8 547 läst ·
4 svar
9k läst
4 svar
Spänning trots urkopplad säkring.
Först ska sägas att elektriker är beställd för framdragning av uttag från dessa faser men då det oroar mig om det kan vara fel på andra faser i huset vill jag ändå fråga direkt.
Jag har i min källare ett utrymme där det varit dusch + bastu.
Allt är numera utrivet. Trefasen som bastun gick på sitter numera i en dosa på väggen.
Nu ska det bli tvättstuga med tre 1-fasuttag (tvättmaskin, torktumlare och mangel/strykjärn)
För att se att det bar "äkta" trefas kontrollmätte jag nyss faserna.
Med alla faser inkopplade är det 380 V mellan fas-fas och 223 V mellan fas och nolla/jord.
När alla tre propparna är urtagna är det noll mellan alla faser/nolla/jord.
När en fas är inkoppla är det 223 mellan fasen och nolla/jord och 40 V mellan fas-fas.
Ska det vara så? Kommer inte detta betyda att mina uttag kommer vara strömförande om man inte bryter samtliga faser? Eller tänker jag fel?
Bör jag vara orolig för övriga uttag i huset?
Edit: (jag har redan fått svar men för tydlighetens skull: 40 volt mellan urkopplad fas och nolla)
Jag har i min källare ett utrymme där det varit dusch + bastu.
Allt är numera utrivet. Trefasen som bastun gick på sitter numera i en dosa på väggen.
Nu ska det bli tvättstuga med tre 1-fasuttag (tvättmaskin, torktumlare och mangel/strykjärn)
För att se att det bar "äkta" trefas kontrollmätte jag nyss faserna.
Med alla faser inkopplade är det 380 V mellan fas-fas och 223 V mellan fas och nolla/jord.
När alla tre propparna är urtagna är det noll mellan alla faser/nolla/jord.
När en fas är inkoppla är det 223 mellan fasen och nolla/jord och 40 V mellan fas-fas.
Ska det vara så? Kommer inte detta betyda att mina uttag kommer vara strömförande om man inte bryter samtliga faser? Eller tänker jag fel?
Bör jag vara orolig för övriga uttag i huset?
Edit: (jag har redan fått svar men för tydlighetens skull: 40 volt mellan urkopplad fas och nolla)
Redigerat:
Ja det är problemet med trefasgrupper som görs om till enfasgrupper men har en gemensam neutrallledare. man får bakspänningar och kan inte vara säker förrän man har brutit alla tre faser. Med dvärgar löser man det med en allpolig säkring. Med Diazed kan man inte göra det.
I ditt fall krävs ordentlig märkning på dosan och central. "Varning Trefasgrupp med enfaslast" eller liknande. Alternativt montera en trefasig automatsäkring i en egen kapsling utan för centralen.
Eller det bästa att dra två nya rör och förvandla det till äkta enfasgrupper. Men det är oftast ett rejält omfattande arbete.
I ditt fall krävs ordentlig märkning på dosan och central. "Varning Trefasgrupp med enfaslast" eller liknande. Alternativt montera en trefasig automatsäkring i en egen kapsling utan för centralen.
Eller det bästa att dra två nya rör och förvandla det till äkta enfasgrupper. Men det är oftast ett rejält omfattande arbete.
Redigerat:
Moderator
· Stockholm
· 57 895 inlägg
Nej i det här fallet handlar det med stor sannolikhet om kapacitiv koppling. Dvs du har en eller flera trådar i röret med spänning. Du har en tråd som är urkopplad i båda ändar (säkringen är ju bruten).
Då kopplas det över lite ström genom isoleringen, det är ingen krypström, utan se istället den fria ledaren som en radioantenn som plockar upp lite ström.
Denna ström är då väldigt låg, den kommer att kunna visa en hyffsat stor spänning så länge den inte belastas. Men kopplar du ex. in en lampa så belastas den direkt ned så att spänningen kommer att bli noll.
Den kapacitiva kopplingen orkar bara driva någon mikroAmpere.
Då kopplas det över lite ström genom isoleringen, det är ingen krypström, utan se istället den fria ledaren som en radioantenn som plockar upp lite ström.
Denna ström är då väldigt låg, den kommer att kunna visa en hyffsat stor spänning så länge den inte belastas. Men kopplar du ex. in en lampa så belastas den direkt ned så att spänningen kommer att bli noll.
Den kapacitiva kopplingen orkar bara driva någon mikroAmpere.
Klicka här för att svara