Det finns en sådan tråd:
http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/103305-slang-till-spansug.html
http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/103305-slang-till-spansug.html
Tack för trådtipset. Det verkade dock som att du hittat ännu dyrare slang än den jag såg på jula. Risken att jag sliter ut en billig slang är antagligen obefintlig,så jag är inte riktigt beredd på att betala extra för kvalitet.....
Några inköpställen, får återkomma med priser:
Jula, har 100 och 50mm slang + några övergångar och muffar
http://www.unimer.se/Page.asp?PageNumber=105 (säljer bara till företag)
www.kuntze.se
Några inköpställen, får återkomma med priser:
Jula, har 100 och 50mm slang + några övergångar och muffar
http://www.unimer.se/Page.asp?PageNumber=105 (säljer bara till företag)
www.kuntze.se
Det bästa du kan ha är ju en riktig eterbaserad polyuretanslang typ PUR standard men bruttopriset på en sån ligger på 206:- / m exkl moms... för 3" :| men det funkar ju ganska bra med betydligt billigare också... Rubber Company säljer till privatpersoner och finns i Växsjö, Vallentuna, karlstad, sundsvall och Umeå. De har bl.a Unimer's och Trelleborgs sortiment...
http://www.rubberco.se
http://www.rubberco.se
Just det, Unimer som jag träffade på Nordbygg idag hänvisade till Rubberco.
Det verkar som att Julas slang inte är ett så dåligt alternativ iallafall. Lär hålla min livstid och är enkel att få tag på.
Med risk för att ställa en dum fråga: Kan man inte ha en plastsäck i den undre säcken där spånet samlas? Eller måste det vara en tygsäck som inte är lufttät? Maskinen jag har ser ut precis som Julas Meec FM300 eller duabs FM300 fast den heter Wolftech DC-1500 och är ursprungligen köpt på Lövångers Maskin.
Det verkar som att Julas slang inte är ett så dåligt alternativ iallafall. Lär hålla min livstid och är enkel att få tag på.
Med risk för att ställa en dum fråga: Kan man inte ha en plastsäck i den undre säcken där spånet samlas? Eller måste det vara en tygsäck som inte är lufttät? Maskinen jag har ser ut precis som Julas Meec FM300 eller duabs FM300 fast den heter Wolftech DC-1500 och är ursprungligen köpt på Lövångers Maskin.
Jag hade plastsäckar ett tag i min spånsug. En gång rågade jag rispa säcken under drift så att den sprack av trycket. Det är dåligt. Efter det beställde jag en specialsydd säck av min mamma, och under väntetiden körde jag med dubbla plastsäckar.
Det finns ett antal leverantörer som har genomskinlig slang. Det får det bli nästa gång. Lättare att hitta ev stopp, samt skönare känsla när spånor och damm virvlar...
Jag har sett det på Swedendro i Växjö. Tror det var jämförbart i pris med Julas.
Jag har sett det på Swedendro i Växjö. Tror det var jämförbart i pris med Julas.
Var en sväng förbi Kuntze idag, dom har ju flyttat till Västberga nu så det är bara ett stenkast eller två bort.
På Kuntze fanns det förstås alla sorters slang man kan behöva och minst två sorters sugslang lämpliga för spånsugar. Budgetalternativet kostade drygt 200sek + moms per meter för 100mm slangen :x och den "riktigt bra" slangen kostade straxt under 300 sek per meter ex moms.
Kanske inte riktigt vad jag tänkte mig.
Elin hittade också lite dammsugarslang som skulle funka bra till handmaskinerna. Lätt och väldigt böjlig. Cirka 70sek per meter ex moms, tror det var för 38mm slang.

På Kuntze fanns det förstås alla sorters slang man kan behöva och minst två sorters sugslang lämpliga för spånsugar. Budgetalternativet kostade drygt 200sek + moms per meter för 100mm slangen :x och den "riktigt bra" slangen kostade straxt under 300 sek per meter ex moms.
Kanske inte riktigt vad jag tänkte mig.
Elin hittade också lite dammsugarslang som skulle funka bra till handmaskinerna. Lätt och väldigt böjlig. Cirka 70sek per meter ex moms, tror det var för 38mm slang.

Jag använder vanlig ventilationsslang (torktumlarslang 105 mm diam) finns en vit variant på Coop. Annars har Biltema en motsvarande köksfläkt slang 105 mm.
3 meter pris 120:- dvs 40:-/ meter.
Låter kanske konstigt men jag har den slangen till alla mina maskiner, Felders halvtransparanta slang är trevlig men förbaskat dyr och plastslangen i blått som Jula säljer är hård som sten och mycket besvärlig.
Medveten om att det blir lite större förluster i torktumlar/ köksfläktslang men den är mycket flexibel och trevlig speciellt för mobila applikationer. Skitbilligt, bara byta ut om något händer med den (efter 2 år finns fortfarande inga hål)
Jag kör denna slang till rikt-plan, justersåg, vertikalfräs, valsputs, bandsåg och kantputs, alla stora stationära maskiner. Har en Duab spånsug 3000 m3/ h med dubbla säckar. Supernöjd med den. Allt sammankopplat med totalt 10 meter spirorör 100 mm och sugportar till samtliga maskiner, så jag kör max 2 spjäll öppna åt gången.
3 meter pris 120:- dvs 40:-/ meter.
Låter kanske konstigt men jag har den slangen till alla mina maskiner, Felders halvtransparanta slang är trevlig men förbaskat dyr och plastslangen i blått som Jula säljer är hård som sten och mycket besvärlig.
Medveten om att det blir lite större förluster i torktumlar/ köksfläktslang men den är mycket flexibel och trevlig speciellt för mobila applikationer. Skitbilligt, bara byta ut om något händer med den (efter 2 år finns fortfarande inga hål)
Jag kör denna slang till rikt-plan, justersåg, vertikalfräs, valsputs, bandsåg och kantputs, alla stora stationära maskiner. Har en Duab spånsug 3000 m3/ h med dubbla säckar. Supernöjd med den. Allt sammankopplat med totalt 10 meter spirorör 100 mm och sugportar till samtliga maskiner, så jag kör max 2 spjäll öppna åt gången.
Clas Ohlson har förresten en blå kraftig plastsäck, den funkar bra till Spånsugen, jag kör dock tygsäckarna numera eftersom jag inte får ut dom fulla "utan våld" ur spånsugrummet
P
pleqtiz
Verktygstokig
· Västernorrland
· 1 776 inlägg
pleqtiz
Verktygstokig
- Västernorrland
- 1 776 inlägg
som gruvberget skrev så säljer C/o blåa 150 liters plastsäckar, dock är dessa ett himla meck att få dit om man är ensam på spånsugen.. iaf för mej :blushing:,, nästa spånsug blir en Felder så man slipper dessa "slang klammer!
Jag har nyss köpt en bättre beg Moretens 410 mmm rikt och plan och funderar på Julas DC12 med kapacitet 1150 kbm/tim. Vilken kapacitet har din och hur bred är hyveln?bigsnucke skrev:Jag har en sug med ung. samma prestanda. Den servar fräsar, såg och hyvel i mitt lilla källarsnickeri. Det fungerar bra, men jag använder den löst. (Jag kopplar in den direkt till maskinen jag använder för stunden) Om man ska ha en massa rör,förgreningar, kopplingar m.m. tror jag du ska sikta på en med större kapacitet. (Det är på läppen att min klarar ex. hyveln)
Jag har också en 410 mm Moretens hyvel, om du ställer spånsugen precis bredvid med max 1-2 meter slang och inte har några andra maskiner inkopplade till den så går det bra, annars måste du ha en kraftigare spånsug. Jag har en 3000 l/h spånsug och trots att jag stänger alla andra portar så får den upp max 75% av allt spån speciellt vid planhyvling och kör man några lpm blir det mycket spån runt maskinen