Jag är ute efter spånsugslang.
Kriterierna är:
- Slät insida
- Transparent
- Flexibel

Behöver 100 mm, 120 mm och 140 mm diameter

Felder har visserligen slang, men 200-300 kr/ meter känns lite väl häftigt...

Har hittat intressant slang på Nimaab, är det någon som har erfarenhet av den slangen? Verkar så skumt att den går att trycka ihop så mycket, så brukar det inte gå att göra med den vanliga typen av spånsugslang.

http://www.nimaab.se/se/art/superflex-pu-l.php

Det är en PU-slang, vilket antyder att det är en bra slang. Om du testar, så berätta gärna hur den är. Jag har tok-letat efter bra PU-slang, och aldrig stött på den där. Felders är i PU, och den är garanterat bra. PU betyder polyuretan, vilket är ett material som kan göras både smidigt, rivbeständigt och nötningsbeständigt samtidigt. Billiga skitslangar är gjorda i PVC. De är alldeles för styva.

Var dom så billiga egentligen? 125mm 1.5m för 720kr + moms låter dyrt.

1,5 m komprimerad blir 6m utdragen. Det är billigt om slangen är bra.

Aouch, läste inte att den var komprimerad... My bad

Det finns slang som man kan "ställa" den blir inte rak om man läger den tex i en S form ser nästan ut som en sådan.
Men den är inte slät på insidan.
Jag har ett visitkort i samlingen, på en slangtillverkare som sålde slang och den är absolut slät på insidan. Tråden sitter på utsidan av slangen men den är ganska styv inte alls lika flexibel som tex felders dyrare som ändå är styv jämfört med deras billigare. Jag tror inte man kan ha den från en rörlig infästning på sin maskin till dom fasta rören tex bordsågen om utsuget följer med när man vinklar sågen.

Tror inte det går att kombinera slät insida med flexibilitet .

Pär

pär h skrev:
Det finns slang som man kan "ställa" den blir inte rak om man läger den tex i en S form ser nästan ut som en sådan.
Men den är inte slät på insidan.
Jag har ett visitkort i samlingen, på en slangtillverkare som sålde slang och den är absolut slät på insidan. Tråden sitter på utsidan av slangen men den är ganska styv inte alls lika flexibel som tex felders dyrare som ändå är styv jämfört med deras billigare. Jag tror inte man kan ha den från en rörlig infästning på sin maskin till dom fasta rören tex bordsågen om utsuget följer med när man vinklar sågen.

Tror inte det går att kombinera slät insida med flexibilitet .

Pär
Ajdå, så du tror inte denna utdragbara funkar mot rörliga anslutningar?
Men om man sträcker den ordentligt borde den bli slät på insidan? Fast om man "visualiserar" så borde det inte gå att kombinera extremt flexibel slang med slät insida. De med slät insida som jag sett är istället väldigt styva, typ som Julas blåa PVC slang.

Är det ingen i Örebro som kan titta in på Nimaab och klämma på slangen? Det kan vara värt bensinpengar från min sida :)

Förresten, om ni har tips på andra spånsugslangar till bra pris (100-120-140 mm) så är jag förstås intresserad. Det verkar vara svårt att få tag i. Axminster har bara 100 mm slang...

Bra pris vet jag inte men eftersom Theofils numera har slutat sälja Felder så har de visst en slang från Lajac (www.lajac.se). Om jag läser mina noteringar rätt så skulle 127 mm kosta 213:-/m ex moms. Jag kände lite grann på den och den verkade OK men jag hade ju velat rulla ut några meter för att känna ordentligt på hur den beter sig. Nu var jag där i annat ärende så jag propsade inte på att få rulla ut den.

Jag har precis fått min slang och det ser ut som om det är den från Nima. Samma pris och övrig info stämmer. 1,5m blir utdragen 6m. Har köpt den på lokal nivå!

Om det är samma slang vilket jag tror så är den mycket robust och i princip slät på insidan. Smidig och mycket böjbar är den. Lite seg att dela, vilket betyder att den tål mycket stryk.

Ezcobar: Är det någon butik som har denna hemma eller har du beställt? Får man fråga var?

Ezcobar skrev:
Jag har precis fått min slang och det ser ut som om det är den från Nima. Samma pris och övrig info stämmer. 1,5m blir utdragen 6m. Har köpt den på lokal nivå!

Om det är samma slang vilket jag tror så är den mycket robust och i princip slät på insidan. Smidig och mycket böjbar är den. Lite seg att dela, vilket betyder att den tål mycket stryk.
Mycket intressant! Då tror jag det blir Nimaabs slang jag köper, den har klart bäst pris.

Min far jobbar på en mekanisk verkstad (Lans Mekaniska Verkstad) som säljer reservdelar och tillbehör till mängder av lantbruksmaskiner. Och dom använder denna slangen som tydligen kommer från Grene.

Normalt sett har dom lite slang hemma, kanske inte hela längder av allt, utan det kan vara lite bitar som blivit över. Men jag tror faktiskt att det vara lite billigare från Nima.

Tack, ingen av de vanliga butikerna alltså. Då blir det nog enklare med Nima.

Har nu fått hem min slang från Nimaab via Swedol. Mycket flexibel och helt transparent slang. Man måste dock sträcka den rejält för att den ska bli hyfsat slät inuti. Vill man ha en extremt flexibel och seg slang så är denna helt klart ok! Vill man ha en helt slät insida, bygg med rör eller så får du stå ut med en stabbig och oböjlig slang.
Som sagt, jag är helt klart nöjd med denna slang.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.