D
Skruva bärläkt.

Jag ska sätta upp bärläkt(45x70) cc60 för ett plåttak.

Funderar på om jag ska skruva eller spika bärläkten.

Enklast hade ju varit en skruva en skruv per fästpunkt.

Det jag har att välja på är galvad trådspik 100mm eller skruv 6x100 C4.

Åsarna ligger cc30 (45x145) och på åsarna ligger det 12mm läkt för att hålla kondenskyddet.
 
  • Två skruvar och två spikar liggande bredvid en tumstock på ett slitet träbord, för jämförelse inom byggprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tak med bärläkt i trä, placerade cc60 ovanpå plastmaterial för kondenskydd, del av diskussion om att skruva eller spika bärläkten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
D
Bärläkt + läkt (för att hålla plasten)

45mm + 12 mm =57 mm

Det innebär att en trådspik (100mm) går in 43mm i takåsen. Känns lite lite.

En skruv (6x100) kan jag försänka 10-12mm vilket innebär att skruven går in 53mm i takåsen. Känns helt ok.

Det går inte sätta två skruvar vid fästpunkten. Det blir lite för trångt (enligt mig) på en 70-regel.
 
Spikpistol funkar bäst. Och spik håller-
 
D
Jag åkte och köpte skruv, 6x120mm. Fäste en skruv i varje fästpunkt, dvs mötet läkt och takås.

Blir 17 fästpunkter per rad. Två stycken 45x70 per rad med förskjutna skarvar.

Löjligt stabilt.
 
  • Gilla
Huzzbutt
  • Laddar…
Och jag missade takstolen, när jag skruvade. Drog en skruv rakt igenom råsponten som vanligt och genom en kabel invid takstolen...
 
När jag la om mitt tal på ca 300m2 så valde jag att spika pga prisskillnaden var enormt mycket mindre än att skruva.
Visst i det stora hela kanske man inte bryr sig men jag är snål.
Dock fick jag betala priset med en öm underarm en tid efteråt eftersom jag spikade allt med hammare 😁
 
D
300m2 tak, ja jävlar.
 
T TheGame skrev:
När jag la om mitt tal på ca 300m2 så valde jag att spika pga prisskillnaden var enormt mycket mindre än att skruva.
Visst i det stora hela kanske man inte bryr sig men jag är snål.
Dock fick jag betala priset med en öm underarm en tid efteråt eftersom jag spikade allt med hammare 😁
Jag inser att jag skrev lite fel.
Prisskillnaden var stor, dvs enormt mycket billigare att spika 😅
 
Jag fäste ströläkten, genom råspont med få spik mitt för och rakt ned i takstolarna.
Alla bärläkt skruvades typ horisontellt genom ströläkt, bärläkt och råspont ned i takstolarna. Ungefär mitt för var 5:te råspont

Blev inte alls så många skruvar då....

Dessutom kom skruvskallarna typ 5 mm ned i bärläkten, och kommer då aldrig i kontakt med takplåten.
Blir inget skav, anliggning, rostskador.
 
Den viktigaste egenskapen för skruv är att minst två objekt ska sammanfogas, och då gäller det att den översta samt nästa tillsammans ska gå frigång och därmed ej ha kvar någon dragande gänga. Därav de närmast skallen är ibland motgäng eller helt utan gäng för att fräsa eller ha frigång och därmed ska den dragande gängen enbart fylla funktion mot det understa lagret. Och därmed pressas de övre lagren mot det undre. Om det fortfarande finns gäng kvar i det mellersta eller gud förbjude i det översta lagret så kommer risken för att skruven ser till att det inte är hopdraget utan lagren ligger och rider på skruven. Mycket text men enbart det nedersta lagret ska ha en funktion av gängan.
Mao så har skruvarna på bilden alltför kort frigång. Minst 57 mm ska det vara för att få dragande funktion
Spiken har samma sammandragande funktion enbart vid det sista slaget. -Om det inte är alltför dåligt virke förstås.
 
  • Gilla
Hybro
  • Laddar…
D
…….det var därför jag åkte och köpte 6x120mm
 
  • Gilla
Noramasen
  • Laddar…
D
Dessutom försänkte jag varje skruv ca 10mm, så 47mm hade räckt i mitt fall.

Eftersom min bärläkt va 45x70 så hade jag kunnat försänka ännu mer vilket jag gjorde på ca 20 procent där jag använda skruv 6x100mm.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.