P
Nu är det som det är och det får vi tacka de som röstade för EU på 80-talet.
När det gäller vitvaror så har den svenska kvaliteten försvunnit efter EUinträdet då vi inte får handelstulla så att allt asiatiskt och öststats mög sälj i stället, vitvarosopberget ökar exponentiellt, och vi klagar i byggahus.
Detta får vi leva med fram till SWEXIT.
Vi har blivit fördummade och behöver appar till diskmaskinen istället för en diskmaskin som fungerar över tid.
Vi behöver pyrolysugnar istf en som bakar jämt och är ljudlös. Våra barn är söndercurlade och får inte reda på att spisar och ugnar är varma.
Och så tror de flesta på att det inte Sverige blir en snar måltavla för krig... och skulle det mot förmodan bli krig så tror ingen att det drabbar dem...
Minst en söndercurlad generation och många åldersklassers militär grundutbildning senare...
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Unikt namn
electroluxaren skrev:
Nog borde en ugn med högre temperaturdelta mellan insida och utsida (pga turbofläktarna) läcka mer värme, och därför dra mer ström?
 
electroluxaren skrev:
Nu är det som det är och det får vi tacka de som röstade för EU på 80-talet.
När det gäller vitvaror så har den svenska kvaliteten försvunnit efter EUinträdet då vi inte får handelstulla så att allt asiatiskt och öststats mög sälj i stället, vitvarosopberget ökar exponentiellt, och vi klagar i byggahus.
Detta får vi leva med fram till SWEXIT.
Vi har blivit fördummade och behöver appar till diskmaskinen istället för en diskmaskin som fungerar över tid.
Vi behöver pyrolysugnar istf en som bakar jämt och är ljudlös. Våra barn är söndercurlade och får inte reda på att spisar och ugnar är varma.
Och så tror de flesta på att det inte Sverige blir en snar måltavla för krig... och skulle det mot förmodan bli krig så tror ingen att det drabbar dem...
Minst en söndercurlad generation och många åldersklassers militär grundutbildning senare...
EU-omröstningen var 1994
 
P
J Johnsson 56 skrev:
EU-omröstningen var 1994
ännu värre
 
Fulkemisten
J Johnsson 56 skrev:
Vilket meningslöst svammel
Jo, men jag vet. Tråkigt på ett vis när folk inte vet men å andra sidan kan man vara lite smidig och trevlig istället nu när trådstartaren skriver om att denne kommer få reumatism av ugnens fläktdrag och vad denne nu tror, istället för att vara dryg.
Dylika saker får man faktiskt ta i ett sånt här forum. Ganska många som inte har koll på specifika saker om i det här fallet sjukdomen reumatoid artrit men för den sakens skull behöver man inte kalla TS uttalanden om att denne kommer få det av drag för meningslöst svammel. Hoppas TS inte känner sig påhoppad av det här, det är ändå en hemsk sjukdom.
 
  • Haha
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
Jag ber jättemycket om ursäkt. Var bara på lite skojhumör...
 
P
Unikt namn Unikt namn skrev:
Nog borde en ugn med högre temperaturdelta mellan insida och utsida (pga turbofläktarna) läcka mer värme, och därför dra mer ström?
inte enligt EU och det litar väl alla på att de har fullständigt rätt?

nu spelar du egentligen in en puck till med dåligt isolerad ugn, vi får väl hoppas på att dagens ugnar är bra isolerade för att slippa sänka yttemperaturen så mycket och därmed minska behovet av fläktkylning.
 
Redigerat av moderator:
Dom Ikea ugnar jag har haft har blåst på som ett mindre reaplan.

Den Bosch vi har nu är knäpptyst och man kan kanske skönja att den blåser. Har ej testa pyrolys ännu.

Likadant med föregående Siemens och Bosch jag har haft.
 
Unikt namn
electroluxaren skrev:
inte enligt EU och det litar väl alla på att de har fullständigt rätt?

nu spelar du egentligen in en puck till med dåligt isolerad ugn, vi får väl hoppas på att dagens ugnar är bra isolerade för att slippa sänka yttemperaturen så mycket och därmed minska behovet av fläktkylning.
Med lite tur kan vi snart se fram emot en ny smalare storlek på ugnsform, när de gamla inte får plats pga all isolering i ugnssidorna.

Borta är tiden av helstekt kyckling, det går in max en halvs.

Kalkonen utgår helt ur sortimentet, den är för stor.

Men det rimmar bra med den generella krympflationen för miljöns skull, så alles gut. 🥳
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
P
Unikt namn Unikt namn skrev:
Med lite tur kan vi snart se fram emot en ny smalare storlek på ugnsform, när de gamla inte får plats pga all isolering i ugnssidorna.

Borta är tiden av helstekt kyckling, det går in max en halvs.

Kalkonen utgår helt ur sortimentet, den är för stor.

Men det rimmar bra med den generella krympflationen för miljöns skull, så alles gut. 🥳
tyvärr lär du få rätt
 
J Johnsson 56 skrev:
Vi har en Spis från 2003, Elektro Helios. Den fungerar ff helt perfekt förutom att "grillslingan" har slutat fungera.
Så vi köpte en ny Cylinda spis. Så fort man sätter på ugnen, så börjar det blåsa rakt ut över ugnsluckan.
Först kallt och sedan varmt, det fortsätter en halvtimme efter att man stängt av ugnen.
Det blåser alltså så hårt att man får nackspärr om man sitter 2 meter ifrån den.
Den blåser nästan som en vanlig värmefläkt och höjer temperaturen i köket med 3 grader.
På Cylinda säger de att alla spisar är så nuförtiden, efter ett EU-krav för ett antal år sedan.
Min fråga är : Finns det nya spisar som inte beter sig såhär ?
När infördes detta krav ? Alltså, alternativet är kanske att köpa en begagnad från ett årtal innan det infördes.
Hej, jag har löst detta genom att öppna ugnsluckan helt när ugnen stängts av, och låta köksfläkten vara på istället i ca 15 min.
När ugnsluckan är öppen, stängs fläkten för utblåset av.
 
Anonymiserad 137805 skrev:
Nu är det som det är och det får vi tacka de som röstade för EU på 80-talet.
När det gäller vitvaror så har den svenska kvaliteten försvunnit efter EUinträdet då vi inte får handelstulla så att allt asiatiskt och öststats mög sälj i stället, vitvarosopberget ökar exponentiellt, och vi klagar i byggahus.
Detta får vi leva med fram till SWEXIT.
Vi har blivit fördummade och behöver appar till diskmaskinen istället för en diskmaskin som fungerar över tid [länk]
Vi behöver pyrolysugnar istf en som bakar jämt och är ljudlös. Våra barn är söndercurlade och får inte reda på att spisar och ugnar är varma.
Och så tror de flesta på att det inte Sverige blir en snar måltavla för krig... och skulle det mot förmodan bli krig så tror ingen att det drabbar dem...
Minst en söndercurlad generation och många åldersklassers militär grundutbildning senare...
Ja, jag håller verkligen med dig! Förr kunde man lita på svenska vitvaror, men nu är det svårt att hitta något som håller längre än några år. Det är som om vi har tappat förmågan att prioritera kvalitet. Jag tror att EU-medlemskapet har bidragit till att vi får in mycket lågkvalitativa produkter på marknaden, och det gör det svårare för de svenska företagen att konkurrera. Kanske skulle en Swexit ge svenska tillverkare en chans att återfå sin marknadsposition. Men tills dess försöker jag välja vitvaror från de få tillverkare som fortfarande håller någorlunda kvalitet.
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.