hej
Jag är i tagen att köpa en ny Spånsug. Det jag hela tiden har varit inställd på är en FM300 från duabhuset. https://www.duabhuset.se/index.php?view=product&id=4832&category=74
Problemet är att jag har den placerad i ett utrymme med rör dragna till snickarboden. Dessa rör är 100mm spiro.
Om jag köper FM300 blir effektbortfallet så stort att det inte är värt att köpa den och istället välja en mindre modell?
Finns risk att undertrycker skadar spirorören?
//Erik
Jag är i tagen att köpa en ny Spånsug. Det jag hela tiden har varit inställd på är en FM300 från duabhuset. https://www.duabhuset.se/index.php?view=product&id=4832&category=74
Problemet är att jag har den placerad i ett utrymme med rör dragna till snickarboden. Dessa rör är 100mm spiro.
Om jag köper FM300 blir effektbortfallet så stort att det inte är värt att köpa den och istället välja en mindre modell?
Finns risk att undertrycker skadar spirorören?
//Erik
Hur tänker du med "effektbortfall"?
Jag har en FM300 och kör den med ett 110mm avloppsrörssystem och jag tycker nog att det funkar riktigt bra. Möjligen kan den få lite problem att hantera hyvling av riktigt breda bitar då det gärna blir lite mer spån vid maskinen kvar, men då har jag fyra meter rör och två meter slang som den suger igenom.
Det finns väl knappt mindre spånsugar i den klassen, då hamnar man väl på en grovsug? Det kanske finns spånsugar med lägre flöde men då hamnar man ju ändå på en lägre flödesnivå totalt sett och det utan att ha sparat någon plats...
Undertrycket kommer inte att kunna skada dina rör, en spånsug klarar inte av att ge ett stort undertryck den genererar flöde. Det är också därför man gärna har stora rör för att underlätta ett högt flöde, jämför med en dammsugare som istället skapar stort undertryck men inte så högt flöde.
Jag har en FM300 och kör den med ett 110mm avloppsrörssystem och jag tycker nog att det funkar riktigt bra. Möjligen kan den få lite problem att hantera hyvling av riktigt breda bitar då det gärna blir lite mer spån vid maskinen kvar, men då har jag fyra meter rör och två meter slang som den suger igenom.
Det finns väl knappt mindre spånsugar i den klassen, då hamnar man väl på en grovsug? Det kanske finns spånsugar med lägre flöde men då hamnar man ju ändå på en lägre flödesnivå totalt sett och det utan att ha sparat någon plats...
Undertrycket kommer inte att kunna skada dina rör, en spånsug klarar inte av att ge ett stort undertryck den genererar flöde. Det är också därför man gärna har stora rör för att underlätta ett högt flöde, jämför med en dammsugare som istället skapar stort undertryck men inte så högt flöde.
Redigerat:
B badtastex skrev:Hur tänker du med "effektbortfall"?
min tanke var att FM300 levereras med ett uttag på 125mm eller med en adapter på 2x100. var lite fundersam på om det inte skulle kunna generera tillräckligt med flöde på bara 1x 100mm men ditt svar hjälpte.
finns risk att spånsugen slits mer om den får jobba i mer motstånd över tid? (Har ungefär lika mycket rör och slang till mina maskiner)
//Erik
Allt som kopplas på begränsar ju flödet på ett eller annat sätt så om du kan få till grövre rör den första biten och sedan gå ner i dimension närmare maskinerna så hjälper det säkert till. Själva spirorören är ju relativt billiga.
Har svårt att tänka mig att du märker någon skillnad i livslöngd mellan olika uppkopplingar, särskilt om du är hobbysnickare som jag antar.
Jag gjorde en del modifieringar av min spånsug och rörsystem för stt förbättra flödet, exempelvis vände jag på själva fläkten så den hamnade i taket istället för vid golvet - detta förbättrade flödet avsevärt eftersom rör/slanglängden och antalet böjar minskade.
Har en tråd om min installation här på forumet:
https://www.byggahus.se/forum/threads/projekt-automatik-och-roerdragning-foer-spansug.245992/
Har svårt att tänka mig att du märker någon skillnad i livslöngd mellan olika uppkopplingar, särskilt om du är hobbysnickare som jag antar.
Jag gjorde en del modifieringar av min spånsug och rörsystem för stt förbättra flödet, exempelvis vände jag på själva fläkten så den hamnade i taket istället för vid golvet - detta förbättrade flödet avsevärt eftersom rör/slanglängden och antalet böjar minskade.
Har en tråd om min installation här på forumet:
https://www.byggahus.se/forum/threads/projekt-automatik-och-roerdragning-foer-spansug.245992/
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Tror inte heller livslängden påverkas av stort tryckfall. Om något så borde livslängden bli längre då högre tryckfall ger att maskinen får jobba mindre (drar mindre ström).
Ok. Blir att beställa en ikväll. Såg att de har gratis frakt med. Är ju alltid trevligt.
Tack för alla bra svar. Kanske lägger upp lite bilder på mitt system vad tiden lider.
//Erik
Tack för alla bra svar. Kanske lägger upp lite bilder på mitt system vad tiden lider.
//Erik
Väcker den här gamla tråden, då jag har en fråga om just FM300 som jag funderar på att köpa. Att den kommer funka drägligt för hyvel och bordsåg har jag förstått och den bör kunna ersätta dammsugaren som gör jobbet helt ok nu, men frågan är om den kan göra lite mer nytta än så. Jag har inte lyckats koppla någon sug som effektivt tar spånet från kapsåg eller fräs, så ibland ligger det drivor på golvet. Jag ser att det går att köpa "golvsugadapter", som väl är ett finare ord för dammsugarmunstycke. Bortsett från osmidigt tjock slang - blir den bra nog som dammsugare eller är det bara att skippa adaptern och fortsätta köra med kärchern och skaka rent filtret var femte minut?
Tanken med en golvsugadapter är att ha den fast monterad vid golv/vägg-vinkeln och sopa fram smuts till den som den suger i sig.Hep skrev:
Väcker den här gamla tråden, då jag har en fråga om just FM300 som jag funderar på att köpa. Att den kommer funka drägligt för hyvel och bordsåg har jag förstått och den bör kunna ersätta dammsugaren som gör jobbet helt ok nu, men frågan är om den kan göra lite mer nytta än så. Jag har inte lyckats koppla någon sug som effektivt tar spånet från kapsåg eller fräs, så ibland ligger det drivor på golvet. Jag ser att det går att köpa "golvsugadapter", som väl är ett finare ord för dammsugarmunstycke. Bortsett från osmidigt tjock slang - blir den bra nog som dammsugare eller är det bara att skippa adaptern och fortsätta köra med kärchern och skaka rent filtret var femte minut?
Vet dock att det finns som en stor dammsugarmunstycke och med tillräckligt flexibel slang funkar det säkert ganska bra!
Däremot, FM300 med påsfilter släpper ut väldigt mycket findamm. Räkna med ett mjölliknande pulver överallt efter ett tag, inklusive inne i dina lungor.
Tack för svaret. Då fattar jag vad den är till för.
Det där dammlagret är verkligen inget jag gillar, varken i eller utanför mig. Fast samtidigt finns det en gräns för hur mycket en spånsug till hobbybruk får kosta. Kanske det är bättre att köpa en lite svagare som har bättre filter för samma pengar. Som t ex den här från Holzmann: https://www.holzmann-store.com/en/w...ust-collector-abs1500ff?number=ABS1500FF_230V
Den skulle få äta allt från bordssåg och hyvel direkt och spån från fräs och kap via sopning till munstycket. Handverktygen får antingen sprida skräpet fritt även i fortsättningen eller köras mot vanliga dammsugaren. Vad tror du om det?
Det där dammlagret är verkligen inget jag gillar, varken i eller utanför mig. Fast samtidigt finns det en gräns för hur mycket en spånsug till hobbybruk får kosta. Kanske det är bättre att köpa en lite svagare som har bättre filter för samma pengar. Som t ex den här från Holzmann: https://www.holzmann-store.com/en/w...ust-collector-abs1500ff?number=ABS1500FF_230V
Den skulle få äta allt från bordssåg och hyvel direkt och spån från fräs och kap via sopning till munstycket. Handverktygen får antingen sprida skräpet fritt även i fortsättningen eller köras mot vanliga dammsugaren. Vad tror du om det?
Personligen så tycker jag ju att FM300 är alldeles för klen men jag är väl "bortskämd" med min 5kW spånsug. FM300 kan man även köpa med patronfilter men den kostar väl då lite mera.Hep skrev:
Tack för svaret. Då fattar jag vad den är till för.
Det där dammlagret är verkligen inget jag gillar, varken i eller utanför mig. Fast samtidigt finns det en gräns för hur mycket en spånsug till hobbybruk får kosta. Kanske det är bättre att köpa en lite svagare som har bättre filter för samma pengar. Som t ex den här från Holzmann: [länk]
Ett alternativ är ju att placera spånsugen utanför utrymmet du jobbar i. Det kostar ju inga pengar men kan vara mer eller mindre krångligt beroende på hur det ser ut just hos dig.
Men säkerligen kommer den där Holzmansugen fungera. Välj i så fall 3-fas varianten på 1kW och inte 1-fas på 750W.
Lite begränsande att välja var sugen ska stå när jag håller till i ett timmerhus från 1700-talet med en del restriktioner, så filter är nog en bättre lösning. Tror jag trycker på köpknappen på Holzmannen och hoppas den räcker. Jag får väl leva med att rulla runt den och hålla slangen kort när den är lite klen.
Hobbysnickare
· Hanaskog
· 346 inlägg
Hejsan
Jag undrar om duabhusets spånsugar håller måttet fortfarande. Tänker då på FM 300. De finns ju i två utförande. Dels 1.5 dels 2.2 kw
Skulle inte den senare vara mer dimosemerad, med tanke på att den har 2 påsar?
Visst sugeffekten ökar från 2000 till 3000, men behöver man den volymen?
Min verkstad är av den ringa sort, å under eventuell utökning längre fram.
Den rymmer
1 pelarborr
1 bordcirkelsåg på ca 2kw motor
1 bandputs på 1.1 kw motor.
1 bandsåg
De klara sig med en spånsug på 750 w idag,
drivna med 1.5 meter slang.
Men som många andra är jag sugen på någon form av rördragning, modell spiro.
Tänkte mig möjligen en plan o rikthyvel på sikt, fast jag har tillgång till det via jobbet så det blir bara eventuellt behov.
Själva rördragning blir det en stam på max 6 m, med 2 förlängda 45 or. Sedan två grenrör på det, med nedåtgående anslutningsrör.
Dimosion 160 i stam 125 till maskin.
Tänker jag rätt eller det del val av spånsug, eller för överdimensionerat?
Tacksam för svar.
Jag undrar om duabhusets spånsugar håller måttet fortfarande. Tänker då på FM 300. De finns ju i två utförande. Dels 1.5 dels 2.2 kw
Skulle inte den senare vara mer dimosemerad, med tanke på att den har 2 påsar?
Visst sugeffekten ökar från 2000 till 3000, men behöver man den volymen?
Min verkstad är av den ringa sort, å under eventuell utökning längre fram.
Den rymmer
1 pelarborr
1 bordcirkelsåg på ca 2kw motor
1 bandputs på 1.1 kw motor.
1 bandsåg
De klara sig med en spånsug på 750 w idag,
drivna med 1.5 meter slang.
Men som många andra är jag sugen på någon form av rördragning, modell spiro.
Tänkte mig möjligen en plan o rikthyvel på sikt, fast jag har tillgång till det via jobbet så det blir bara eventuellt behov.
Själva rördragning blir det en stam på max 6 m, med 2 förlängda 45 or. Sedan två grenrör på det, med nedåtgående anslutningsrör.
Dimosion 160 i stam 125 till maskin.
Tänker jag rätt eller det del val av spånsug, eller för överdimensionerat?
Tacksam för svar.
Har en verkstad av lite större modell än du men klarar mig rätt bra med en Scheppachsug från Jula.
Det här med klarar sig är ju väldigt individuellt. Accepterar man inte damm eller spån någonstans utanför spånsugen så duger varken 1,5 eller 2,2kW spånsug. Framförallt så duger inte påsfilter.
Men alla tänker olika. Du kommer nog bli nöjd med dem men jag tror att 160 stam är lite onödigt grovt för en 1,5kW sug. Risken finns att dammet stannar i botten på stammen om du har lite tryckfall över smalare anslutningsslangar och spånstosar inne i maskinerna. 125 stam räcker gott med dina förutsättningar tror jag.
Men alla tänker olika. Du kommer nog bli nöjd med dem men jag tror att 160 stam är lite onödigt grovt för en 1,5kW sug. Risken finns att dammet stannar i botten på stammen om du har lite tryckfall över smalare anslutningsslangar och spånstosar inne i maskinerna. 125 stam räcker gott med dina förutsättningar tror jag.
Sant. Borde kanske sagt att jag inte har någon nolltolerans mot damm och spån men gillar att ha en ren verkstad. Kör f ö med dammsugare på klyv- och kapsågarna.V vectrex skrev:Det här med klarar sig är ju väldigt individuellt. Accepterar man inte damm eller spån någonstans utanför spånsugen så duger varken 1,5 eller 2,2kW spånsug. Framförallt så duger inte påsfilter.