7 192 läst ·
56 svar
7k läst
56 svar
Spiralkutter, eller övning?
Jag tror Metabon är helt ok men tror jag skulle sakna gjutjärnet. Och Hammern är kanske bättre än rph:n på vissa sätt men inte säker på att jag skulle uppskatta skillnaden tillräckligt.H heimlaga skrev:
Vad är tråkigaste knaset du haft med dina Hammers då? Den pimpade ratten verkade iaf skön vill jag minnas.Ola C skrev:
Fan jag hann inte rösta innan omröstningen stängde🙁
[bild]
Jag går kanske mot strömmen här men är du nöjd med din hyvel så hade jag nog övervägt att köpa spiralkutter till den. Hammern kostar väl 50k nuförtiden och jag tillhör den lilla exklusiva skaran som inte är jätteimponerad över den. Den hyveln jag haft med minst strul o som bäst höll inställningarna var min gamla Inca. Har rattat betydligt mer på dom två Hammer jag haft, speciellt den senaste.
Ratten är bra🙂. Det störigaste knaset är att den trots att den står stationärt o aldrig flyttas tenderar att tappa inställningarna. Tror jag gjort iaf 3 justeringar från grunden på 5 år, lite som att den lever sitt eget liv. Relativt tidigt i ägandet åkte jag på att justera ner utmatningsbordet o det var ganska trixigt.nanowire skrev:
”Justera från grunden” Hmm, det kan nog förklara varför @mattiasp gillar den så mycket 📐Ola C skrev:
Ratten är bra🙂. Det störigaste knaset är att den trots att den står stationärt o aldrig flyttas tenderar att tappa inställningarna. Tror jag gjort iaf 3 justeringar från grunden på 5 år, lite som att den lever sitt eget liv. Relativt tidigt i ägandet åkte jag på att justera ner utmatningsbordet o det var ganska trixigt.
Det verkar tydligen vara lite si och så med kvaliteten på Hammerhyveln. Min fungerade utmärkt efter min injustering, men Ola verkar ha haft problem med två av sina. Vi vet ju att Ola inte har tummen mitt i handen, så det har sannolikt varit något knas med maskinerna. Jag hjälpte @Hep att justera in sin för en tid sedan, och det vore intressant att få höra hur den håller sig i inställningarna.
Jag har som sagt haft både en Moretens RPH330 och nu en Hammer A3-31 med helixkutter. De skillnader jag upplevde mellan hyvlarna var:
Jag har som sagt haft både en Moretens RPH330 och nu en Hammer A3-31 med helixkutter. De skillnader jag upplevde mellan hyvlarna var:
- Hammern håller inställningarna, även när man flyttar runt den i snickeriet. Efter att den hade flyttats från Västerås till Lidingö på lastbil gick jag igenom den igen, och det behövdes några små justeringar. RPH spökade hela tiden. Det var både läget på utmatningsbordet som inte hamnade likadant efter att man hade planhyvlat och att knivarna i kuttern inte höll sig på samma plats. Någon gång fick jag problem med att planbordet inte höll sig där det skulle vara, men det kan ha berott på att den inte var ordentligt inställd från början. Planbordet på RPH hänger i fyra gängade stänger i hörnen, och är de inte rätt inställda, så att bordet hänger lika mycket i alla fyra stängerna, kan det vicka lite diagonalt. Det har även betydelse för snipe vid planhyvling. Mer om detta senare.
- Kuttern: En välgjord helixkutter är överlägsen en vanlig kutter på alla sätt jag kan komma på. Om en RPH utrustas med en välgjord helixkutter kommer flertalet av problemen med den att försvinna.
- Motoreffekt: RPH hade 2,2 kW och Hammern 3 kW. Jag upplevde inte att motoreffekten var något problem med någon av maskinerna, i alla fall inte för hobbyhyvling.
- Riktanhållet är en katastrof på RPH. Hammern är bättre, rent av okej för hobbybruk, men riktiga anhåll på yrkesmaskiner är en helt annan sak.
- Snipe: I och med att planbordet hänger på stänger i bordets hörn på RPH, flexar bordet vid planhyvling. Det leder till snipe som inte kan trimmas bort. På Hammern har planbordet ett stabilt stöd i form av en pelare direkt under kutter och drivrullar. På Hammern kan man trimma bort det mesta av snipen.
- Injusteringsmöjligheter: På RPH kan inmatningsbordet parallellförflyttas, men inte justeras. Det leder till att man måste utse inmatningsbordet till referensplan och justera in kutter och utmatningsbord mot inmatningsbordet, och sedan planbordet mot kuttern. På Hammern är jag osäker på om man kan justera kuttern, jag har inte försökt. Men det känns naturligare att justera in borden mot kuttern. På Hammern är både in- och utmatningsbord möjliga att justera, och båda kan dessutom parallellförflyttas. Mekanismen för parallellförflyttningen är tyvärr lite billigt utförda, och man litar på friktion, snarare än mekanisk säkerställning av lägena, typ splines eller liknande. Börjar det glida där har man allvarliga problem att hitta rätt igen.
- Omställning mellan rikt- och planhyvling: På Hammern får man veva en evighet för att växla mellan rikt- och planhyvling. På RPH är det betydligt enklare, även om det får vevas en del där också. Spånlådan är bättre och snabbare att ändra på Hammern, så det kompenserar något. Felders större hyvlar kan beställas med motoriserat planbord, men det finns inte till Hammern.
- Bredd: RPH är med 330 mm bredare än en A3-31 på 310 mm. Bredare är ju bättre i de flesta fall. Hammern har en helt väredlös konstruktion för kutterskyddet som sitter fast i riktanhållet. Jag tröttnade på att det tog så mycket plats, att jag kapade det och satte ihop med pianogångjärn, vilket i huvudsak löste problemet.
Den första uppförde sig faktiskt ganska bra efter jag slutade rulla runt den o den istället fick en permanent plats.mattiasp skrev:
Bra lista i övrigt. Det jag kanske kan lägga till är att Hammern är lite känslig för hur hårt man spänner ner borden efter man planat. Borden landar på skruvskallar av rundad typ, spänner man löst kan borden svikta aningen när man riktar tunga plankor, spänner man konstant väldigt hårt äter sig skruvskallarna in i gjutjärnet + plattas till lite själv vilket gör att inställningarna kan påverkas efter en tids flitigt användande. Om man inte träffar exakt sweetspot varje gång där borden är lagom spända utan att deformera var sig skruvskalle eller bord.
Ni som äger Hammern vet vilka skruvar det rör sig om, bild till tunna ståltråden så han hänger med i resonemanget.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack, uppskattar dina reflektioner. Om jag bygger om RPHn så ska jag göra en grundligare inställning av den samtidigt.mattiasp skrev:
Det verkar tydligen vara lite si och så med kvaliteten på Hammerhyveln. Min fungerade utmärkt efter min injustering, men Ola verkar ha haft problem med två av sina. Vi vet ju att Ola inte har tummen mitt i handen, så det har sannolikt varit något knas med maskinerna. Jag hjälpte @Hep att justera in sin för en tid sedan, och det vore intressant att få höra hur den håller sig i inställningarna.
Jag har som sagt haft både en Moretens RPH330 och nu en Hammer A3-31 med helixkutter. De skillnader jag upplevde mellan hyvlarna var:
- Hammern håller inställningarna, även när man flyttar runt den i snickeriet. Efter att den hade flyttats från Västerås till Lidingö på lastbil gick jag igenom den igen, och det behövdes några små justeringar. RPH spökade hela tiden. Det var både läget på utmatningsbordet som inte hamnade likadant efter att man hade planhyvlat och att knivarna i kuttern inte höll sig på samma plats. Någon gång fick jag problem med att planbordet inte höll sig där det skulle vara, men det kan ha berott på att den inte var ordentligt inställd från början. Planbordet på RPH hänger i fyra gängade stänger i hörnen, och är de inte rätt inställda, så att bordet hänger lika mycket i alla fyra stängerna, kan det vicka lite diagonalt. Det har även betydelse för snipe vid planhyvling. Mer om detta senare.
- Kuttern: En välgjord helixkutter är överlägsen en vanlig kutter på alla sätt jag kan komma på. Om en RPH utrustas med en välgjord helixkutter kommer flertalet av problemen med den att försvinna.
- Motoreffekt: RPH hade 2,2 kW och Hammern 3 kW. Jag upplevde inte att motoreffekten var något problem med någon av maskinerna, i alla fall inte för hobbyhyvling.
- Riktanhållet är en katastrof på RPH. Hammern är bättre, rent av okej för hobbybruk, men riktiga anhåll på yrkesmaskiner är en helt annan sak.
- Snipe: I och med att planbordet hänger på stänger i bordets hörn på RPH, flexar bordet vid planhyvling. Det leder till snipe som inte kan trimmas bort. På Hammern har planbordet ett stabilt stöd i form av en pelare direkt under kutter och drivrullar. På Hammern kan man trimma bort det mesta av snipen.
- Injusteringsmöjligheter: På RPH kan inmatningsbordet parallellförflyttas, men inte justeras. Det leder till att man måste utse inmatningsbordet till referensplan och justera in kutter och utmatningsbord mot inmatningsbordet, och sedan planbordet mot kuttern. På Hammern är jag osäker på om man kan justera kuttern, jag har inte försökt. Men det känns naturligare att justera in borden mot kuttern. På Hammern är både in- och utmatningsbord möjliga att justera, och båda kan dessutom parallellförflyttas. Mekanismen för parallellförflyttningen är tyvärr lite billigt utförda, och man litar på friktion, snarare än mekanisk säkerställning av lägena, typ splines eller liknande. Börjar det glida där har man allvarliga problem att hitta rätt igen.
- Omställning mellan rikt- och planhyvling: På Hammern får man veva en evighet för att växla mellan rikt- och planhyvling. På RPH är det betydligt enklare, även om det får vevas en del där också. Spånlådan är bättre och snabbare att ändra på Hammern, så det kompenserar något. Felders större hyvlar kan beställas med motoriserat planbord, men det finns inte till Hammern.
- Bredd: RPH är med 330 mm bredare än en A3-31 på 310 mm. Bredare är ju bättre i de flesta fall. Hammern har en helt väredlös konstruktion för kutterskyddet som sitter fast i riktanhållet. Jag tröttnade på att det tog så mycket plats, att jag kapade det och satte ihop med pianogångjärn, vilket i huvudsak löste problemet.
Pratade just med swedendro och RPH-kuttern är en av de som säljer mest och brukar därmed vara lagervara. Vilket låter förtroendeingivande ang kvaliteten. Men naturligtvis inte i lager just nu då 🫤
Tack. Jo, den lösningen ser lite fjompigt ut.Ola C skrev:
Den första uppförde sig faktiskt ganska bra efter jag slutade rulla runt den o den istället fick en permanent plats.
Bra lista i övrigt. Det jag kanske kan lägga till är att Hammern är lite känslig för hur hårt man spänner ner borden efter man planat. Borden landar på skruvskallar av rundad typ, spänner man löst kan borden svikta aningen när man riktar tunga plankor, spänner man konstant väldigt hårt äter sig skruvskallarna in i gjutjärnet + plattas till lite själv vilket gör att inställningarna kan påverkas efter en tids flitigt användande. Om man inte träffar exakt sweetspot varje gång där borden är lagom spända utan att deformera var sig skruvskalle eller bord.
Ni som äger Hammern vet vilka skruvar det rör sig om, bild till tunna ståltråden så han hänger med i resonemanget.
[bild]
Triggervarning: Att Hammern är oerhört ful är en parameter jag, av hänsyn, inte tagit upp. Men som din bild tydligt bekräftar. En sorglig dag den dagen det bestämdes att maskiner hädanefter skulle vara 90-tals-PC-färgade 😢
@nanowire : Vi får hoppas att Swedendro har ryckt upp sig. Tidigare var de inte jätteroliga att göra affärer med.
Att färgsättningen är lite trist håller jag med om, men sådant ligger inte högst upp på min lista av prioriteringar. En gång i tiden var alla maskiner gröna, och det tycker jag är ännu tristare.
Att färgsättningen är lite trist håller jag med om, men sådant ligger inte högst upp på min lista av prioriteringar. En gång i tiden var alla maskiner gröna, och det tycker jag är ännu tristare.
Min hyvel justerades som sagt av Mattias för ett tag sedan. Det var första gången det behövdes. De första fyra åren rullade den bara på med bra resultat från fabriken. Än så länge ger den samma resultat som när Mattias var här.
En lite mystisk sak är att jag ibland får snipe i början av brädan när jag planhyvlar. Verkligen inte mycket och rätt sällan. Om jag jag ger brädan lite lagom tryck bakifrån tills hyvlingen är igång blir det ingen snipe. Och det kan gå längre perioder helt utan.
En lite mystisk sak är att jag ibland får snipe i början av brädan när jag planhyvlar. Verkligen inte mycket och rätt sällan. Om jag jag ger brädan lite lagom tryck bakifrån tills hyvlingen är igång blir det ingen snipe. Och det kan gå längre perioder helt utan.
Att Grönt är skönt är annars en av de eviga sanningarna. Men vissas smak är som baken eller vad ordspråket säger. Eller är ens smak kanske lite bakom om man föredrar klassisk maskingrön framför PC-beige 😬mattiasp skrev:
@nanowire : Vi får hoppas att Swedendro har ryckt upp sig. Tidigare var de inte jätteroliga att göra affärer med.
Att färgsättningen är lite trist håller jag med om, men sådant ligger inte högst upp på min lista av prioriteringar. En gång i tiden var alla maskiner gröna, och det tycker jag är ännu tristare.
Får hoppas det. Väntar även på en offert från Felder. Inga större förhoppningar på den dock, gratis glidmedel verkar vara prutmånen.
Redigerat:
Kolla också med Plano Maskin. Även om de nästan är Felder fortfarande, så går det ibland att få dem att pruta lite mer än Felder.
Just nu har de specialpris på hyveln, fast det är kanske samma hos alla.
https://planomaskin.se/sv/stationara-maskiner/hyvla/hammer-a3-31-riktplanhyvel-med-spiralkutter.html
Just nu har de specialpris på hyveln, fast det är kanske samma hos alla.
https://planomaskin.se/sv/stationara-maskiner/hyvla/hammer-a3-31-riktplanhyvel-med-spiralkutter.html
Priset steg ordentligt strax efter du köpte din. Ny leverantör av motor, fler delar tillverkade i Europa och ett bra tryck i efterfrågan. Jag köpte min precis mellan du köpte och nu, och jag betalade 44 500 med sprial, hjulsats och klocka.
Undrar om någon betalar 55 nu, eller om det är något riktpris på låtsas.
Undrar om någon betalar 55 nu, eller om det är något riktpris på låtsas.
