Är nyfiken och intresserad på hur ni andra gör.
Hur hanterar ni era spännband och remmar?
Jag själv har alltid bandet ihoprullat med ett varv eltejp kring i en låda, medan spännena hänger på ställningen bak i skåpet på bilen.
Använder många band, mycket och ofta vilket gör att det är ett evigt rullande och tejpande. Iofs så är eltejp billigt men efter fem år så börjar man tröttna på den hanteringen.
Någon som har några spännande idéer på alternativ hantering
Hur hanterar ni era spännband och remmar?
Jag själv har alltid bandet ihoprullat med ett varv eltejp kring i en låda, medan spännena hänger på ställningen bak i skåpet på bilen.
Använder många band, mycket och ofta vilket gör att det är ett evigt rullande och tejpande. Iofs så är eltejp billigt men efter fem år så börjar man tröttna på den hanteringen.
Någon som har några spännande idéer på alternativ hantering
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "eltejp"
Eltejp
Eltejp, även känd som isoleringstejp, är ett tryckkänsligt tejp som används för att isolera elektriska ledningar och andra material som leder elektricitet. Den har en rad egenskaper som gör den idealisk för användning inom elinstallation
Läs mer
Har en tygkasse i bagagen som jag trycker ner dem i huller om buller.
Tycker att det blir trassel av det ändå när man ska använda dem hur väl än det var packat.
Viktigast känns nog att de är samlade på ett och samma ställe så det inte ligger på 10 olika ställen när de väl behövs.
Sen så vore det väl roligt om det gick att få tag i lite bättre kvalitet på spännbanden med, de man köper på bygghandeln håller ju med nöd och näppe hem därifrån...
Värsta var väl ändå det jag köpte på cheapy där hela handtaget man spänner åt med vek ihop sig när det började gå tungt...
Tycker att det blir trassel av det ändå när man ska använda dem hur väl än det var packat.
Viktigast känns nog att de är samlade på ett och samma ställe så det inte ligger på 10 olika ställen när de väl behövs.
Sen så vore det väl roligt om det gick att få tag i lite bättre kvalitet på spännbanden med, de man köper på bygghandeln håller ju med nöd och näppe hem därifrån...
Värsta var väl ändå det jag köpte på cheapy där hela handtaget man spänner åt med vek ihop sig när det började gå tungt...
Spännaren viker man bandet runt på "baksidan" och viker över kroken över handtaget (som ofta är blått). Bandet viker man in 50-60cm innan man börjar rulla dom, då går dom bra att kasta över taket på lastbilen släpet när man lastar typ virke. 8tons band på 9,5m + 0,5m spännare.
Kör samma variant på småband, dvs viker in en bit innan rullning sen låter som ligga i en låda. Eltejp lät bara jobbigt att hålla på med.
Kör samma variant på småband, dvs viker in en bit innan rullning sen låter som ligga i en låda. Eltejp lät bara jobbigt att hålla på med.
Viker en halvmeter in, rullar och sätter ett återanvändbart buntband runt.
http://www.certex.se/ har rejäla doningar när det gäller surrning. Vissa av de större marina spännbanden har jag sett användas med 150cm förlängare på spännhandtaget utan att gå sönder.Pumba skrev:Har en tygkasse i bagagen som jag trycker ner dem i huller om buller.
Klippt till egna "gummisnoddar" av innerslang till skottkärredäck.
En snickare som var här hade ett väldigt smidigt spännband.
Det rullade upp sig själv i handtaget när man släppte på trycket.
Aldrig nåt trassel och aldrig den där långa delen som blir kvar när man har för långt spännband.
Det rullade upp sig själv i handtaget när man släppte på trycket.
Aldrig nåt trassel och aldrig den där långa delen som blir kvar när man har för långt spännband.
Produkter som diskuteras: "spännband"
Spännband & remmar
Upptäck vårt sortiment av spännband och remmar, perfekt för att säkra last och utrustning under transport eller lagring. Vårt sortiment omfattar allt från lätta spännband för enklare uppgifter till tunga lastremmar för tyngre jobb.
Läs mer
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 4 026 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 4 026 inlägg
Jag har märkt att det förvånande ofta (som i: kanske är det medvetet) funkar att rulla ihop spännbandet med kroken innerst. Runt den rulle man då får når spännarens korta remstump perfekt så att man kan kroka i den i själva spännaren igen.
På så sätt hålls rullen ihop av spännaren och fortsätter göra det även vid ganska omild behandling.
Inte helt lätt att förklara, ska försöka komma ihåg att ta lite bilder på det i kväll.
/U
På så sätt hålls rullen ihop av spännaren och fortsätter göra det även vid ganska omild behandling.
Inte helt lätt att förklara, ska försöka komma ihåg att ta lite bilder på det i kväll.
/U
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 4 026 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 4 026 inlägg
Jag kanske borde tillägga att det är lite irriterande att kroken är mitt i rullen, blir bra "schvung" när man kastar iväg den men inte så bra om det finns något ömtåligt i närheten. Dessutom måst man gå runt för att kroka i. Fördelen att det håller ihop så bra (gummiband mm är jag för slarvig med för att hålla koll på) tycker jag dock är tillräcklig för att jag ska fortsätta göra så på de band där det funkar att sätta spännaren runt...
/U
/U