byta ut den innan den går sönder. Efter att ha gått runt och kollat lite på ett par ställen för att så att säga "känna av utbudet" så konstaterade jag att ett väldigt stort önskemål måste bli dubbla ugnar. Inte av utrymmesskäl utan att jag ganska ofta upplever att vi får göra nån nödlösning av maten eftersom vi skulle behövt två ugnar med olika temperatur samtidigt för att få ihop det.

Men börjar man kolla på spisar med dubbla ugnar så inser man rätt snabbt att de flesta dessutom kostar dubbla priset...

På Elgiganten hittade jag dock en Electrolux Spis EKC6061AO som har två ugnar och bara kostar 8190. Den eventuella brist jag kan se på den är att hällen inte har några zoner som är snabbzoner eller "zoombara". Eftersom vår gamla spis är en vanlig spis med plattor vet jag inte hur stora nackdelar detta är, vi är ju vana vid de vanliga runda plattorna så det kanske inte är nån stor nackdel?

Induktionshäll har jag i princip valt bort eftersom vi skulle få byta ut över hälften av alla befintliga kastruller och grejer för att kunna köra med en sån, så att det är vanlig keramikhäll är ingen nackdel, det är det där med snabbzoner och zoom som är frågan.

Sen verkar ugnarna iofs inte ha nån automatisk rengöringsfunktion heller, men det har vi klarat oss utan hittills så det klarar vi oss nog utan ett tag till.

Skulle vi renovera hela köket skulle jag såklart satsat på häll och två inbyggnadsugnar, men nu är det fråga om att byta ut en spis bara. (Kyl och frys bytte vi i fjol, ny miko köpte vi igår och diskmaskinen är bytt nån gång under de senaste 10 åren, så det är bara spisen som är lite akut att byta ut.)

2. tommib
    Självbyggare · Nivå 22
    Kan du inte köpa en vanlig spis och gömma en extra inbyggnadsugn på någon annan plats i köket? Både få äta kakan och ha den kvar så att säga. Jag har inte snabbzoner idag men skulle gärna ha det och märker hur mycket jag saknar det när jag lagar på sådana. Samma gäller induktion. Personligen skulle jag tycka att det var värt att byta kastruller mm men så har jag ju mest ikeaprylar...

3. Stefan N
    Verktygstokig · Nivå 20
    Stooort misstag att köpa keramikhäll, det är rena stenåldern att använda. Se det som ett tillfälle att förnya kastrullförrådet.

• Laddar…
  4. osiris
    Byggnadsvårdare · Nivå 11
    Min fru var orolig över kastrullbeståndet men efter att induktionsspisen är på plats skakar hon på huvudet och begriper inte att hon ens övervägde glaskeramikhäll...

• Laddar…
  5. N
    Medlem Nivå 14
    Problemet är ju att induktionshällen i sig är dyrare, och sen går det alltså år pengar för att byta ut kastrullerna också så priset sticker ju iväg ännu mer.

Plats för en inbyggnadsugn finns inte, vi har knappt plats för mikro och brödrost i köket, det är ett litet parallellkök och ska inte byggas om de närmaste åren, det är bara spisen som ska bytas ut innan den går sönder (den är från -83 har jag för mig).

Det låter som om det blir till att fortsätta leta efter nån vettigt extrapris alltså.

6. A
    Medlem · Nivå 19
    Om priset är ett problem och du inte har bråttom går det också att titta efter en begagnad spis. Det har jag gjort flera gånger. Utbudet av induktionsspisar är då högst begränsat, men om du nöjer dig med keramikhällspis finns det en del att välja på. Keramikhällen är inte lika bra som induktionshällen, men i alla fall avsevärt bättre än gjutjärnsplattor.

7. tommib
    Självbyggare · Nivå 22
    Får du in en 70cm spis? Jag är på väg att renovera köket i Augusti och kommer då göra mig av med min gamla.... keramikhäll och enkelugn. Funkar bra mmen platsar inte i nya köket.

8. N
    Medlem Nivå 14
    Nöjer jag mig med enkelugn finns det ju hur mycket som helst från 3000 spänn och uppåt (ok, de flesta ligger runt 5-7 tusen när det är induktion).

Dubbelugn finns det inte många modeller av tyvärr.

Men poängen här är ju att den gamla spisen fungerar, det är inget akut att byta. Så just därför blir priset liksom känsligare, vi har ju möjlighet att leta antagligen i flera år efter nåt prisvärt.

Får tyvärr bara in en 60-spis.

Men tolkar jag kommentarerna rätt så är zoombara zoner inte så viktigt, det är snabbzoner som möjligen är intressant?