Jag har nyligen köpt mig ett hus och upptäckte nu att alla 6 karmar i huset är monterade med spik genom karmskruvshålen. Gjorde man så här förr eller är det rent byggfusk? Huset är ändå byggt 87. Det ser inte särskilt proffsigt ut och dessutom kan jag inte justera dem i efterhand. Kan det vara värt besväret att byta ut all spik mot karmskruv istället?

>:(

Det är nog ganska vanligt med spik det gick
säkert fortare när dom byggde huset.
Om Du inte renoverar eller bygger om
eller att fönstren går dåligt skulle jag låta
dom sitta.

Mvh Putte

Det här huset byggdes 97-98 och det är spikat.

Spikning är ett vanligt sätt då det går betydligt fortare för proffset. Vi kilar upp ett fönster på samma tid det tar för amatören att skruva i en karmskruv.
Sedan finns det en annan anledning till att spika, och det är om man använder fogskum som drev. Då är karmskruvsmontage ett både dyrare sätt och det tar längre tid samt att fönstren i alla fall inte går att justera i efterhand.
Har man karmskruvsmontage samt målade lister så kommer färgen att spricka om man justerar mer än ytterst lite. Fönstren ska ju sitta rätt från början och kontrolleras senast innan man monterar foder och målar. Då borde det inte vara några problem.

Tartan

För mig som är amatör tycker jag att det känns enklare med karmskruv, särskilt om man har en sån där speciell borr som gör hålet i karmen och det i regeln i ett svep. Men det beror nog mest på att jag är klantig på att kila...jag får fönstret i våg med klossarna under, med kilarna justerar och fixerar jag så att det varken lutar inåt eller utåt...sen kan jag borra och göra resten av justeringen med skruvarna.

Men kan man kila fort och rätt som Tartan och andra proffs förstår jag att spik blir både enklare och billigare!

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.