Låter ju som om Duabslangen är helt OK för sitt pris. Nackdelen blir som sagt styvhet och ogenomskinlig slang, det kan jag nog leva med. Jag har misshandlat min 100mm Duabslang rätt hårt under tre år och den är som ny.

Alltså det beror på till vad man använder slangen om det är typ en fast installation mellan maskinen och rörsystemet då kan det väl ibland fungera med en hårdare slang.
Men om man tex har en rikt och plan hyvel så vill man inte ha en hård slang. Att den är ogenomskinlig har ingen betydelse tycker jag.
Enda fördelen med hård slang är den släta insidan.

Pär H

Jag kommer ha slangbitar mellan rören och sågen, rikthyveln och planhyveln. De senare rullas fram när de används så visst underlättar det med en flexibel slang. 100mm-slangen upplever jag som styv men inte ohanterbar. Frågan är hur mycket klyddigare 125mm-slangen skulle bli.

Så där ja, blev DUAB-slangen, får väl se om jag får spel på den eller ej :)

Var och hämtade prylarna från DUAB idag. Slangen känns bra, tror det blir kanon. Kommer nog som max ha 2m slang, resten 125mm spiro så det kommer nog fungera som jag tänkt även om spånsugen verkligen behöver uppgraderas.

DUAB:s 125mm spjäll måste dock modifieras då stoppen för skivan som agerar spjäll sitter inne i röret och gör att man i ändläget fortfarande har lite spjäll som blockerar genomströmningen. Urbota korkad Taiwanpryl.

Nu till finalfrågan: var hittar jag 50mm spjäll? Finns det ens?

Håller på med en variant av centraldammsugare i verkstan och vill ha spjäll på en hel dröse ställe. Inga problem att bygga själv men jag slipper gärna om så är möjligt.

Inte funderat på att göra egna PH? Verkar ganska simpelt...

• Blastgates.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Absolut! Dock slipper jag gärna om de kostar typ en hundring eller så.

Jo det ett ganska överkomligt pris...

Tack för tipsen! Blir nog till att bygga egna 50mm-spjäll. Inte direkt så att det är svårt, bara ännu en sak som tar tid.

Började bygga 50mm-spjäll igår. När jag fräst alla bitarna till själva stommen i spjället insåg jag att om jag hade byggt i plywood isf MDF hade jag nog kunnat skruva ihop hela skiten. Nåja, bilr nog bra med lim oxo så länge man lyckas undvika att det flyter ut i utrymmet för spjället. För övrigt är en 23ga pin nailer lysande när man snabbt ska dunka ihop lite små fräsjiggar. Tycker att 18ga har varit lite grovt till det ibland, 23 är mumma!

Ngn som kan förklara logiken varfär man har 120mm ansuitning på maskiner och 125mm spånsugslang? Det går ju inte att dra ihop slangen 5mm så den klämmer sig fast?!

Det är är en konspiration mellan maskin- och tejptillverkarna. Lägg på några varv silvertejp på stosen på maskinen :)

Hehe, jo kunde tänka det. Det är så jag löst det nu men det blir ju en jädrans massa tejp samt att på vissa maskiner så glider slangen av. Kanske måste på med fler lager tejp bara

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.