Jag har nu haft en hårddiskkrasch, och håller på att restaurera upp saker och ting.
Ingen större fara, det mesta som var viktigt finns också på NAS'en, samt att det var inget fullt haveri.
Det blev något skadat så systemfiler av olika slag blev oläsbara, med resultat att datorn är seg som förstenad sirap. Men jag har läst ur alla data ur den disken också, så inget är förlorat, det är bara så tröstlöst att installera om, alla program, alla inställningar och sånt.
Men nu ska jag passa på och göra det som legat på todo-listan i något år, jag ska sätta igång en stationär istället.
Och nu har funnit ut att jag kan i den ha 2 diskar som speglas (RAID 1), att windows 10 kan sköta detta direkt.
Visst stämmer det?
(första frågan!)
Om man speglar på detta sätt, är de då fullständigt speglade? Så att jag kan ta bort vilken som helst av dom och boota datorn ändå, allt ser likadant ut (förutom att det bara finns en volym i diskhanteraren då)
(det var fråga 2).
Vidare, kan diskarna vara av olika storlek, om inte, hur exakt lika måste de vara?
Om jag har en 3TB och en 1TB, kan jag partionera 3TB till 1TB och 2TB, och spegla 1TB-partionen mot en 1TB disk?
Kan jag sätta in disk för spegling i senare skede, och vad gäller då med olika storlekar?
Nu håller jag tummarna för att det finns lite windowsproffs här.
Ingen större fara, det mesta som var viktigt finns också på NAS'en, samt att det var inget fullt haveri.
Det blev något skadat så systemfiler av olika slag blev oläsbara, med resultat att datorn är seg som förstenad sirap. Men jag har läst ur alla data ur den disken också, så inget är förlorat, det är bara så tröstlöst att installera om, alla program, alla inställningar och sånt.
Men nu ska jag passa på och göra det som legat på todo-listan i något år, jag ska sätta igång en stationär istället.
Och nu har funnit ut att jag kan i den ha 2 diskar som speglas (RAID 1), att windows 10 kan sköta detta direkt.
Visst stämmer det?
(första frågan!)
Om man speglar på detta sätt, är de då fullständigt speglade? Så att jag kan ta bort vilken som helst av dom och boota datorn ändå, allt ser likadant ut (förutom att det bara finns en volym i diskhanteraren då)
(det var fråga 2).
Vidare, kan diskarna vara av olika storlek, om inte, hur exakt lika måste de vara?
Om jag har en 3TB och en 1TB, kan jag partionera 3TB till 1TB och 2TB, och spegla 1TB-partionen mot en 1TB disk?
Kan jag sätta in disk för spegling i senare skede, och vad gäller då med olika storlekar?
Nu håller jag tummarna för att det finns lite windowsproffs här.
Jag har inte testat det där och det kanske inte är det svar du vill ha, men rent spontant känns det mycket bättre att spegla diskarna med hjälp av en kapabel diskcontoller istället för att blanda in operativsystemet. Framför allt blir det enklare vid ett eventuellt haveri då varken BIOS/UEFI eller OS behöver klara av att starta från ena halvan av den spruckna spegeln.
Helt rätt, det var inte riktigt det svar jag ville ha

Jag kan ju också strunta i en extra disk, och köra som man brukar, det funkar ju massor av år normalt sett
Men jag tänkte att en 1TB kostar bara några hundringar, så det kan jag ha som lite försäkring för att förhoppningsvis vara tillbaks på banan lite snabbare om det händer igen.
Jag är inte ute efter något 100% skydd, det inser jag att det måste vara på annat vis, det här är för att kunna vinna tid ifall en av diskarna kraschar, dvs ut med den dåliga, ev byta plats på den andra, sen startknappen, och dagen efter åka och köpa en ny att stoppa in.
Jag kan ju också strunta i en extra disk, och köra som man brukar, det funkar ju massor av år normalt sett
Men jag tänkte att en 1TB kostar bara några hundringar, så det kan jag ha som lite försäkring för att förhoppningsvis vara tillbaks på banan lite snabbare om det händer igen.
Jag är inte ute efter något 100% skydd, det inser jag att det måste vara på annat vis, det här är för att kunna vinna tid ifall en av diskarna kraschar, dvs ut med den dåliga, ev byta plats på den andra, sen startknappen, och dagen efter åka och köpa en ny att stoppa in.
Ja, jag är väl kanske för färgad från serversidan. Där vill man ju att datorn ska fortsätta gå om ena disken går sönder och att man ska kunna byta den trasiga under drift...
Som en "förbättrad backup" funkar det nog bra med diskar speglade i Windows. Dock skyddar det inte mot eventuella filer som blir korrupta eller tappas bort, så en regelbunden backup på viktiga data är alltid nödvändigt.
Som en "förbättrad backup" funkar det nog bra med diskar speglade i Windows. Dock skyddar det inte mot eventuella filer som blir korrupta eller tappas bort, så en regelbunden backup på viktiga data är alltid nödvändigt.
Redigerat:
Exakt, backup är en helt annan sak.
Detta bara tidsbesparing efter ett ev haveri.
Allt (viktigt) måste ligga på NAS'en, där jag också har speglade diskar (vilket inte är någon backup, utan bara samma sak, snabbare igång efter ev haveri, eller inte ens driftstopp), och backupen är en 3'e lösning, vid sidan av alla speglingar.
Detta bara tidsbesparing efter ett ev haveri.
Allt (viktigt) måste ligga på NAS'en, där jag också har speglade diskar (vilket inte är någon backup, utan bara samma sak, snabbare igång efter ev haveri, eller inte ens driftstopp), och backupen är en 3'e lösning, vid sidan av alla speglingar.
Redigerat:
Ja i Windows hade ja nog kört en hårdraiduseless skrev:
Jag har inte testat det där och det kanske inte är det svar du vill ha, men rent spontant känns det mycket bättre att spegla diskarna med hjälp av en kapabel diskcontoller istället för att blanda in operativsystemet. Framför allt blir det enklare vid ett eventuellt haveri då varken BIOS/UEFI eller OS behöver klara av att starta från ena halvan av den spruckna spegeln.
Vad är du ute efter, redudans, hastighet, långtidslagring?
Jag är ute efter att ha disk till som ser likadan ut.
Om det blir ett sektorfel på fel ställe, ska jag kunna rycka ut den disken och starta datorn igen, och fortsätta CAD'a och skriva fakturor, skriva inlägg på BH och sånt viktigt som jag måste göra hela tiden.
Redundans är väl det närmast då ...
Om det blir ett sektorfel på fel ställe, ska jag kunna rycka ut den disken och starta datorn igen, och fortsätta CAD'a och skriva fakturor, skriva inlägg på BH och sånt viktigt som jag måste göra hela tiden.
Redundans är väl det närmast då ...
Har du en disk som är lika stor eller större så kan du med gratisprogram klona disken och får en exakt kopia som funkar.Mikael_L skrev:
Exakt, backup är en helt annan sak.
Detta bara tidsbesparing efter ett ev haveri.
Allt (viktigt) måste ligga på NAS'en, där jag också har speglade diskar (vilket inte är någon backup, utan bara samma sak, snabbare igång efter ev haveri, eller inte ens driftstopp), och backupen är en 3'e lösning, vid sidan av alla speglingar.
Testa den att allting finns med och lägg den på hyllan, gör detta någon gång / år. Det är gått att slippa installera om alla program.
Kör på mjukvaruspegling.
Jag vet inte hur det funkar i Windows, men i t ex Linux görs det på partitionsnivå, så man behöver inte två exakt likadana diskar utan bara två lika stora partitioner. Jag antar att det funkar på nåt liknande sätt i Win?
Jag vet inte hur det funkar i Windows, men i t ex Linux görs det på partitionsnivå, så man behöver inte två exakt likadana diskar utan bara två lika stora partitioner. Jag antar att det funkar på nåt liknande sätt i Win?
Tja, det har inte gått så bra det här ...
Jag har kämpat på med att försöka få win10 att skapa en mirror, men hur jag än försöker så klagar den på något vis om att partionerna inte stämmer överens eller vad nu felmeddelandet löd.
Men så hittade jag att SATA-controllern har stöd för RAID genom bios, och det fungerade (åtminstone delvs) bättre.
Jag har kämpat på med att försöka få win10 att skapa en mirror, men hur jag än försöker så klagar den på något vis om att partionerna inte stämmer överens eller vad nu felmeddelandet löd.
Men så hittade jag att SATA-controllern har stöd för RAID genom bios, och det fungerade (åtminstone delvs) bättre.
Här gick det utmärkt att slå ihop två diskar i en RAID1-volym.
De var olika stora, överskottet var "försvunnet" sen, så det är inget vidare att kombinera 2st med stor skillnad, men jag kommer köra med två st 1TB.
Det gick alltså hur bra som helst att foga ihop diskarna i en RAID-volym.
Det gick sen bra att installera W10.
Sen provade jag att "simulera" fel på en av diskarna, drog ut strömkontakten ...
Strax efter saggade datorn ner sig kopiöst, för att efter en stund återgå till att kännas rätt normal.
Jag skapade ett txt-dokument och la på skrivbordet.
Startade om, ovanstående information dök upp under startsekvensen, men med status "degraded".
Jag bootade om igen, nu med disken återinkopplad
Datorn gick vidare i starten och sen fanns fortfarande dokumentet där, och allt annat verkade normalt, då körde jag samma test med andra disken, gjorde ett till txt-dokument, ryckte strömmen osv.
Samma sak hände, datorn blev strax jätteseg, men då den verkade börja hämta sig (och jag försökte öppna txt-filerna, så kraschade den pötsligt.
Och när jag sen försökte starta så gick win in i reparationsmode, och ut från detta kom jag aldrig mer, nu hade jag två diskar som inte ville komma igång igen - helt enkelt ... ridå ner !!
Så nu är jag inte säker på hur jag ska göra ändå ...

De var olika stora, överskottet var "försvunnet" sen, så det är inget vidare att kombinera 2st med stor skillnad, men jag kommer köra med två st 1TB.
Det gick alltså hur bra som helst att foga ihop diskarna i en RAID-volym.
Det gick sen bra att installera W10.
Sen provade jag att "simulera" fel på en av diskarna, drog ut strömkontakten ...
Strax efter saggade datorn ner sig kopiöst, för att efter en stund återgå till att kännas rätt normal.
Jag skapade ett txt-dokument och la på skrivbordet.
Startade om, ovanstående information dök upp under startsekvensen, men med status "degraded".
Jag bootade om igen, nu med disken återinkopplad
Datorn gick vidare i starten och sen fanns fortfarande dokumentet där, och allt annat verkade normalt, då körde jag samma test med andra disken, gjorde ett till txt-dokument, ryckte strömmen osv.
Samma sak hände, datorn blev strax jätteseg, men då den verkade börja hämta sig (och jag försökte öppna txt-filerna, så kraschade den pötsligt.
Och när jag sen försökte starta så gick win in i reparationsmode, och ut från detta kom jag aldrig mer, nu hade jag två diskar som inte ville komma igång igen - helt enkelt ... ridå ner !!
Så nu är jag inte säker på hur jag ska göra ändå ...