2 617 läst ·
3 svar
3k läst
3 svar
Speglade NAS på olika platser
Funderar på att sätta upp 2 speglade NAS på två olika platser för ökad säkerhet:
"Master" - Synology DS214+
"Spegel" - Synology DS214SE
Master kommer hantera alla användare, media, filer och andra tjänster så som Itunes server, plex server, cloud station, etc.
Slave kommer endast spegla Master, inga andra tjänster, ej heller några användare.
På sikt kan det vara så att någon enstaka användare kommer vara på samma plats som slave finns, då kanske man kan tänka sig att denne skall koppla upp sig mot slave, men i första hand tänker jag mig att i dessa fall kör man VPN till master.
Det finns flera olika sätt att "spegla" med Synology:
- Time backup / Full och inkrementell backup
- Network backup / rsync
- Shared folder sync / realtime sync
Anledningen till att slavs är en SE modell är att spara lite pengar då prislappen på 214SE, 214 och 214+ skiljer rätt mycket, och jag vill lägga så mycket som möjligt på disk i stället för burk...
Men, tänker jag fel någon stans här?
Är SE modellen tillräckligt OK för detta?
Vilken "speglings mode" är att föredra? Jag gillar realtidsvarianten, men egentligen är en dygnsbackup fullt tillräcklig...
"Master" - Synology DS214+
"Spegel" - Synology DS214SE
Master kommer hantera alla användare, media, filer och andra tjänster så som Itunes server, plex server, cloud station, etc.
Slave kommer endast spegla Master, inga andra tjänster, ej heller några användare.
På sikt kan det vara så att någon enstaka användare kommer vara på samma plats som slave finns, då kanske man kan tänka sig att denne skall koppla upp sig mot slave, men i första hand tänker jag mig att i dessa fall kör man VPN till master.
Det finns flera olika sätt att "spegla" med Synology:
- Time backup / Full och inkrementell backup
- Network backup / rsync
- Shared folder sync / realtime sync
Anledningen till att slavs är en SE modell är att spara lite pengar då prislappen på 214SE, 214 och 214+ skiljer rätt mycket, och jag vill lägga så mycket som möjligt på disk i stället för burk...
Men, tänker jag fel någon stans här?
Är SE modellen tillräckligt OK för detta?
Vilken "speglings mode" är att föredra? Jag gillar realtidsvarianten, men egentligen är en dygnsbackup fullt tillräcklig...
Du har en poäng där. Som jag ser det har backup och realtidssync två olika syften. Jag måste "bara" välja vilket som passar bäst. Så länge användare inte skall jobba på båda platserna är nog backup-lösningen bäst, men den dag användare finns på två platser så är realtidssync något att fundera mer på, men även då behövs backup-funktion, men den kan lösas på ett NAS...
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 191 inlägg
Funkar inte i praktiken med användare som har skrivrättigheter på båda sidor. Testkör Bittorrent Sync även om du bara har två enheter så slipper du trixa med nätverkskonfigurationen och backupen blir flyttbar. Den har versionshantering inbyggd som förhindrar "dåliga data".Kilensnickare skrev:
Finns för Mac/Linux/Windows/FreeBSD/iOS/Android och diverse NAS:ar inkl. Synology. Det fungerade riktigt bra redan på alpha-stadiet och håller på att utvecklas åt Enterprise-hållet.
http://www.bittorrent.com/sync
Redigerat:
Klicka här för att svara