6 361 läst ·
15 svar
6k läst
15 svar
Spånsug ut i det fria
Sida 1 av 2
Vad tror ni om en sådan här och sen bara blåsa ut skräpet i skogen bakom verkstaden? Borde väl öka effekten väldigt om man inte har någon påse på?
http://www.lawson-his.co.uk/sealey/product.php?product=24129

http://www.lawson-his.co.uk/sealey/product.php?product=24129

Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Kallt inne - skräpigt ute. Med dörren öppen så fungerar det.
Protte
Protte
Nja så drastiskt mycket ökar inte effekten. Den är väldigt klen från början ca 1000m3 är inte mycket sen 100mm*2,5m slang för den klarar inte av rördragning så får du ut max 600m3 och det är inte mycket.
Varför vill du blåsa ut det utomhus spånet som läger sig på marken speciellt kutterspån tar lång tid att brytas ner minst ett år.
Mvh Pär H
Varför vill du blåsa ut det utomhus spånet som läger sig på marken speciellt kutterspån tar lång tid att brytas ner minst ett år.
Mvh Pär H
Men är det inte så att påsen ofta blir ganska igensatt av slipdamm och att det drar ned effekten rejält. Min tanke var att för att slippa hålla på och tömma och göra rent istället blåsa ut det bakom verkstaden. Har en slänt full med träd och buskar precis utanför, så det handlar om kanske 2m slang/rör från sugen.
Men jag kanske försöker lösa ett ickeproblem?
Men jag kanske försöker lösa ett ickeproblem?
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Slipdamm ÄR ett problem, det sätter igen filtret men sågspån och kutterpån är inget större problem.
Till slipdamm är det bättre att använda dammsugare med påse som man byter till ny när den är igensatt.
Protte
Till slipdamm är det bättre att använda dammsugare med påse som man byter till ny när den är igensatt.
Protte
Det beror väl på hur tomten ser ut. Jag skulle tex kunnat blåsa ut det i ett trädparti som bara är träsk i vilket fall, så det skulle inte ställt till skada och skulle, om jag blåste ut mycket spån, på sikt skapa en markhöjning som gör partiet mer användbart.pär h skrev:
Precis. Jag har en brant slänt med träd och buskar. Där dumpar jag allt som grenar, löv, virkesrester och annat skräp som inte förstör naturen. Så det är inget problem.
Att det blir undertryck kanske är ett problem på vintern, annars är det ju bara att köra med öppen dörr.
Tanken är att jag skall dra slagar och rör i verkstaden så jag lätt kan koppla på diverse verktyg såsom gersåg, elhyvel, fräs mm. Kör idag med grovdamsugare, men den blir ju snabbt igensatt då man sågar mdf mm.
Att det blir undertryck kanske är ett problem på vintern, annars är det ju bara att köra med öppen dörr.
Tanken är att jag skall dra slagar och rör i verkstaden så jag lätt kan koppla på diverse verktyg såsom gersåg, elhyvel, fräs mm. Kör idag med grovdamsugare, men den blir ju snabbt igensatt då man sågar mdf mm.
Om du vill koppla på rör så är den spånsugen alldeles för liten.
Du behöver gå upp till 2000-3000m3.
Felder har en väldigt prisvärd fläkt G 4A visserligen är den mycket dyrare än den du tittade på men å andra sidan är det en riktig spånfläkt med bra prestanda går ej att jämföra med billiga spånsugar med likvärdig volym. Med den kan du utan vidare koppla på massor av rör i din verkstad.
Mvh Pär H
Du behöver gå upp till 2000-3000m3.
Felder har en väldigt prisvärd fläkt G 4A visserligen är den mycket dyrare än den du tittade på men å andra sidan är det en riktig spånfläkt med bra prestanda går ej att jämföra med billiga spånsugar med likvärdig volym. Med den kan du utan vidare koppla på massor av rör i din verkstad.
Mvh Pär H
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Du kan väl göra någon form av låda utanför ungeför som de stora spånsugarna där merparten av spånet stannar och sedan köra bort det i skottkärra. Vet inte hur mycket du använder den men det kanske inte blir mera än någon/ra kubik för hemmanyttjande med den lilla sugen.
https://shop.felder-gruppe.at/felder/shop_category.php?region=se-se&real_shop_cuid=255
Här är den tryck på länken sedan vidare under spånsugar
Och sedan under Spånsug standard
Mvh Pär H
Här är den tryck på länken sedan vidare under spånsugar
Och sedan under Spånsug standard
Mvh Pär H
Redigerat:
Jag har ett gammalt oljeaggregat (Bentone 10e) som jaghar tänkt använda som rökutsug.. Har fått tag i slangar till den, Måste såklart plocka ned den i mindre delar, sen ansluta slangen... Nån som testat om det räcker till spån oxå?
En oljeagg,mekaniker sa en ggn till mig att aggregaten suger i uppåt 10.000m3/tim.... Därför sattes dom igen ibland om man hade pannan i dammig miljö....
10k m3 /tim tycker jag låter mycket,,, stämmer det han sa killen?
En oljeagg,mekaniker sa en ggn till mig att aggregaten suger i uppåt 10.000m3/tim.... Därför sattes dom igen ibland om man hade pannan i dammig miljö....
10k m3 /tim tycker jag låter mycket,,, stämmer det han sa killen?