8 571 läst ·
19 svar
9k läst
19 svar
Spikpistol utan manual, är novis. Tips?
Sida 1 av 2
Jag har fått överta en Basso N90PH-A1. Ingen manual medföljde och jag är i princip novis på spikpistoler (undantaget en kort tids användning för över 10 år sedan). Och kompressorer med för den delen...
Slangen som medföljde läcker, så den behöver bytas, och jag har alltså inte kunnat kolla om den funkar än.
Är det någon som har lite tips att ge för en nybörjare så vore det uppskattat!
Vad ska man kolla upp för att få rätt modell på slang t.ex.? Vilka misstag kan man begå? Lämpliga steg för att kolla att den funkar? Kan man göra något kardinalfel som gör att kompressorn flyger i luften? Tja, lite sån info...
(Jag har mailat Basso och frågat efter en manual, få se om jag får svar
...)
Slangen som medföljde läcker, så den behöver bytas, och jag har alltså inte kunnat kolla om den funkar än.
Är det någon som har lite tips att ge för en nybörjare så vore det uppskattat!
Vad ska man kolla upp för att få rätt modell på slang t.ex.? Vilka misstag kan man begå? Lämpliga steg för att kolla att den funkar? Kan man göra något kardinalfel som gör att kompressorn flyger i luften? Tja, lite sån info...
(Jag har mailat Basso och frågat efter en manual, få se om jag får svar
Det mesta lär ge sig, du lär inte kunna spränga kompressorn *S*
Några saker som är viktiga är dock att du kollar så att den inte kan avfyra utan att nosen är emot något.
Sen så får du _aldrig_ meka med den utan att dra bort slangen först. Ladda ja men ge tusan i att försöka få bort något eller några spik som fastnat utan att ta bort slangen först.
Skyddsglas och hörselskydd är ett måste!
Själv kör jag med rätt grov slang med bra resultat, man märker lite vad som funkar.
Gärna en droppe olja i pistolens luftintag ibland!
Rörande spik föredrar jag gunnebo.
/Kent
Några saker som är viktiga är dock att du kollar så att den inte kan avfyra utan att nosen är emot något.
Sen så får du _aldrig_ meka med den utan att dra bort slangen först. Ladda ja men ge tusan i att försöka få bort något eller några spik som fastnat utan att ta bort slangen först.
Skyddsglas och hörselskydd är ett måste!
Själv kör jag med rätt grov slang med bra resultat, man märker lite vad som funkar.
Gärna en droppe olja i pistolens luftintag ibland!
Rörande spik föredrar jag gunnebo.
/Kent
Produkter som diskuteras: "hörselskydd"
Plastskylt hörselskydd Systemtext
Skylt i plast, 210 x 297 mm
101 kr inkl moms
Läs mer
Den grundläggande säkerhetkontrollen:
Pistolen kopplad till kompressorn, men utan spik.
Rikta pistolen åt något ofarligt håll och tryck in avtryckaren. Den ska INTE avfyras.
Tryck nosen mot något icke ömtåligt. Pistolen ska INTE avfyras.
Tryck nosen mot något icke ömtåligt och tryck sedan in avtryckaren. Nu ska pistolen avfyras EN gång. (Om det inte är en pistol med spärr som gör att det inte går att blindavfyra, dvs utan spik.)
Sätt i spik och gör om processen.
Vissa pistoler har "bumper trigger", dvs om man håller avtryckaren intryckt och stöter ner nosen mot materialet så avfyras den. Viktigt att man vet om så är fallet.
Pistolen kopplad till kompressorn, men utan spik.
Rikta pistolen åt något ofarligt håll och tryck in avtryckaren. Den ska INTE avfyras.
Tryck nosen mot något icke ömtåligt. Pistolen ska INTE avfyras.
Tryck nosen mot något icke ömtåligt och tryck sedan in avtryckaren. Nu ska pistolen avfyras EN gång. (Om det inte är en pistol med spärr som gör att det inte går att blindavfyra, dvs utan spik.)
Sätt i spik och gör om processen.
Vissa pistoler har "bumper trigger", dvs om man håller avtryckaren intryckt och stöter ner nosen mot materialet så avfyras den. Viktigt att man vet om så är fallet.
Tack för tipsen! Lättad över att explosionsrisk inte föreligger
!
Passar en sådan här slang oavsett modell:http://www.jula.se/gummislang-for-tryckluft-1-2-20-m-209387 ?
Den ser ut att vara utan kopplingar dock, köper man dem löst och finns det olika sorters kopplingar till olika modeller eller är det en standard?
Passar en sådan här slang oavsett modell:http://www.jula.se/gummislang-for-tryckluft-1-2-20-m-209387 ?
Den ser ut att vara utan kopplingar dock, köper man dem löst och finns det olika sorters kopplingar till olika modeller eller är det en standard?
Ta denna istället http://www.jula.se/pvc-slang-med-kopplingar-3-8-20-m-079091
De som jag använder.
/Kent
De som jag använder.
/Kent
Då antar jag att det är standardkoppling och köper en sådan (fast fotar de gamla kopplingarna och tar med till Jula för säkerhets skull).snickarboden skrev:
Spiklutningen är angiven till 22 grader på pitolen, och Classe hade bara 21 graders spik.
Ska man tolka det som att det här är en udda fågel som man inte kan köpa spik till var som helst? Några tips om var man hittar spik med udda lutning hyfsat enkelt och billigt?
Köp absolut inte denna skulle jag säga. Flexibel ner till -10 grader säger beskrivningen. Jag skulle snarare säga någorlunda flexibel ner till +25 grader, kring nollan går den inte att använda.snickarboden skrev:
När slangen äntligen började läcka efter ca 1 år så köpte jag en gummislang istället och blev toknöjd.
Märkligt att jag använt den i vinter då, ja den är styv men håller.bjoli skrev:
/Kent
Nu har jag (eller snarare pojkvännen
) testat.
Första spiken slås i halvvägs, sedan hakar det upp sig och det går inte att slå i fler spik. Tydligen hakar "islagspistongen" upp sig efter första avfyrningen.
Någon som har koll på lämplig service-verkstad i Stockholm, helst norrort? Jag ska spika gles i taket snart och det vore skönt att slippa spika uppåt med hammare.
Pojkvännen är iofs sugen på att skruva isär den själv och se om han hittar något uppenbart fel som går att fixa själv.
Vet inte om det är lämpligt, jag har fortfarande stor respekt för krafterna i en spikpistol
.
Någon som vågar göra en bedömning av risk i detta?
Första spiken slås i halvvägs, sedan hakar det upp sig och det går inte att slå i fler spik. Tydligen hakar "islagspistongen" upp sig efter första avfyrningen.
Någon som har koll på lämplig service-verkstad i Stockholm, helst norrort? Jag ska spika gles i taket snart och det vore skönt att slippa spika uppåt med hammare.
Pojkvännen är iofs sugen på att skruva isär den själv och se om han hittar något uppenbart fel som går att fixa själv.
Vet inte om det är lämpligt, jag har fortfarande stor respekt för krafterna i en spikpistol
Någon som vågar göra en bedömning av risk i detta?