13 615 läst ·
55 svar
14k läst
55 svar
Spånsug anslutning
Alltså det beror på till vad man använder slangen om det är typ en fast installation mellan maskinen och rörsystemet då kan det väl ibland fungera med en hårdare slang.
Men om man tex har en rikt och plan hyvel så vill man inte ha en hård slang. Att den är ogenomskinlig har ingen betydelse tycker jag.
Enda fördelen med hård slang är den släta insidan.
Pär H
Men om man tex har en rikt och plan hyvel så vill man inte ha en hård slang. Att den är ogenomskinlig har ingen betydelse tycker jag.
Enda fördelen med hård slang är den släta insidan.
Pär H
Jag kommer ha slangbitar mellan rören och sågen, rikthyveln och planhyveln. De senare rullas fram när de används så visst underlättar det med en flexibel slang. 100mm-slangen upplever jag som styv men inte ohanterbar. Frågan är hur mycket klyddigare 125mm-slangen skulle bli.
Var och hämtade prylarna från DUAB idag. Slangen känns bra, tror det blir kanon. Kommer nog som max ha 2m slang, resten 125mm spiro så det kommer nog fungera som jag tänkt även om spånsugen verkligen behöver uppgraderas.
DUAB:s 125mm spjäll måste dock modifieras då stoppen för skivan som agerar spjäll sitter inne i röret och gör att man i ändläget fortfarande har lite spjäll som blockerar genomströmningen. Urbota korkad Taiwanpryl.
Nu till finalfrågan: var hittar jag 50mm spjäll? Finns det ens?
Håller på med en variant av centraldammsugare i verkstan och vill ha spjäll på en hel dröse ställe. Inga problem att bygga själv men jag slipper gärna om så är möjligt.
DUAB:s 125mm spjäll måste dock modifieras då stoppen för skivan som agerar spjäll sitter inne i röret och gör att man i ändläget fortfarande har lite spjäll som blockerar genomströmningen. Urbota korkad Taiwanpryl.
Nu till finalfrågan: var hittar jag 50mm spjäll? Finns det ens?
Håller på med en variant av centraldammsugare i verkstan och vill ha spjäll på en hel dröse ställe. Inga problem att bygga själv men jag slipper gärna om så är möjligt.
Snubblade över dessa för ett tag sedan: http://www.leevalley.com/us/wood/page.aspx?c=&p=51506&cat=1,42401phl skrev:
Förvisso 2", men det är ju bra nära 50 mm...
Till centraldammsugare finns ju klaffar kolla länken finns för rörmontage http://www.abc-cdsug.com/images/File/Kontaktkarta1%20lager-2008PDF.pdf
Jag själv har några klaffar från ÅSS men dom kostar tyvärr inte en hundring http://www.processvent.se/builder/tinymce/uploaded/pdf/ror_vent/ventil_klaff_070131.pdf
Mvh Pär H
Jag själv har några klaffar från ÅSS men dom kostar tyvärr inte en hundring http://www.processvent.se/builder/tinymce/uploaded/pdf/ror_vent/ventil_klaff_070131.pdf
Mvh Pär H
Började bygga 50mm-spjäll igår. När jag fräst alla bitarna till själva stommen i spjället insåg jag att om jag hade byggt i plywood isf MDF hade jag nog kunnat skruva ihop hela skiten. Nåja, bilr nog bra med lim oxo så länge man lyckas undvika att det flyter ut i utrymmet för spjället. För övrigt är en 23ga pin nailer lysande när man snabbt ska dunka ihop lite små fräsjiggar. Tycker att 18ga har varit lite grovt till det ibland, 23 är mumma!
