Har en firma som lägger om delar av taket med ny råspont och papp. Genom denna går en avloppsavluftning.
Det gamla gjutjärnsröret har jag kapat 10cm under innertaket där den övergår till en flexplastslang. Innan den går igenom taket verkar det som att de vill använda spirodelar för en övergång och upp genom pappen mha en gummistos.
Känns detta ok? Jag gillar inte tanken på spirorör i denna fuktiga miljö utan trodde att vi kommit överrens om ett plaströr.
Det gamla gjutjärnsröret har jag kapat 10cm under innertaket där den övergår till en flexplastslang. Innan den går igenom taket verkar det som att de vill använda spirodelar för en övergång och upp genom pappen mha en gummistos.
Känns detta ok? Jag gillar inte tanken på spirorör i denna fuktiga miljö utan trodde att vi kommit överrens om ett plaströr.
Medlem
· västragötaland
· 1 555 inlägg
absolut inte!
Bästa svaret
Medlem
· västragötaland
· 1 555 inlägg
ser ut som du saknar slang klämman på stosen sen kan du kasta hatten den kommer rosta och kan frysa igen avloppsluftare ska vara öppna.
Ingen fara med blått utomhus. Kör man det inomhus följer det med ut Så har det också varit på alla byggen jag sett där dessa används.
Hatten tror jag inte skadar något men det ska egentligen inte behövas men jag litar inte jättemycket på flexrören heller.
Hatten tror jag inte skadar något men det ska egentligen inte behövas men jag litar inte jättemycket på flexrören heller.
Redigerat:
Tack för konfirmeringen att det funkar med blått, då slipper jag vara orolig för det.Rickard.ag skrev:
Håller med om hatten, när jag kikar ner i röret är det ju rejält blött av kondens så lite regnvatten gör varken till eller från. Flexrören är oroväckande tunna så jag är glad att jag lyckades få dem att ta bort detta och skarva med en gummimuff mot det gamla gjutjärnsröret.
Korrekt, ingen slangklämma. Verkar inte ingå i vanliga fall när man söker på stosar så jag var osäker på om man vanligtvis sätter en eller inte. Klämmer kanske dit en så småningom beroende på hur det ser ut.I johan ivarsson skrev:
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Frost på uteluftsspirorör, ep30 isolering genom väggen ?
Ventilation -
Hål genom 220 mm bärlina för 125 mm spirorör
Byggnadsfysik -
Hur fäster man spirorör genom bjälklag?
Ventilation -
Snygga genomföringar på spirorör genom vägg
Ventilation -
Spirorör genom fasad, från ftx till kombidon? isolering? ljudisolering?
Ventilation