7 527 läst ·
8 svar
8k läst
8 svar
Spis som är 90 cm? Gärna synpunkter på Stoves/Ilve/Lofra mfl
Hej! Vi vill ha en spis (ej häll) som är 90 cm bred. Vet någon om det finns/är på G från Electrolux, Miele, Bosch odyl? Ett alternativ är en spis av typen rangemaster, t ex Stoves, Ilve, Lofra mfl men jag tycker att det är svårt att bilda sig en uppfattning om kvaliteten på dessa. Någon som har erfarenhet?
Miele har, Elux har haft men enbart gas inte hört att det är nytt på väg. Bosch vet jag inte, Siemens hade en gas en period för några år sedan.S Sara_Elise skrev:Hej! Vi vill ha en spis (ej häll) som är 90 cm bred. Vet någon om det finns/är på G från Electrolux, Miele, Bosch odyl? Ett alternativ är en spis av typen rangemaster, t ex Stoves, Ilve, Lofra mfl men jag tycker att det är svårt att bilda sig en uppfattning om kvaliteten på dessa. Någon som har erfarenhet?
Vi har en Ilve.
Induktionsplattorna funkar perfekt, men ugnarna har konstigt nog lite tveksam kvalite, framförallt med tanke på vad spisen kostar.
Fläktarna är relativt högljuda och går långt efter spisen slutat användas (vid nåt tillfälle nästan 1h efter), och temperaturvreden för ugnarna är sjukt dumt konstruerade. Man måste dutta höger/vänster för ändra temperatur i 5 graders steg, istället för bara vrida till den temperatur man vill ha, så det behövs 8 duttningar för ställa in 220 grader (den startar alltid på 180 grader).
Många range cookers med induktion har tyvärr väldigt små induktionsspolar på alla plattor, så de funkar sämre med stora grytor. Det problemet har Ilve definitivt inte.
Induktionsplattorna funkar perfekt, men ugnarna har konstigt nog lite tveksam kvalite, framförallt med tanke på vad spisen kostar.
Fläktarna är relativt högljuda och går långt efter spisen slutat användas (vid nåt tillfälle nästan 1h efter), och temperaturvreden för ugnarna är sjukt dumt konstruerade. Man måste dutta höger/vänster för ändra temperatur i 5 graders steg, istället för bara vrida till den temperatur man vill ha, så det behövs 8 duttningar för ställa in 220 grader (den startar alltid på 180 grader).
Många range cookers med induktion har tyvärr väldigt små induktionsspolar på alla plattor, så de funkar sämre med stora grytor. Det problemet har Ilve definitivt inte.
Produkter som diskuteras: "Fläktarna"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Hej vilken ilve modell har du? Fortfarande nöjd?B Byggmarodören skrev:Vi har en Ilve.
Tror det är en Professional Plus 90 (PDWI 90 är modellbeteckningen). Vi har bara haft den ett par år än, så jag kan inte uttala mig om kvaliten långsiktigt, men vi har hunnit med några hundra middagar på den utan problem.R Riverground skrev:
Min uppfattningen om spisen är oförändrad - ugnarna kunde varit bättre men induktionshällen är jag väldigt nöjd med.
Det har kommit nyare modeller av spisen, så det är möjligt vreden har blivit mindre meckiga.
Hej! Följer tråden. Vad blev det för spis? Vi har en Lofra Venezia och tycker ugnens fläkt låter mkt.
Hade samma upplevelse, extremt högljudd och tyvärr fortsatte fläkten med "nedkylning" upp till en timme efter. samma sak med den kolfilterfläkt vi hade som lät så mycket att den inte gick att använda. där fick vi pengar tillbaka då dom hade skrivit ut decibel på produktspecen som var 50% av faktiska värdet.Philipppppp skrev:
Vi har haft Smeg - först separat ugn och gashäll, och nu senaste 9 åren spis med induktionshäll. Båda gångerna har vi stört oss på den högljudda fläkten, som kör under mycket lång tid efter man stängt av. Dessutom gick först den digitala klockan sönder, sedan ett av vreden till hällen, och sedan lossnade den lilla bakkanten. Nu tillslut började hållen plötsligt lukta starkt kemiskt bränt - fick ringa 112 och sedan jourelektriker - efter att jag kokade lite vatten. Det fortsatte att osa kemiskt bränd lukt och vi fick evakuera huset. Det var något aggregat/dylikt i hällen som gått sönder. Kostar mer att laga/byta ut hällen än att köpa ny spis… så Smeg har enligt vårt tycke inte bra kvalitet framförallt håller de inte så länge. Sorgligt att en spis ska börja rasa ihop efter ca 7 år, normal användning (familj med två barn).
Precis som smeck ärFridens liljor skrev:
Vi har haft Smeg - först separat ugn och gashäll, och nu senaste 9 åren spis med induktionshäll. Båda gångerna har vi stört oss på den högljudda fläkten, som kör under mycket lång tid efter man stängt av. Dessutom gick först den digitala klockan sönder, sedan ett av vreden till hällen, och sedan lossnade den lilla bakkanten. Nu tillslut började hållen plötsligt lukta starkt kemiskt bränt - fick ringa 112 och sedan jourelektriker - efter att jag kokade lite vatten. Det fortsatte att osa kemiskt bränd lukt och vi fick evakuera huset. Det var något aggregat/dylikt i hällen som gått sönder. Kostar mer att laga/byta ut hällen än att köpa ny spis… så Smeg har enligt vårt tycke inte bra kvalitet framförallt håller de inte så länge. Sorgligt att en spis ska börja rasa ihop efter ca 7 år, normal användning (familj med två barn).
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
90-cm spisar som ni är nöjda med?!
Vitvaror -
Ytterligare en Siemens häll-inkoppling (90cm spis från 3-fas till 2-fas?)
El -
Bosch fd8906 spis luktar bränd elektronik när man kör ugnen?
Vitvaror -
Spis 90 cm - Smeg / Witt / Lofra märken
Vitvaror -
Hur ska vi hitta en spishäll som passar? (90 bred, vridreglage?)
Vitvaror