Hej,
Vad ska jag ha för storlek på spik för att spika fast lockläkt och ytterpanel till fasaden?
Har en Lidl Parkside PDT 40 som ska klara av 50 mm men jag har använt den till lister osv, den verkar lite klen för fasaden.
Hittar på Träguiden att det står :
I så fall har jag en bra anledning att investera i en spikpistol 😉
Tack på förhand
Vad ska jag ha för storlek på spik för att spika fast lockläkt och ytterpanel till fasaden?
Har en Lidl Parkside PDT 40 som ska klara av 50 mm men jag har använt den till lister osv, den verkar lite klen för fasaden.
Är det allmänt vedertaget att man bör använda 70 mm spik?
Tack på förhand
Stämmer bra, 50mm dyckert är för klent.M maleks skrev:Hej,
Är det allmänt vedertaget att man bör använda 70 mm spik?
Tack på förhand
Du behöver en rejälare pistol och spik till panel.
70mm är vanligt förekommande till panel.
Produkter som diskuteras: "dyckert"
Dyckert
Dyckertspikar är särskilt utformade med ett koniskt format spikhuvud, vilket gör att de kan sjunka in i materialet efter infästning. Denna funktion gör att spikhuvudet blir nästan osynligt efter infästning, vilket gör dyckertspikar till ett
Läs mer
Nja, träguiden säger faktiskt 55mm panelspik till bottenbräda och 75mm till lockläkten när virket är 22mm. Panelspiken är räfflad.
Kör man med de längderna så perforerar man inte vindduken.
Kör man med de längderna så perforerar man inte vindduken.
70mm till panelbrädorna. 90mm till locken.
Är det 45mm lock så rekomenderar jag dock att handspika dom, då det lätt spricker annars. Är det bredare lock så funkar spikpistol. Jag har en Dewalt 692N har jag för mig den heter, och är helnöjd med den. Trevligt med ett mag som är vinklat och inte känns ivägen.
Är det 45mm lock så rekomenderar jag dock att handspika dom, då det lätt spricker annars. Är det bredare lock så funkar spikpistol. Jag har en Dewalt 692N har jag för mig den heter, och är helnöjd med den. Trevligt med ett mag som är vinklat och inte känns ivägen.
Jag har alltid kört 60mm räfflad spik till pistolen, till både fasadbrädor, och lockbrädor. Har gjort det i 20år, på minst 30 olika hus, utan att något släppt. Det är bara när man velat ha 45mm lock, som jag handspikat med 95mm-spik
Hur är det om nån bräda behöver justeras/ bytas, får du loss dem utan att spräcka dem?A AG A skrev:
Om jag upptäcker det omedelbart, brukar det inte vara några problem. Om jag däremot upptäcker det mer än ca 10min senare så är det värre. Säg att man får bort 20% utan att de spricker. Vilket är ungefär detsamma som när man handspikat med vanliga 3tum-spik.F fribygg skrev:
En del tillverkare har panelspik, vilket ofta är en ringad spik(kräver inte lika lång som huggen) samt att de är trubbiga i spetsen, vilket minskar sprickbildning avsevärt. Dock är de oftast på coil, vilket kräver spikpistol för rundbandat.
Produkter som diskuteras: "panelspik"
Panelspik
Panelspikar är särskilt utformade för att användas vid montering av paneler, såsom träpaneler, gipsplattor eller liknande. De är oftast lite längre och har ett mindre huvud, vilket gör att de kan sjunka in i panelen och bli mindre synliga.
Läs mer
Det finns rakbandad också lite varstans, i alla fall 34° till Paslode.Hubbe73 skrev:
HejA AndersS skrev:
Behovet är nog inte jättestort egentligen. Det rör sig om kanske 15-20 meter fasad som ska bytas så risken är stor att spikpistolen inte kommer till användning efter det.
Funderar på alternativet att spika för hand. Har också fått tips om att skruva med skruvdragare istället.
Jag har pistol för rundbandad. Dock kan jag inte svara på om jag verkligen har den typen av spik. Spiken är ordentligt räfflad, men jag känner inte riktigt igen att den är trubbig. Men 60mm-spiken håller nog nästan lika bra som en 95mm-spik. Skillnaden är bara att när den släpper, så är den lös. En 95mm-spik är nästan lika trög att dra, hela vägen ut ibland. Men när den här spiken dras ut ett par mm, så är den nästan helt lös.Hubbe73 skrev:
Spika det med hammare, 75 mm galvad för panelbräda och 100 mm för lockläkt. Att köpa spikpistol enbart för det lilla, neej och åter neej.😀M maleks skrev:
Har skruvat lite panel men återgått till spik.