Köpte sparris i våras och de ser ut att trivas.
hur som ser alla utom en likadan ut. De köptes som "gijnilm" och rötterna som vi grävde ner såg vi ingen skillnad på .. förslag?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
K
Kakelugnen566
Husägare
· Smålands ostkust
· 1 450 inlägg
Kakelugnen566
Husägare
- Smålands ostkust
- 1 450 inlägg
Vad undrar du? Vad menas med "gijnilm"? "Hängena"/ blommorna på första bilden blir små röda bär. Du kan låta dom ramla ner på backen och bilda nya plantor. Du kan också samla ihop dom och gräva ner nån annanstans. Det tar ett antal år innan det blir sparrisar att äta.C Christoffer L skrev:
Det är bara en av plantorna som växer upprätt och har dessa små vita blommor, de andra har ett mer hängande växtsätt och inga blommor.K Kakelugnen566 skrev:
Ser nu att det är mer eller mindre omöjligt att se det på bilderna... :-/
K
Kakelugnen566
Husägare
· Smålands ostkust
· 1 450 inlägg
Kakelugnen566
Husägare
- Smålands ostkust
- 1 450 inlägg
Ok, jo men det är för att de inte har vuxit till sig än. Jag har också en hobbe sparrisar från bär, planterade förra året som inte heller växer upprätt. Det tar sin tid. Men min sparris låter jag bli en buske varje år, för jag äter inte sparris...😉 Det är en fin dekoration i trädgården, och kvistar av den kan man ha i blombuketter
K
Kakelugnen566
Husägare
· Smålands ostkust
· 1 450 inlägg
Kakelugnen566
Husägare
- Smålands ostkust
- 1 450 inlägg
Ja, inte lätt att få bra bilder. Första bilden på "bären", andra är på nästan hela plantan, som är cirka 1.80 hög. Minns inte hur gammal min sparris är men minst 10 kanske 15 år. Brukar få 10-15 sparrisar som blir en lagom buske i den hörnan där den står
Gödslar inte jättemycke, annars hade det nog blivit många fler sparrisar. Ha de!!
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Gödslar inte jättemycke, annars hade det nog blivit många fler sparrisar. Ha de!!
Ok. De köptes alla som han plantor , kanske var någon knöl som hamnat fel..
Klicka här för att svara