Golvvärmen i badrummet är från 2008 när det senast renoverades och ser ut som på bilden och man kan höra att den slår av när tempen är uppfylld. Badrummet är ca 4,7m2 och jag har den inställd på ca 23-24 grader. Om jag byter ut termostaten mot en ny med kalenderfunktion för att köra mer på natten när priset är lågt, eller t o m en som läser av spotpriset, kommer jag då spara in den investering snabbt tror ni? En sådan termostat verkar ligga på runt 1000-1500kr.

Eftersom du vill ha ett varmt golv så måste värmen vara till på dom tider som du vistas i rummet. Slår du av värmen tar det inte många minuter innan golvet börjar kännas kallt. Och din besparing kommer att vara liten OM du inte vill göra ett lite större avkall på komforten. Ska du spara så sänk temperaturen i hela huset någon grad och begränsa bad/dusch i tid och volym.

• Gilla
4väggarochtak
  • Laddar…
Även med klinkers? Tänker att det är väl hyfsat värmetrögt, så om kalenderfunktionen stänger av eller iaf sänker börvärdet vid ex 06:00 när spotpriset (SE3) oftast börjar öka, så kanske det är varmt även kl 07:00 när jag är där. Sedan svalare såklart fram till nästa gång som kalenderfunktionen drar på värmen, ex 21:00. Men det kanske inte är några pengar att tala om?

Om jag räknar rätt så drar en värmekabel ca 500W för 5m2, vilket väl blir 500*24*365 / 1000 = 4380kWh. Stämmer? Det är väl maxeffekten så den drar ju inte max hela tiden, men säg hälften, och om elpriset halva året (vinterhalvåret) ligger på snitt 3kr halva dagarna, så är det 4380*0,5*0,5*3kr = ca 3300kr, inte medräknat nätter och sommarhalvåret. Kan jag då sänka en del på dagen så borde det ju bli en skillnad som märks på räkningen väl?

Unikt namn
I min förra lägenhet hade vi igång golvvärmen typ 05-09 så att det var varmt för morgonduschen och golvet torkade fort.
Sen en stund på kvällen när man borstade tänderna.

Det kändes onödigt att ha det mysvarmt i badrummet mitt på dagen och under natten när ingen är där. Har dock ingen uppfattning om hur mycket el som sparades på det.

4 4väggarochtak skrev:
Om jag räknar rätt så drar en värmekabel ca 500W för 5m2, vilket väl blir 500*24*365 / 1000 = 4380kWh. Stämmer? Det är väl maxeffekten så den drar ju inte max hela tiden, men säg hälften,
Vad är den totala energiförbrukningen för uppvärmning?
Hur stor bostad?

Demmpa Demmpa skrev:
Vad är den totala energiförbrukningen för uppvärmning?
Hur stor bostad?
hur kan jag ta reda på det? Förbrukar totalt 14000 kWh/år, Där mesta sv uppvärmningen sker med en lvvp, men också en gammal llvp i källaren och några elradiatorer som går olika mycket sedan är det också vanlig förbrukning såsom lampor o kyl/frys.

edit: håller som bäst på att beställa en fläktkonvektor för källaren, då kan jag ta bort den gamla llvp’n och även förhoppningsvis de tre elraddarna på totalt 3000W. Kommer troligtvis också lägga vattenburen golvvärme i hall och tvättstuga, då kan jag också ta bort två elraddar på totalt 1000W. Då värms hela huset på 1,5 plan med LVVP’n genom golvvärme och en fläktkonvektor i källaren.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.