Hej
Har massa spillvirke liggandes hemma så jag började kika på vad jag kan göra av detta och kom fram till att en liten förvaringsbänk/låda räcker det till.
Enkel modell med reglar i hörnen och nertill, horisontellt virke på kortsidorna.
MEN.....på långsidorna, dvs fram- och baktill vill jag få till ett halvförbandsmönster av en massa kapade bitar jag har.

Jag har snedsågat alla dessa så dom ska gå ihop fint, vilket dom gör när man lägger ut dom platt på arbestsbänken, rakt linjer och mjuka övergångar mellan plankorna (även dom horisontellt).
Men när jag nu har limmat ihop dom så ser det ut som hej kom och hjälp mig. Snett och vint, och då har dom ändå torkar med limknecktar och tryck från alla håll. Provade även att göra om och sätta hålband för att hålla dom på plats, men det blir samma sak.

Vad missar jag att göra?
Eller hur kan jag göra för att dom som ligga snyggt ihopsatta som när dom ligger ihop på bänken?

Har du riktat upp bitarna ordentligt? Jag gjorde en bordsskiva i halvförband av spillbitar och det blev mycket hyvlande. Syndes tydligt där man slarvat. Sen limmade jag en rad per gång och tvingade ner mot en mmelaninskivai varje omgång.

I ivp skrev:
Har du riktat upp bitarna ordentligt? Jag gjorde en bordsskiva i halvförband av spillbitar och det blev mycket hyvlande. Syndes tydligt där man slarvat. Sen limmade jag en rad per gång och tvingade ner mot en mmelaninskivai varje omgång.
Har också fått göra en del hyvlande...
Men i övrigt har jag gjort precis så som du förklarar.

Bild?

Har du tillgång till fräs och kan sponta bitarna?
Eller lägga en massa tid, vilket det iofs låter som du redan gjort, och göra sinkade fogar med laxstjärtar? Kan nog bli dekorativt.

/Höghus

Frustrator Frustrator skrev:
Bild?
Här är lite olika bilder på hur det ser ut när dom ligger olimmade så som jag vill ha dom.
En som är limmad utan hålband (den som blev bäst och valde att spara tillsvidare)
Två som är limmade och har hålband, dom är nästan värst.

Alla dessa tre har alltså torkats med press och tryck från alla håll, har dubbel och trippelkollat raka linjer både vid genomförandet och i första tiden under torktiden, men ändå är det snett och vindt när jag tar bort trycket.

• Träplankor upplagda på golvet, varav några med hålband och andra limmade, i en byggprocess.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träplankor på betonggolv, några med hålband och lim, andra olimmade, alla med snedvridna resultat.
    Skapa konto
  • Träplankor olimmade och limmade med metallhålband ligger på ett betonggolv under torkprocess.
    Skapa konto
  • Olimmade träplankor och några med hålband, torkade med press, ligger på betonggolv.
    Skapa konto
Höghus Höghus skrev:
Har du tillgång till fräs och kan sponta bitarna?
Eller lägga en massa tid, vilket det iofs låter som du redan gjort, och göra sinkade fogar med laxstjärtar? Kan nog bli dekorativt.

/Höghus
Har övervägt att göra så men har tyvärr inte tillgång till fräs.
Men alternativet med sinkade fogar och laxstjärt var med intressant....ska fundera på det.
Nu provar jag att limma två bitar åt gången.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.