Vilken lösning?

• Öva på att slipa och posta stål, det hör till!

1 Röster 11,1%
  • Sälj den där gamla kinahyveln

3 Röster 33,3%
  • Uppgradera med en spiralkutter

3 Röster 33,3%
  • Du har glömt ett val…

2 Röster 22,2%
  • Antal röster
    9
  • Omröstningen stängd .
Ola C Ola C skrev:
Fan jag hann inte rösta innan omröstningen stängde…
Du var så nära att hinna! ;)
Sålde iväg hyveln, köpte en rubank (7a) som användes för några mindre grejer innan jag gav upp och slog till på en hammer.

Det jag han använda den innan dumheterna med fräsen (börjat ”pyssla” lite lätt igen!) var som en dröm i jämförelse med den gamla, men då har jag inget bättre att jämföra med vilket säkert kan påverka. Jag behövde bara lyfta av den från pallen och så fick jag bättre resultat än alla tidigare försök

• Älska
nanowire
  • Laddar…
K_arlstrom K_arlstrom skrev:
Du var så nära att hinna! ;)
Sålde iväg hyveln, köpte en rubank (7a) som användes för några mindre grejer innan jag gav upp och slog till på en hammer.

Det jag han använda den innan dumheterna med fräsen (börjat ”pyssla” lite lätt igen!) var som en dröm i jämförelse med den gamla, men då har jag inget bättre att jämföra med vilket säkert kan påverka. Jag behövde bara lyfta av den från pallen och så fick jag bättre resultat än alla tidigare försök
Ajdå. Hade helt missat din lilla fadäs med fräsen. Hoppas du läker ihop ok och att du inte blir alltför begränsad av de bestående menen.

• Gilla
K_arlstrom
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Priset steg ordentligt strax efter du köpte din. Ny leverantör av motor, fler delar tillverkade i Europa och ett bra tryck i efterfrågan. Jag köpte min precis mellan du köpte och nu, och jag betalade 44 500 med sprial, hjulsats och klocka.

Undrar om någon betalar 55 nu, eller om det är något riktpris på låtsas.
Nu med spiral, minus hjul&klocka: 47 kkr

Jag tycker väldigt mycket om klockan. Fast du kommer förmodligen bygga en egen variant som är mer exakt.

Hjul är smidigt, men man får med gängstång som man ska använda med palldragare när man ska lasta av den. Inget som hindrar att man använder den metoden även vid senare flyttningar.

Hep Hep skrev:
Jag tycker väldigt mycket om klockan. Fast du kommer förmodligen bygga en egen variant som är mer exakt.

Hjul är smidigt, men man får med gängstång som man ska använda med palldragare när man ska lasta av den. Inget som hindrar att man använder den metoden även vid senare flyttningar.
Nej, bara vad offerten sa. För mig blir ingen Hammer, bara en spiral.

nanowire nanowire skrev:
Nej, bara vad offerten sa. För mig blir ingen Hammer, bara en spiral.
Blev det en spiralkutter till Morten RPH 330?

F famoscar skrev:
Blev det en spiralkutter till Morten RPH 330?
Jo. På väg från Kanada i detta nu enligt Swedendro.

• Gilla
Ola C och 1 till
  • Laddar…
nanowire nanowire skrev:
Jo. På väg från Kanada i detta nu enligt Swedendro.
Spännande, du får gärna uppdatera hur bytet av kutter funkar!

Givetvis :)

• Gilla
famoscar
  • Laddar…
F famoscar skrev:
Spännande, du får gärna uppdatera hur bytet av kutter funkar!
Summerat; krångligt att transplantera kutter på en rph330. Men väl värt det. Efter rejäl inställning av allt (vilket också innebär att delar behöver demonteras flera gånger då vissa ställskruvar är dolda) fungerar den otroligt bra. Mycket tystare, finare hyvelspån och spegelblank yta på vresig björk oavsett matningsriktning. Har inte provat att stressa den så återstår att se om den är mer begränsad i vad den klarar att avverka.
Demonterad hyvelkutter från en rph330 med verktyg och mätutrustning på ett bord, redo för inställning och justering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
😅

Två träbitar med noggrant hyvlad yta ligger på ett svart arbetsbord i en verkstadsmiljö.
Skapa konto
Närbild av en träbräda med ojämn yta och kvistar, visar effekten av halvslöa knivar i ett äldre kutterhuvud.
Skapa konto
Sista bilden, urslag från halvslöa knivar i gamla kuttern som jämförelse.

Bild av verktygsmaskin med öppet skärhuvud, en mätklocka och verktyg på arbetsbänk, omgiven av verkstadsmiljö och olika verktyg.
Skapa konto

Mätklocka monterad på en fräsmaskin med verktyg liggande bredvid, för finjustering och mätning vid bearbetning av material.
Skapa konto
Mätinstrument och verktyg under en träbearbetningsmaskin, med fokus på en mätklocka använd vid inställning av kutter.
Skapa konto

MST, bladmått och mätklocka. Kuttern justeras utfrån inmatningsbordet som inte är justerbart, sen utmattningsbordet och sist planbordet.

Arbetsbänk med demonterade delar och verktyg från en rph330 kutter, inklusive mätklocka och olika riktverktyg, samt en hand i bild.
Skapa konto
O-ringar i lagerhusen som fixerar lagren, gissar att det är för att minska vibrationer?

Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
mattiasp och 7 till
  • Laddar…
nanowire nanowire skrev:
Summerat; krångligt att transplantera kutter på en rph330. Men väl värt det. Efter rejäl inställning av allt (vilket också innebär att delar behöver demonteras flera gånger då vissa ställskruvar är dolda) fungerar den otroligt bra. Mycket tystare, finare hyvelspån och spegelblank yta på vresig björk oavsett matningsriktning. Har inte provat att stressa den så återstår att se om den är mer begränsad i vad den klarar att avverka.
[bild]😅

[video][bild][bild]Sista bilden, urslag från halvslöa knivar i gamla kuttern som jämförelse.

[bild]
[bild][bild]
MST, bladmått och mätklocka. Kuttern justeras utfrån inmatningsbordet som inte är justerbart, sen utmattningsbordet och sist planbordet.

[bild]O-ringar i lagerhusen som fixerar lagren, gissar att det är för att minska vibrationer?
Bra jobbat, "att mäta är att veta".

F famoscar skrev:
Bra jobbat, "att mäta är att veta".
Precis, aktade mig därför noga för att mäta igen efter låsskruvarna dragits åt och rubbat allt 👌🏻

• Haha
  • Gilla
Pysslarn och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.