5 040 läst ·
25 svar
5k läst
25 svar
Spånsug till Moreten H410 ?
Sant..... men 1,5mm är det tunnaste jag kan svetsa med stickor utan en massa krångel. 1mm går i nödfall att svetsa med stickor men det går långsamt och bränner igenom stup i kvarten. Jag måste ärligt säga att jag fick 1mmplåt långt upp i halsen senast jag bytte avgasrör på bilen.
Migsvets kostar pengar.....
Jag har aldrig lyckats lära mig löda hur jag än har försökt. Tyvärr...... om jag inte lånar motorklubbens sickmaskin och bygger av tunnplåt med falsade fogar...... Det skulle kanske vara en möjlighet.
Något suddigt minne säger mig att försäkringsbolagen kräver att spånsugssystem i yrkesbruk måste vara eldsäkra utom slangarna så då duger det inte med glesa fogar och tätningsmassa.....eller minns jag fel?
Migsvets kostar pengar.....
Jag har aldrig lyckats lära mig löda hur jag än har försökt. Tyvärr...... om jag inte lånar motorklubbens sickmaskin och bygger av tunnplåt med falsade fogar...... Det skulle kanske vara en möjlighet.
Något suddigt minne säger mig att försäkringsbolagen kräver att spånsugssystem i yrkesbruk måste vara eldsäkra utom slangarna så då duger det inte med glesa fogar och tätningsmassa.....eller minns jag fel?
Delorsak till att jag sparar till en TIG.
Jag hade slutsyn nyligen och inspektören kände igen fläktbygget i garaget och rekommenderade iaf någon sorts automatiskt brandspjäll i kanalen där den kommer att gå igenom väggen till rummet brevid. Nu hade jag ju dock planer på att öppna en dörr och göra om förrådet till mera verkstad så vem vet hur det inverkar egentligen.
Jag hade slutsyn nyligen och inspektören kände igen fläktbygget i garaget och rekommenderade iaf någon sorts automatiskt brandspjäll i kanalen där den kommer att gå igenom väggen till rummet brevid. Nu hade jag ju dock planer på att öppna en dörr och göra om förrådet till mera verkstad så vem vet hur det inverkar egentligen.
Jag lödde min. Det är tanken med bills design. Och att valsa 1mm plåt hos en tunnplåtslagare som håller på med tak osv är ingen hitt. Han som valsade åt mig var inte så glad åt 0,9 mm kanske det var jag hade eller tunnare, mins inte riktigt. Det var i alla fal tjockare än det som bill rekommenderar, kanske var 0,7 ä spela roll. Poängen är att det var i alla fall svårt att valsa så tjock plåt.
Falsade fogar håller inte tätt det heller, även om man bankar på dom. Utan dom måste lödas också
Hemilaga det är bara att öva på att löda. Kunde jag kan du
Falsade fogar håller inte tätt det heller, även om man bankar på dom. Utan dom måste lödas också
Hemilaga det är bara att öva på att löda. Kunde jag kan du
Jag som spenderar majoriteten av min tid i brandbranschen tycker såhär. Är ditt snickeri inbyggt i en byggnad som innehåller något mer än snickeriet så SKA det vara 60min brandklassning, dubbelgips, mineralisolering. Det och pulversläckare väl tillgänglig. Även om din spånsug inte är svetsad så om det börjar ryka i den och du stänger spjällen så självdör elden tillslut.
En kollega till mig har även hand om mina försäkringar sa i princip, har du dubbelgips så kan du köra vad du vill i lokalen, svetsa, köra vinkelslip.
En kollega till mig har även hand om mina försäkringar sa i princip, har du dubbelgips så kan du köra vad du vill i lokalen, svetsa, köra vinkelslip.
Jaha..... där fick jag en del att tänka på!
Med tanke på hur mycket eldfängt spån och damm man har i ett snickeri och så dessutom gamla elmotorer och kablar i parti och minut så låter det som en väldigt bra ide med dubbelgips. Jag hade aldrig tänkt på det förr men det låter väldigt förnuftigt. Tack katos.
En sak som jag däremot har tänkt på är ett fönster på bekväm höjd och enkelt att öppna i bortre ändan av lokalen så man kan ta sig ut snabbt den vägen om elden är lös vid dörren.
Jag är granne med en verkstad som tillverkar både jordbruksmaskiner och industrimaskiner. De har en stor kraftig valsmaskin som jag brukar få använda i utbyte mot en påse bullar eller några euro. Om jag kommer rätt ihåg klarar den 3 mm plåt utan problem.
Förresten blev jag nyligen erbjuden ett utskottslager lödtenn för 2 euro kilon. Jag tror han hade 200 kilo...... så där skulle man ha till några tunnplåtscykloner;-)
Hur valsar man en kon?
Med tanke på hur mycket eldfängt spån och damm man har i ett snickeri och så dessutom gamla elmotorer och kablar i parti och minut så låter det som en väldigt bra ide med dubbelgips. Jag hade aldrig tänkt på det förr men det låter väldigt förnuftigt. Tack katos.
En sak som jag däremot har tänkt på är ett fönster på bekväm höjd och enkelt att öppna i bortre ändan av lokalen så man kan ta sig ut snabbt den vägen om elden är lös vid dörren.
Jag är granne med en verkstad som tillverkar både jordbruksmaskiner och industrimaskiner. De har en stor kraftig valsmaskin som jag brukar få använda i utbyte mot en påse bullar eller några euro. Om jag kommer rätt ihåg klarar den 3 mm plåt utan problem.
Förresten blev jag nyligen erbjuden ett utskottslager lödtenn för 2 euro kilon. Jag tror han hade 200 kilo...... så där skulle man ha till några tunnplåtscykloner;-)
Hur valsar man en kon?
Redigerat:
Löda är säkert bra men jag tror egentligen (observera tror, i praktiken måste jag testa det under lång tid), att det går lika bra att popnita (blindnit) ihop hela schabraket och se till att fogarna/skarvarna på insidan blir släta med hjälp av lämplig fogmassa. Så byggde jag med hjälp av några andra BH-gubbar min cyklon.
Vidare är jag inte övertygad om att man måste bygga cyklonen i pansarplåt. Körde på vanlig plastisol (0,8mm?) från plåtslagaren. Den är lätt att forma både till kon och cylinder. När hela konstruktionen är sammanfogad är den stark som attan.
Vidare är jag inte övertygad om att man måste bygga cyklonen i pansarplåt. Körde på vanlig plastisol (0,8mm?) från plåtslagaren. Den är lätt att forma både till kon och cylinder. När hela konstruktionen är sammanfogad är den stark som attan.
Den enda anledning till att använda tjockare plåt är det enorma slitaget av spånet som far inne i cyklonen. Speciellt där spånet träffar väggen i cyklonen när det kommer farande från stammen. Spånet får verkligen en blästrande funktion Men där kan man sätta dubbel plåt. Men det får nog gå några år i professionellt bruk innan det skall bli håll
I hobbysamanhang tror jag verkligen det kvittar.
I hobbysamanhang tror jag verkligen det kvittar.
Man valsar konen i vanlig vals. Men man får vrida plåten (konen) medans man valsar. Tänk på att konen har en diameter av 160 mm där den är som smalast så valsarnas diameter bör väl inte överstiga det. Vilket gör att valsmaskin inte blir så stor och kraftig vilket i sin tur gör att det blir svårare att valsa tjockare plåt. Allt enligt min plåtslagare.
Poppnita med gucku funkar säkerligen bra så länge man kan få det tät. Enda jag kan komma på är om det på något negativt sätt skulle påverka spånets virvelström inne i cyklonen. Men det tror jag inte
Poppnita med gucku funkar säkerligen bra så länge man kan få det tät. Enda jag kan komma på är om det på något negativt sätt skulle påverka spånets virvelström inne i cyklonen. Men det tror jag inte
Min lösning på det problemet blev att limma en 1-2mm tjock gummimatta på insida av cyklonen där spånen slår i väggen. Tror inte det var någon egen idé utan något jag hittade i samband med att jag planerade cyklonbygget.pär h skrev:Den enda anledning till att använda tjockare plåt är det enorma slitaget av spånet som far inne i cyklonen. Speciellt där spånet träffar väggen i cyklonen när det kommer farande från stammen. Spånet får verkligen en blästrande funktion Men där kan man sätta dubbel plåt. Men det får nog gå några år i professionellt bruk innan det skall bli håll![]()
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden