Kostnaden för spik är ju ändå ganska blygsam i sammanhanget. Speciellt om man betänker vilken tidsbesparing det innebär när man spikar med maskin.

De enda spikar jag har handspikat sedan jag blev med spikmaskin är de jag fäster till snörslån.

Exakt den där fråb Harald är det som jag har....och den funkar som sagt inte felfritt för mig...(En jobbarkompis har en exakt likadan med samma problem, dubbelslag)

Kostnaden för spiken är om inte gigantisk så i alla fall för stor att helt bortse ifrån. Säg att det går 20000 spik till ett hus. Betalar du 50 öre styck så är det 10000. Så nog blir det en post i kalkylen.

Men utan tvekan lönar det sig med spikpistolen tack vare den tid man spar, vare sig det är din egen eller någon du betalar för. Och man spar kroppen, och det är ju ovärderligt.

Såg ett test på spikar till pistoler och deras rostskydd. Tror Biltema vann. Och spikpistol spik på Biltema är billigare än en Gunnebo låda på Jula

andersmc skrev:
Du ska ha en pistol som tar 50-90mm spik, 21°. Det finns inte alltför dyra på de vanlig ställena för verktyg; Harald Nyborg, Biltema, Jula, Clas Ohlson. Köper du en proffsmodell är de naturligtvis bättre, men de billigare duger som instegmodell.
Spiken är speciell, dvs den är bandad. Den finns på samma ställe som du köper pistolen. Den är bra mycket dyrare än spik i lösvikt. Biltema hör till de billigaste.
Kompressor - nästan vad som helst duger. En spikpistol drar inte så mycket luft. Den bör ge 8 kg tryck, och det gör väl de flesta. Det måste finnas en regulator, så du kan ställa ner trycket. Kortare spik kräver lägre tryck. Det är också bra om det finns en oljesmörjare.
Takpapp kräver en speciell form av pistol. De är mycket dyrare än de "vanliga". Eftersom man använder den förhållandevis sällan kan det vara idé att hyra den. Spikandet på taket snabbas upp väldigt mycket, så den är till stor nytta.
Om man vill är spikpistoler utmärkta objekt att importera från USA. De är avsevärt mycket billigare där, och man behöver inte bekymra sig om att vi har olika spänning (vilket omöjliggör import av elverktyg).
Varför 21° och inte 34 som Sencos ? Har det överhuvudtaget någon betydelse ?

Snailman
med 21 graders så finns det billiga spik på tex biltema, men struntar du i vad spiken kostar, så kan du ju köpa andra vinkeln...

Fördelen med 34° ska vara att pistolen blir kompaktare, så det blir lättare att komma åt. Nackdelen är att huvudet är D-format, alltså det fattas en liten bit. Det kan man möjligen tycka är fult till exempel när man spikar panel.

En fördel med 21° är att den är mycket lättare att få tag på. Den säljs numera på alla de "vanliga" ställena: Biltema, Harald Nyborg, Jula, Clas Ohlson etc. Du får därmed också ett pressat pris. 34° är du fortfarande hänvisad till proffsbutiker. Fast jag har för mig att Jula börjat sälja dessa nyligen.

Jesca_j skrev:
Nu har jag använt min från Harald Nyborg lite mer och håller på att bli jäkligt less på den......slår dubbelspik var och varannan gång....riktigt irriterande :(
Som jag skrev så har den lite benägenhet med det....

Men jag fick rådet från min snickare att inte trycka ner spikpistol i lägge och sedan avfyra utan håll in avtryckaren och sedan sänk ner pistolen så den "avsäkras".
Då fungerar pistolen bra. Jag har nog slagit 7000-8000 spikar med den och slår sällan dubbelslag med den tekniken.

Hur skriver man tecknet för "grader" på datorn?

ser här att det finns de som använder och andra inte!!!!

Benny_P skrev:
Hur skriver man tecknet för "grader" på datorn?

ser här att det finns de som använder och andra inte!!!!
Håll nere Alt-tangenten och slå sedan 0176 på det nummeriska tangetnbordet. Släpp alt-knappen. Klart.

Daniel_N skrev:
Håll nere Alt-tangenten och slå sedan 0176 på det nummeriska tangetnbordet. Släpp alt-knappen. Klart.

Lite off topic kanske men var kan man hitta en lista på detta? Går ju få massa roliga tecken!
I det gamla forumet funkade det ju att ta funktionen upphöjd och sen ett litet O

gadeberg skrev:
Lite off topic kanske men var kan man hitta en lista på detta? Går ju få massa roliga tecken!
I det gamla forumet funkade det ju att ta funktionen upphöjd och sen ett litet O
I Windows XP Home som jag har gör man som följer:

Klicka på Start->Alla program->tillbehör->Systemverktyg->Teckenuppsättning

Leta reda på tecknet du vill ha, och klicka på det. Nere i höger hörn står vilken kombination du ska trycka.

Sen finns det säkert hela listor via google också.

//Daniel

Mikael_L
Daniel_N skrev:
alt + 248 fungerar också bra.

alt + 230 = µ
alt + 241 = ±

Vad jag tycker om min MAC!!! Där finns de tecken man behöver utan att slå massa sifferkombinationer :D

Mac är bra att slå i spik med

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.