Medlem
· Sverige
· 5 651 inlägg
Hej, idag kom en smäll och en blixt som uppfattades komma från spisens övre del, modell Electrolux EKC4011AOW Keramikhäll Spis 400V Vit A 55cm. Har för mig den är byggd i Polen, köptes januari 2021.
Spisen är ansluten till Perilexuttag och separat trefasgrupp med 16A automatsäkringar (bryter en bryter alla): denna löste ut, samt en 16A huvudsäkring i mätarskåpet.
Spisen hade precis varit igång (hällen), men var avstängd när det hände. Självklart har jag inte slagit till denna trefasgrupp, måste först hitta och åtgärda felet.
Frågan är om det finns några kända fel på denna eller liknande modeller som kan ge dessa symtom av - som det verkar - total kortslutning. Självklart ska jag kolla så inget är vajsing med Perilexuttaget eller sladdstället, därefter antar jag att man får kolla värmeelementen men själva häll-delen vet jag inte vad som kan/brukar gå sönder.
All vägledning är välkommen!
Spisen är ansluten till Perilexuttag och separat trefasgrupp med 16A automatsäkringar (bryter en bryter alla): denna löste ut, samt en 16A huvudsäkring i mätarskåpet.
Spisen hade precis varit igång (hällen), men var avstängd när det hände. Självklart har jag inte slagit till denna trefasgrupp, måste först hitta och åtgärda felet.
Frågan är om det finns några kända fel på denna eller liknande modeller som kan ge dessa symtom av - som det verkar - total kortslutning. Självklart ska jag kolla så inget är vajsing med Perilexuttaget eller sladdstället, därefter antar jag att man får kolla värmeelementen men själva häll-delen vet jag inte vad som kan/brukar gå sönder.
Har du någon jordfelsbrytare och i så fall löste den ut? Det kan i så fall ge en ledtråd till om kortslutningen skedde mot jord eller mot neutral. Finns det någon elektronik i spisen eller är det bara mekaniska effektregulatorer? Det är ju ganska udda att den smäller på det viset när den är avstängd och ingen rör den.
Eventuell felsökning måste ju börja med att öppna spisen. Sedan går det eventuellt att se var det skett ett överslag och annars kan det gå att mäta sig fram till om det fortfarande är kortslutning.
Eventuell felsökning måste ju börja med att öppna spisen. Sedan går det eventuellt att se var det skett ett överslag och annars kan det gå att mäta sig fram till om det fortfarande är kortslutning.
Medlem
· Sverige
· 5 651 inlägg
Nej tyvärr finns ingen jfb här i stugan ännu, en av de saker som står på listan av nödvändiga åtgärder.
Men nu är jag tillbaka i stugan efter utryckningen vid lunchtid, ska bli intressant att se vad jag kan hitta. Det är inte mycket av elektronik i denna, väldigt klassisk trefas-spis trots sitt moderna tillverkningsdatum. Vill minnas den har nolla också vi får se.
Men nu är jag tillbaka i stugan efter utryckningen vid lunchtid, ska bli intressant att se vad jag kan hitta. Det är inte mycket av elektronik i denna, väldigt klassisk trefas-spis trots sitt moderna tillverkningsdatum. Vill minnas den har nolla också vi får se.
Medlem
· Sverige
· 5 651 inlägg
Nej jag hade fel, ingen neutralledare i denna spis. Men Perilexuttaget ger vad det ska mellan alla faser (400V) och mot jord resp nolla (fullkopplat Perilex-uttag, dvs även 230V). Kontinuitet mellan jord-nolla enligt Elma 2000x som jag föredrar för starkströmsmätningar.
Verkar inte som att felet sitter där, rent torrt och fint uttag utan några tecken på interna överslag. Sladdstället i perfekt skick. Kollat om det finns några överslag mot jord i de olika lägena på ugnen och vreden till hällen, nix inte vad jag kan se via min multimeter i Ohm-läge (UNI-T UT210D).
Tog bort bakstycket vilket var enkelt, inga uppenbara överslag har skett men ännu inte arbetat mig fram till fronten med alla vred osv, inte heller demonterat själva hällen. Bara kikat in från baksidan och inget abnormt kan ses.
Verkar inte som att felet sitter där, rent torrt och fint uttag utan några tecken på interna överslag. Sladdstället i perfekt skick. Kollat om det finns några överslag mot jord i de olika lägena på ugnen och vreden till hällen, nix inte vad jag kan se via min multimeter i Ohm-läge (UNI-T UT210D).
Tog bort bakstycket vilket var enkelt, inga uppenbara överslag har skett men ännu inte arbetat mig fram till fronten med alla vred osv, inte heller demonterat själva hällen. Bara kikat in från baksidan och inget abnormt kan ses.
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Om det var en synlig blixt måste den ju ha kommit från under glashällen. Eftersom det bara var en säkring som löste kan man gissa på att det blev överslag mot jord. Mycket mer än så kan inte jag säga utan bilder från under hällen. Det brukar vara ganska öppet med oisolerade flatstift. Så om ett sådant lossnat och hamnat mot plåten kan det vara en förklaring.
Medlem
· Sverige
· 5 651 inlägg
Jo jag får försöka öppna upp själva hällen i morgon, inte helt uppenbart hur man kommer åt detta.
En sak jag reagerat på är den klena kabeldimensionen generellt internt i spisen, typ 0,75 kvadrat. Väntade mig 1,5 mm2 med tanke på strömstyrkorna som gäller för de olika komponenterna. Vi får se vad som kan hittas, vore ju lysande om det fanns sprängskisser och reparationsanvisningar men i frånvaro av det får man väl bara köra på känsla.
En sak jag reagerat på är den klena kabeldimensionen generellt internt i spisen, typ 0,75 kvadrat. Väntade mig 1,5 mm2 med tanke på strömstyrkorna som gäller för de olika komponenterna. Vi får se vad som kan hittas, vore ju lysande om det fanns sprängskisser och reparationsanvisningar men i frånvaro av det får man väl bara köra på känsla.
Det brukar vara ett fåtal skruvar upptill som håller fast hällen. Från sidorna och eventuellt underifrån när du öppnar ugnsluckan. Att få loss hällen är enkelt. Helvetet börjar när du skall komma åt något utan att koppla loss tusen omärkta trådar.H Harald Blåtumme skrev:
Dimensioneringen av ledare i apparater eller i fast installation är lite olika. Och det finns ett par saker som gör att det kan vara klenare i en apparat. För det första är de korta så att de får en mycket liten inverkan på utlösningsvillkoret. För de andra hänger de fritt i luften så att de får bra kylning. För det tredje behöver man inte dimensionera för överbelastning. Det är ingen som kommer att koppla på en dammsugare inne i spisen. Utan man vet precis hus stor lasten kommer att vara. Anslutningskablar till hushållsapparater är också ofta 0,75 mm².H Harald Blåtumme skrev:
har du haft ett överkok?H Harald Blåtumme skrev:Hej, idag kom en smäll och en blixt som uppfattades komma från spisens övre del, modell Electrolux EKC4011AOW Keramikhäll Spis 400V Vit A 55cm. Har för mig den är byggd i Polen, köptes januari 2021.
vatten runnnit ner bakom till vreden?
kan vara ett strålelement och det är ofarligt att testa igen
det finns 20 varianter av denna och polakerna har inte uppdaterat elscheman för de senaste 19...
Det är vanligt förekommande med lösa sladdar i dessa
så du måste öppna locket
- ta bort bakstycket
- lossa ångslangen
- lossa de skruvar du ser från bagsidan på hällen
- lossa lucklåset ocu skruvarna jämte där fram
- lirka upp hällen
- mycket korta sladdar (billigare)
- kolla ungsväljaren
- kolla elementen från baksidan om någon anslutning ligger mot jord
- allmän visuell kontroll
Medlem
· Sverige
· 5 651 inlägg
Tack Avenmo och returen! Ja det var enkelt att lossa hällen, ett par skruv undertill vid ugnsluckan som du sa sedan var det bara att rycka litet medan en medhjälpare hakar av några kablar från kabelhållare undertill - sedan bara att vika upp med i stort sett alla kablar anslutna.
Noggrann inspektion av alla kontakter, det sannolika överslaget var rätt enkelt att se: det var vid kontaktstycket till signallampan som det var bränd plast och sot. Här kunde man iofs tänkt sig att det var internt överslag i kontaktstyckena men det brända var på utsidan så jag testade att dra några varv eltejp runt denna kontakt. Skulle kortslutningen upprepas får jag byta ut signallampan.
Felet kan ha orsakats av att det avsätts ganska mycket fett och fukt i den regionen eftersom ugnens har ventilationshål precis vid överkant lucka.
Bilden visar kontakten efter att jag dragit några varv eltejp runt.
Noggrann inspektion av alla kontakter, det sannolika överslaget var rätt enkelt att se: det var vid kontaktstycket till signallampan som det var bränd plast och sot. Här kunde man iofs tänkt sig att det var internt överslag i kontaktstyckena men det brända var på utsidan så jag testade att dra några varv eltejp runt denna kontakt. Skulle kortslutningen upprepas får jag byta ut signallampan.
Felet kan ha orsakats av att det avsätts ganska mycket fett och fukt i den regionen eftersom ugnens har ventilationshål precis vid överkant lucka.
Bilden visar kontakten efter att jag dragit några varv eltejp runt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "eltejp"
Eltejp
Eltejp, även känd som isoleringstejp, är ett tryckkänsligt tejp som används för att isolera elektriska ledningar och andra material som leder elektricitet. Den har en rad egenskaper som gör den idealisk för användning inom elinstallation
Läs mer
Moderator
· Stockholm
· 56 238 inlägg
Väldigt udda fel.
Medlem
· Sverige
· 5 651 inlägg
Ja knepigt ställe att få överslag på. Rensade litet vid flatstiften till kontakten ovanför i bild innan ihopsättning, man ser/såg spår av sot och skräp från ett förmodat överslag. Som returen var inne på så kan det mycket väl skett överkok som bidragit. Signallampans anslutningar såg inget vidare ut så det är väl troligt att jag får fixa en ny.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden