21 483 läst ·
18 svar
21k läst
18 svar
spikpistol biltema spikar dåligt...
Sida 1 av 2
Hejsan!
Jag köpte en spikpistol på biltema,15-520, den som klarar(?) spik upp till 90mm. tyvärr orkar den inte slå in varken 90 eller 75 spikarna jäms med träet en enda gång, det fattas runt 10 mm, även fast jag höjt trycket till 9,5 bar(max för pistolen är 8 bar) och jag har 1/2" luftslang.
någon som har en sån pistol som funkar eller är det bara skräp? dom skulle kolla den och sen repa/få en ny eller eventuellt häva köpet.
isåfall funderar jag på sencon A900FNsom jula har. någon med erfarenhet av den?
Jag köpte en spikpistol på biltema,15-520, den som klarar(?) spik upp till 90mm. tyvärr orkar den inte slå in varken 90 eller 75 spikarna jäms med träet en enda gång, det fattas runt 10 mm, även fast jag höjt trycket till 9,5 bar(max för pistolen är 8 bar) och jag har 1/2" luftslang.
någon som har en sån pistol som funkar eller är det bara skräp? dom skulle kolla den och sen repa/få en ny eller eventuellt häva köpet.
isåfall funderar jag på sencon A900FNsom jula har. någon med erfarenhet av den?
Redigerat:
Jag har en A900FN som jag är jättenöjd med. Visserligen har jag nöjt mig med 70 spik och inte testat med 90 än. Enda som jag är lite irriterad på är dubbelslagen som kommer ibland, framförallt om jag inte håller emot tillräckligt. Kan dock rekommenderas varmt!
Köpte för övrigt den billigare spikpistolen som Jula har för 695:- men har inte hunnit prova än...
Köpte för övrigt den billigare spikpistolen som Jula har för 695:- men har inte hunnit prova än...
pellefant>Vilket fabrikat på spik kör du med? Min Harald-picka funkar fint med Gunnebo men har klara problem med lågprisfabrikat på spiken.
/Kent
/Kent
Jag har en Senco-picka (702XP) och den har lite problem med Biltema's 90mm spik ibland.
Väljer jag ett annat märke på spik, tex Senco (som finns på Jula) eller Gunnebo så är det inga problem att få in spiken hela vägen.
Kan det vara att plasten som håller ihop Biltema-spiken sitter lite hårt.
Väljer jag ett annat märke på spik, tex Senco (som finns på Jula) eller Gunnebo så är det inga problem att få in spiken hela vägen.
Kan det vara att plasten som håller ihop Biltema-spiken sitter lite hårt.
jag har reklamerat pistolen, deras tekniker menade att dom inte kunde garantera att den funkar med någon annan spik än biltemas, jag köpte spiken (som nu fanns inne) och provade- samma dåliga resultat, bytte pistolen- samma dåliga resultat-testade tom att smörja spikarna med vaselin och att sätta en liten trycktank nära pistolen- inget hjälpte!
jag fick låna en powercraft- ser istort sett ut samma som biltemas-den slår oftast in spikarnamen den har lätt för att göra dubbelslag. den synliga skillnaden mellan dom är att på p-c kan man justera "nosen" så den blir "kortare", på bt är inte justeringsslitsen rätt gjord vilket gör att den inte har samma justerområde...
jag fick låna en powercraft- ser istort sett ut samma som biltemas-den slår oftast in spikarnamen den har lätt för att göra dubbelslag. den synliga skillnaden mellan dom är att på p-c kan man justera "nosen" så den blir "kortare", på bt är inte justeringsslitsen rätt gjord vilket gör att den inte har samma justerområde...
sencon funkar perfekt, med plastnosen slår den in spikarna jäms med och utan går dom in en bit, det går iofs att justera ut nosen lite, vad som var lite dåligt var att den lösa hanluftnippel som skickades med inte passar till cejnsnabbanslutningar-däremot passar den till biltema spiralslangen.
Najs.
Finns de som säger "använd aldrig spikpistol för fasadbräder. Spikarna går in för djupt och skär av fibrer, fult och större risk för vattenskadad panel."
Dom måste helt enkelt skaffa en riktig picka då ...
Hur är den vad det gäller dubbelslag, jämfört med BT och PC ...
Den där Sencon har väl 34° spik? Lite dyrare spik-konto då ...
Finns de som säger "använd aldrig spikpistol för fasadbräder. Spikarna går in för djupt och skär av fibrer, fult och större risk för vattenskadad panel."
Dom måste helt enkelt skaffa en riktig picka då ...
Hur är den vad det gäller dubbelslag, jämfört med BT och PC ...
Den där Sencon har väl 34° spik? Lite dyrare spik-konto då ...
inga dubbelslag med den, och den slår in spikarna även när trycket sjunkit till just innan kompressorstart vilket pc ibland inte riktigt gjorde.799:-/3000 st hos jula för 34° 90mm och 499:-/2000 st på biltema för 21° 90mm.26,6 öre/st på jula och 24,9 öre/st på biltema- så den prisskillnaden tror jag att jag överlever
Tja
jag hadde samma problem med biltemas spikpistol från början
lösningen var löjligt enkel det var bara att ända hur djupt man ville att den skulle slå in spiken på nosen så ställer jag ner nosen max så slår den in spiken ca 1cm för mycket (90mm spik i regel som lagts på takstol)
(enligt biltema jönköping så är spikpistolerna ej ställda på max från början utan på en mycket lägre nivå)
/chali
jag hadde samma problem med biltemas spikpistol från början
lösningen var löjligt enkel det var bara att ända hur djupt man ville att den skulle slå in spiken på nosen så ställer jag ner nosen max så slår den in spiken ca 1cm för mycket (90mm spik i regel som lagts på takstol)
(enligt biltema jönköping så är spikpistolerna ej ställda på max från början utan på en mycket lägre nivå)
/chali