Har Thermia Eko Classic från 2002.
Bergvärme, radiatorer och mindre golvvärme i ett badrum i funkis hus med något sämre isolering.
VP ska tydligen styras på temp utgående + av utomhusgivare . Uppfattar den som mindre följsam.
Stora fönster i en del av huset och vid kraftig solinstrålning fortsätter elementen att värma.
VP har möjlighet till nattläge via externklocka. Startat tråd i hemautomationsforat om möjlighet att använda Zigbee till styrning: https://www.byggahus.se/forum/threads/zigbee-foer-att-styra-nattlaege-pa-vaermepump.434079/

Fråga i detta forum.
Sparar man el på att göra tillfälliga sänkningar av tempen?
Nattläge?
Rums tempgivare?

Redigerat:
B
Rumsgivare sparar en del, framförallt om man har stora fönster eller braskamin.

Nattsänkning är en kass idé. Man sparar få kWh på det, och förmodligen förlorar pengar eftersom värmepumpen får jobba hårt på dagen när elen är dyr. En värmepump ska man försöka köra ganska jämnt för att få bra prestanda.

Tillfällig sänkning kan vara bra om man gör det när elen är dyr. (T.ex. mellan 7-9, och mellan 17-19 blir ganska bra). Eller anpassat till när elen är dyr...

• Gilla
lat
  • Laddar…
Jag har ungefär samma situation med stora fönsterpartier mot söder, rumsgivare är ett måste. Alternativt kan du flytta och sätta din utegivare på en solig vägg, då reagerar den snabbare på solinstrålningen.

Nissens
I InsidersUnited skrev:
Jag har ungefär samma situation med stora fönsterpartier mot söder, rumsgivare är ett måste. Alternativt kan du flytta och sätta din utegivare på en solig vägg, då reagerar den snabbare på solinstrålningen.
Det är därför man har termostater i varje rum..

G
Nissens Nissens skrev:
Det är därför man har termostater i varje rum..
Termostaterna kommer då det är "för varmt" stänga radiatorerna och därmed spara energi men om vp fortfarande "tror" att hög temp behövs så kommer vpn dra onödigt mycket el då verkningsgranden minskar, sen kommer vpn gå många korta tider då vattenmängden den värmer (för högt) minskar med stängda termostater och det sliter.
Då är det bättre med en inomhusgivare som stoppar vpn. Termostater bör endast användad i nödfall till bergvärme pumpar. Gäller även luft vatten vp.

Nissens
G OMathson skrev:
Termostaterna kommer då det är "för varmt" stänga radiatorerna och därmed spara energi men om vp fortfarande "tror" att hög temp behövs så kommer vpn dra onödigt mycket el då verkningsgranden minskar, sen kommer vpn gå många korta tider då vattenmängden den värmer (för högt) minskar med stängda termostater och det sliter.
Då är det bättre med en inomhusgivare som stoppar vpn. Termostater bör endast användad i nödfall till bergvärme pumpar. Gäller även luft vatten vp.
Nejdå, termostaterna slår ifrån tidigt. Det man kan tjäna mest på är att få systemet att styra på väderprognoser. Man har ju en tröghet i huset, men styr man på prognoser kan ju systemet dra ner effekten i god tid innan solen börjar gassa..

G
Nissens Nissens skrev:
Nejdå, termostaterna slår ifrån tidigt. Det man kan tjäna mest på är att få systemet att styra på väderprognoser. Man har ju en tröghet i huset, men styr man på prognoser kan ju systemet dra ner effekten i god tid innan solen börjar gassa..
Japp, en bra prognos är det bästa men inte då lätt. Att ha "för varmt" kostar alltid onödiga pengar. I huvudsak ska vp gå mot minsta möjliga temp på varma sidan och utetemp är då ett bra andra val, innegivare tredje, radiatortermostat fjärde.

Nissens Nissens skrev:
Om termostaterna stänger tidigt blir det ett ännu större problem om värmepumpen är dåligt injusterad och fortsätter att gasa på mot stängda termostater.

Nissens
useless useless skrev:
Om termostaterna stänger tidigt blir det ett ännu större problem om värmepumpen är dåligt injusterad och fortsätter att gasa på mot stängda termostater.
Vanligtvis har man en separat cirkulationspump som cirkulerar vattnet i golvvärme/radiatorer…och den har inga problem med stängda termostater…

Men jag menade förstås att man skall styra värmepumpen med väderprognosen…

C
B Bengt_C skrev:
Enligt den här är sparar sänkningar energi.
Nu när tråden vaknat till liv igen...
Som @BSOD poängterar spar men energi, men sannolikt inte pengar eftersom elpriset varierar över dygnet på ett sätt som är ogynnsamt för nattsänkning.

Nissens Nissens skrev:
Vanligtvis har man en separat cirkulationspump som cirkulerar vattnet i golvvärme/radiatorer…och den har inga problem med stängda termostater…

Men jag menade förstås att man skall styra värmepumpen med väderprognosen…

Det är alltid dåligt att ha termostater som primär temperaturreglering när man har värmepump. Det spelar ingen roll att det sitter en separat cirkulationspump där. Värmepumpen får för lite vatten att jobba med då det går till golvvärmefördelaren och direkt tillbaks till värmepumpen.

Hej!
Jag har laborerat en del med nattsänkning av min villa. Huset värms med en gammal CTC luft/vatten-värmepump och jag har gjort så att jag stängt shunten helt kl18 och sedan öppnat den när jag vaknat, runt 07.
Huset håller runt 18 grader på morgonen och värms upp till 21,5 på 2 timmar. Pumpen går 2 extra ggr innan värmen är tillbaks, sen går den som vanligt igen. Under natten går den endast till 3ggr vilket gör att jag totalt sett sparar runda slängar 20% el mot vanlig drift.
Testerna jag har gjort har gjorts när utetemperaturen har hållit sig ganska lika plus att jag har testat 4 dagar i stöten för att få ett mer tillförlitligt resultat.
Nu har jag förskjutit nattsänkningen 2 timmar så att det är varmt när jag vaknar.
Så nattsänkning funkar riktigt bra för mig när det inte är svinkallt ute, dvs dom allra flesta dagarna på året.

Är antalet cykler ett bra mått på elförbrukningen?

K Krokfar skrev:
Hej!
Jag har laborerat en del med nattsänkning av min villa. Huset värms med en gammal CTC luft/vatten-värmepump och jag har gjort så att jag stängt shunten helt kl18 och sedan öppnat den när jag vaknat, runt 07.
Huset håller runt 18 grader på morgonen och värms upp till 21,5 på 2 timmar. Pumpen går 2 extra ggr innan värmen är tillbaks, sen går den som vanligt igen. Under natten går den endast till 3ggr vilket gör att jag totalt sett sparar runda slängar 20% el mot vanlig drift.
Testerna jag har gjort har gjorts när utetemperaturen har hållit sig ganska lika plus att jag har testat 4 dagar i stöten för att få ett mer tillförlitligt resultat.
Nu har jag förskjutit nattsänkningen 2 timmar så att det är varmt när jag vaknar.
Så nattsänkning funkar riktigt bra för mig när det inte är svinkallt ute, dvs dom allra flesta dagarna på året.
Energi sparar du nog men sparar du några pengar? Priset är ju nästan alltid billigare på natten så jag kör precis tvärtom om. Är priset billigt på natten så får pumpen löpa amok och värma huset (och lagra värme i plattan). Sen behöver pumpen knappt jobba på dagarna…

en förutsättning är väl golvvärme för att just skapa en buffert!

• Graf som visar en husägares elanvändning och elkostnad per öre över en veckas tid.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.