Har en firma som lägger om delar av taket med ny råspont och papp. Genom denna går en avloppsavluftning.

Det gamla gjutjärnsröret har jag kapat 10cm under innertaket där den övergår till en flexplastslang. Innan den går igenom taket verkar det som att de vill använda spirodelar för en övergång och upp genom pappen mha en gummistos.

Känns detta ok? Jag gillar inte tanken på spirorör i denna fuktiga miljö utan trodde att vi kommit överrens om ett plaströr.

absolut inte!

• Gilla
Rickard. och 1 till
  • Laddar…

Bästa svaret

Rickard.
1. Spiro är inte lämpligt för den miljön som blir i en avluftning.

2. En gummistos kan inte sluta helt
tätt runt spiroröret för att det inte är helt runt och slätt utan då måste man förlita sig på fog vilket är helt onödigt.

• Gilla
Dsl
  • Laddar…
Tack för svaren! Precis som jag anser också.

Till slut fick jag den att montera ett plaströr. Av någon anledning valde de ett blått (ljuddämpat) men det skall väl funka också. Hoppas detta håller tätt.

• Blått plaströr på tak med ljuddämpande egenskaper, försett med metallhuva och monterat för att hålla tätt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
ser ut som du saknar slang klämman på stosen sen kan du kasta hatten den kommer rosta och kan frysa igen avloppsluftare ska vara öppna.

Hmm. Klarar det röret UV ljuset från solen?
Trodde de blå enbart var för att montera inomhus.

• Gilla
Dsl
  • Laddar…
Rickard.
Ingen fara med blått utomhus. Kör man det inomhus följer det med ut Så har det också varit på alla byggen jag sett där dessa används.

Hatten tror jag inte skadar något men det ska egentligen inte behövas men jag litar inte jättemycket på flexrören heller.

Redigerat:
  • Gilla
Dsl
  • Laddar…
Rickard. Rickard.ag skrev:
Ingen fara med blått utomhus. Kör man det inomhus följer det med ut Så har det också varit på alla byggen jag sett där dessa används.

Hatten tror jag inte skadar något men det ska egentligen inte behövas men jag litar inte jättemycket på flexrören heller.
Tack för konfirmeringen att det funkar med blått, då slipper jag vara orolig för det.

Håller med om hatten, när jag kikar ner i röret är det ju rejält blött av kondens så lite regnvatten gör varken till eller från. Flexrören är oroväckande tunna så jag är glad att jag lyckades få dem att ta bort detta och skarva med en gummimuff mot det gamla gjutjärnsröret.

I johan ivarsson skrev:
ser ut som du saknar slang klämman på stosen sen kan du kasta hatten den kommer rosta och kan frysa igen avloppsluftare ska vara öppna.
Korrekt, ingen slangklämma. Verkar inte ingå i vanliga fall när man söker på stosar så jag var osäker på om man vanligtvis sätter en eller inte. Klämmer kanske dit en så småningom beroende på hur det ser ut.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.