4 690 läst ·
15 svar
5k läst
15 svar
Specialbeställa expansionskärl
Sida 1 av 2
Har kommit så långt i mina vedpannetankar att jag ska försöka hålla liv i min gamla vedpanna från -78 med hjälp av ett större öppet expansionskärl och en förugn (Kenjon 35 cm ved). Frågan är angående expansionen. Jag har idag ett kärl på 25 liter och ska byta upp till ett på 50 liter för att slippa passa pannan så noga (idag får det diffa på 40 grader annars sjunker vattnet nedanför översta elementet).
Saken är den att det finns nästan ingen plats för ett större kärl. Det går att få till ett på 50 liter om det är format som en triangel. Vilket gör att jag måste specialbeställa ett.
Funkar det med den formen?
Vad för någon tjocklek pågodset?
Material på gods?
Vad tror ni om pris för själva kärlet?
Är ett järnrör som ansluter till kärlet.
Tacksam för svar!
Saken är den att det finns nästan ingen plats för ett större kärl. Det går att få till ett på 50 liter om det är format som en triangel. Vilket gör att jag måste specialbeställa ett.
Funkar det med den formen?
Vad för någon tjocklek pågodset?
Material på gods?
Vad tror ni om pris för själva kärlet?
Är ett järnrör som ansluter till kärlet.
Tacksam för svar!
Formen spelar liten roll, bara volymen blir rätt samt att det finns en "högsta punkt".
Jag skulle tillverka den i 1mm RF, inte mycke dyrare än 2-3mm svart och dessutom oändlig livslängd,
kanske kostar 2000-3000:- att spec tillverka om man inte gör det själv.
Man bör nog sätta en bussning av mässing som skiljer det svarta röret från det RF kärlet.
Jag skulle tillverka den i 1mm RF, inte mycke dyrare än 2-3mm svart och dessutom oändlig livslängd,
kanske kostar 2000-3000:- att spec tillverka om man inte gör det själv.
Man bör nog sätta en bussning av mässing som skiljer det svarta röret från det RF kärlet.
50 liter öppet expkärl räcker till en totalvattenvolym i panna, rör radiatorer och acktankar på ca 1250 liter.
Men var skall kärlet sitta ?, det går faktiskt även att ha det i "rummet", dvs i princip bygga in det i en garderob, man behöver inte ha det på vinden, bara botten på kärlet ligget över högsta punkten på elemenkretsen. Visserligen rekommenderas ofta att den punkten skall vara min 2 meter över, men det funkar ändå att ha det lägre. Tror det var något med risk för syresättning av vatten annars, men med ett rostfritt kärl och ett lager paraffinolja på toppen är det nog ett mindre problem.
Men var skall kärlet sitta ?, det går faktiskt även att ha det i "rummet", dvs i princip bygga in det i en garderob, man behöver inte ha det på vinden, bara botten på kärlet ligget över högsta punkten på elemenkretsen. Visserligen rekommenderas ofta att den punkten skall vara min 2 meter över, men det funkar ändå att ha det lägre. Tror det var något med risk för syresättning av vatten annars, men med ett rostfritt kärl och ett lager paraffinolja på toppen är det nog ett mindre problem.
Kärlet sitter uppe i tv-rummet uppe där man ser nock (där kärlet sitter idag är ungefär bara lite brädor och tunn isolering, sen kommer taket, inte mycket att spela på
). Kan flytta det till grabbens rum, men då måste jag gräva i väggen och förstöra stora delar av gaderoben.
Hur/var ska paraffinoljan appliceras och vad hjälper det mot?
Hur/var ska paraffinoljan appliceras och vad hjälper det mot?
Paraffinoljan är till för att hindra luftens syre att vandra ner i vattnet. I ett värmesystem kommer det i vattnet lösta syret efter en tids drift att försvinna, dels avgasas när det är hett vatten, dels tas syret upp som oxid på rörens insida. Efter ett tag avstannar därför korrosionen om ingen ny luft tillförs. Ett öppet expansionskärl är det enda ställe där detta kan ske.
Paraffinoljan behövs ej för ett rostfritt kärl i sig, men eftersom vattnet sjunker ned när de blir kallt kan resten av systemet utsättas för syresatt vatten, men jag kan hålla med om att det antagligen är "överkurs".
Paraffinoljan lägger man i på toppen i exp-kärlet och den flyter ovanpå vattenytan när den rör sig. För att undvika att man får ut olja i skvallerröret vid tex påfyllning kan man ha utföra detta med ett vertikalt T-rör i kärlet, vid överfyllning kommer då redan oljan att ha nått över rörets undre ände innan det börjar rinna ut något, och då mest vatten bara oljan som ryms i rörets nedre vertikala del försvinner....
Paraffinoljan behövs ej för ett rostfritt kärl i sig, men eftersom vattnet sjunker ned när de blir kallt kan resten av systemet utsättas för syresatt vatten, men jag kan hålla med om att det antagligen är "överkurs".
Paraffinoljan lägger man i på toppen i exp-kärlet och den flyter ovanpå vattenytan när den rör sig. För att undvika att man får ut olja i skvallerröret vid tex påfyllning kan man ha utföra detta med ett vertikalt T-rör i kärlet, vid överfyllning kommer då redan oljan att ha nått över rörets undre ände innan det börjar rinna ut något, och då mest vatten bara oljan som ryms i rörets nedre vertikala del försvinner....
Hej
Extuna kan göra exp kärl med dina mått.En arbets kamrat fick ett gjort som en triangel
www.extuna.se
Extuna kan göra exp kärl med dina mått.En arbets kamrat fick ett gjort som en triangel
www.extuna.se
Som sagt byt ut skiten, det röret kan vara sönderrostat på 20 år. Ofta är just det röret helt slut medan övriga rör är helt fina. Det beror på att det utsätts för mycket syre. Ofta är det även tätt en bit ned pga rost, inte så bra om man saknar säkerhetsventil vid pannan.Don82 skrev:
Matss. Vi är helt överens!!!!!!!!!Matss skrev:
Jag har fixat ett flertal värmeanläggningar med ovanstående fel. Allt ser "fina fisken" ut. Men, så fort man rör vid SKITEN som ansluter mot expantionskärlet. - KABOOM.
Detta gäller även mitt eget hus som jag köpte 95. det var byggt 50, men med "nytt" expantionskärl skulle allt vara bra - Icke. efter tilläggsisolering på vinden började det droppa vatten från taket. Som tur var, hade jag tillfälligtvis ställt diskstället fullt med grytlock under den plats där vattnet hade funnit sin väg genom trossbottnen mot lägre belägna destinationer. Klonk, klonk, klonk.........Sicken röta!!
Är det ett stort ingrepp att sätta tryckexpansion istället? Kostnad mot det specialbyggda öppna? Måste det vara 15% av systemets vattenvolym eller gör det något om det är mer (om man vill bygga ut systemet i framtiden)?
Fått ett pris på en förugn på 13500 ny med alla grejor. Är det ett bra pris? Ingen som har en begagnad förugn som de vill bli av med?
Fått ett pris på en förugn på 13500 ny med alla grejor. Är det ett bra pris? Ingen som har en begagnad förugn som de vill bli av med?
Har inte fått tag på min rörmokare angående att sätta ett slutet exp. kärl ännu. Mitt system är på 270 liter i panna + 625 liter ack.tank + systemet. Blir la ca 1000 liter kanske?
Ska jag ha 150 liters kärl då? Var och hur ska det kopplas in? In- utgående från pannan? Samma som nu, fast ha det i pannrummet? Annat att tänka på?
Tacksam för hjälp så jag vet vad jag ska säga till rörisen.
Ska jag ha 150 liters kärl då? Var och hur ska det kopplas in? In- utgående från pannan? Samma som nu, fast ha det i pannrummet? Annat att tänka på?
Tacksam för hjälp så jag vet vad jag ska säga till rörisen.