Byggahus.se
Hej jag har köpt en Vidaxl spis som försökt själv koppla socket, spisen har 5 kablar ——blå, brun.grå,svart och gul-grön. Jag vet att spisen går med L1,L2 och N och förstås jord men jag har försökt på olika sätt att koppla de men tyvärr går ej, undrar med ett bra tips innan jag blir galen.

hälsningar. Goran

Hur ser det ut där du ansluter spisen? Finns det någon nolla där? Saknas nolla får spisen 400V och det är stor risk att den går sönder.

Vet ju att elexperterna på forumet brukar säga att är man INTE säker så ska man ringa en elektriker. El är inget man chansar med...

• Gilla
Myrstacken
  • Laddar…
useless useless skrev:
Hur ser det ut där du ansluter spisen? Finns det någon nolla där? Saknas nolla får spisen 400V och det är stor risk att den går sönder.

• Etikett på en elektrisk enhet med färgkodad trådanslutningsschema, inklusive gul/grön, grå, blå, brun och svart.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack för svaret det kommer två olika bilder

• Etikett som visar kabelfärgskoder och anslutningar för en 220-240V installation mot en svart elektrisk kabel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja, men hur ser det ut i väggen där du ska ansluta sladden?

useless useless skrev:
Ja, men hur ser det ut i väggen där du ska ansluta sladden?
En noll och en jord och 3 fas 230v

Hur har du kopplat då?

useless useless skrev:
Hur har du kopplat då?
L1L2 och jord sen det roligare för mej är N1N2 alltså 2 nolla har jag kopplat de ihop förstås :thinking: Och hände inte mer än att barnlås lampan lyser och visar typ så Lo

Man kopplar väl en trefas anslutning som vanligt till spisen dvs Brun ->Brun, Grå->grå, Svart->Svart, Blå->blå, GrönGul->Gröngul. Kolla om säkring utlöst innan du provar igen.

Nej! Både blå och grå är nollor. Kopplar man en av dom till en fas så kommer det inte att gå så bra.
Förmodligen är dom byglade i spisänden så säkringen går. Är dom kopplade till varsin halva av spisen får den ena 230V och den andra 400...

Redigerat:
Goransorany2020 Goransorany2020 skrev:
En noll och en jord och 3 fas 230v
Hur säker är du på att nollan verkligen finns? har du kontrollmätt?

Ok, Då skall det väl kopplas till en 230V anslutning, dvs undre bilden. Är det norge som kör med bara två faser (övre bilden)

Nej, den kan kopplas till två faser enligt övre bilden. Delar av Norge kör med huvudspänningen 230V, men det är inte samma sak.

Nedre bilen är för enfasanslutning. Den övre för tvåfasanslutning, vilket borde vara det rätta här.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.