Hej

Eftersom jag håller på att leta en "bil till huset" att köra grejer med så ställer jag mig undrande till det här med serviceböcker. Sparar ingen de tillhörande kvittona till de stämplarna man får i boken? En treåring skulle kunna förfalska en sådan bok utan några större problem. Får man uppslängt en bok med 7 olika verstädersstämplar så blir det lite jobbigt att kolla upp det också. Annars är det visserligen bara att ringa till verkstaden i fråga och kolla upp det i deras databas.

Känns också som om det fuskas en del med det här, men det är bara en känsla jag får när jag kollar runt på bilar. Många bilar med 10 år på nacken som har 7-10 ägare och så fullstämplad servicebok. Känns sådär troligt...

Allt finns sparat, ingår som underlag för kommande budget och sedan uppföljning.;)
Men samtidigt upptäcker man hur jä.... mycket pengar som bilen sväljer. Senaste bilköpet när vi diskuterade pris tog jag fram ett dokument som visade på firmans intäkter via service, reparation, däck, tillbehör, etc, det hade inte säljaren väntat sig.

För en tio år gammal bruksbil spelar nog inga kvitton som kan styrka genomförd service någon roll. Entusiastbilar och vissa typer av motorcyklar mer eller mindre kräver en pärm med kvitton för att man ska få rätt pris. Exempelvis så ska en Ducati helst vara servad på en specifik verkstad ute på landsbygden utanför Alingsås.

Är jag spekulant på en tio år gammal Volvo för att köra byggmateriel bryr jag mig inte om ifall säljaren har sparat servicekvitton eller inte. Möjligen om han påstår att något väldigt dyrt nyligen är renoverat eller utbytt, då vill jag gärna se kvitton för att det ska vara intressant.

Är bilen mer än 10 år gammal så brukar jag gå efter skicket på bilen, och inte serviceboken.

Senaste bilen jag köpte hade inte en enda stämpel i sig, men väldokumenterat av ägaren vad han hade bytt och när.

Sen måste jag erkänna att all lättare service sköter jag själv, och när det kommer till lite jobbigare jobb så har jag en bekant på en större bilverkstad som gör det "på fritiden".

Så då blir det bara kvitto på delar, men inget på något jobb.

joflopp skrev:
För en tio år gammal bruksbil spelar nog inga kvitton som kan styrka genomförd service någon roll. Entusiastbilar och vissa typer av motorcyklar mer eller mindre kräver en pärm med kvitton för att man ska få rätt pris. Exempelvis så ska en Ducati helst vara servad på en specifik verkstad ute på landsbygden utanför Alingsås.
Ursäkta offtopic men måste få fråga; gäller det även för en Ducati 125 GrandPrix Bialbero från -50talet;)

Har man en sådan hemma i garaget misstänker jag att man är kompetent nog att skruva själv och inte vågar släppa någon annan i närheten av den. :)

Men om du har den i garaget så tror jag nog att grabbarna på ovan nämnda verkstad vet om det. :)
Annars är det väl Ducati av senare modell och som man vågar ta ut och rasta på bana som kräver deras kvitton vid försäljning.

Ser.. serv... s... Näe, jag kan inte ens uttala det där konstiga ordet du skrev. ;)

Har bara haft en "ny" (2006) bil för ett par år sedan och till den sparade jag inga kvitton från servicen.

Använde dock bara bilen i 3 månader och ägde den i 8 månader så det blev bara en service.
Jag sparar förresten inga kvitton alls från någonting.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.