6 579 läst ·
20 svar
7k läst
20 svar
Spänning mellan nolla och jord.
Sida 1 av 2
Ska göra en längre berättelse kort.
Bytte ett jordat eluttag mot ett nytt ute i garaget ikväll.
Började med att slå av strömmen och sedan kopplade jag in nya uttaget. (mätte först upp vilken kabel som är vilken)
Slog igång strömmen igen och mätte återigen så att allt stod rätt till, och upptäckte då att jag hade ~27V mellan jord och nolla.
Efter en del felsökning för att begränsa felkällan så hittade jag tillslut att spänningen uppkom om någon av 2 specifika grupper var spänningssatta.
Den ena gruppen går enbart till torktumlare och den andra till diskmaskin. Så de har ju helt klart något gemensamt i det att de båda har roterande motorer etc.
Spänningen försvinner direkt om anslutningskabeln till dessa båda kopplas ur.
Någon som kan ge mig förklaringen till fenomenet?
Bytte ett jordat eluttag mot ett nytt ute i garaget ikväll.
Började med att slå av strömmen och sedan kopplade jag in nya uttaget. (mätte först upp vilken kabel som är vilken)
Slog igång strömmen igen och mätte återigen så att allt stod rätt till, och upptäckte då att jag hade ~27V mellan jord och nolla.
Efter en del felsökning för att begränsa felkällan så hittade jag tillslut att spänningen uppkom om någon av 2 specifika grupper var spänningssatta.
Den ena gruppen går enbart till torktumlare och den andra till diskmaskin. Så de har ju helt klart något gemensamt i det att de båda har roterande motorer etc.
Spänningen försvinner direkt om anslutningskabeln till dessa båda kopplas ur.
Någon som kan ge mig förklaringen till fenomenet?
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Nollan och jorden skall i någon punkt sitta ihop i vårt elsystem. Mäter du upp 27 V mellan dem så gör de inte det. Fungerar uttaget om du kopplar in något? Om uttaget fungerar är det troligen jorden som har avbrott. Att resultatet ändras när diskmaskin eller torktumlare är inkopplade talar också för att det är något problem med jorden.
Jag mäter bara upp spänning mellan jord och nolla om säkringen till någon av dessa är tillslagen. Är säkringarna frånslagna allt anslutningskabeln frånkopplad så uppmäts 0V istället.A Avemo skrev:Nollan och jorden skall i någon punkt sitta ihop i vårt elsystem. Mäter du upp 27 V mellan dem så gör de inte det. Fungerar uttaget om du kopplar in något? Om uttaget fungerar är det troligen jorden som har avbrott. Att resultatet ändras när diskmaskin eller torktumlare är inkopplade talar också för att det är något problem med jorden.
Alla uttag fungerar och ger 230V mellan fas och noll, resp fas och jord.
Det finns inte så mycket att välja på. Mäter du upp en så hög spänning som 27V så kan de omöjligt sitta ihop. Alternativt har du missförstått instrumentet på något vis. Det var inte millivolt? Ibland finns ett sådant mätområde. Har du gjort mätningen som @Dilato föreslår? Alltså slå av huvudsäkringen och mät resistansen mellan nolla och jord i uttaget.C Cerb skrev:
Men det skulle väl fortfarande i så fall vara lustigt att spänningen blir 0V mellan jord och nolla i uttagen om jag kopplar ur anslutningskablarna till enbart dessa två apparater? (Tumlare och diskmaskin)A Avemo skrev:Det finns inte så mycket att välja på. Mäter du upp en så hög spänning som 27V så kan de omöjligt sitta ihop. Alternativt har du missförstått instrumentet på något vis. Det var inte millivolt? Ibland finns ett sådant mätområde. Har du gjort mätningen som @Dilato föreslår? Alltså slå av huvudsäkringen och mät resistansen mellan nolla och jord i uttaget.
Nej, har inte hunnit med att mäta motståndet än, frugan behöver lite ström.
Små strömmar kan ledas genom små kapacitanser. Kapacitanser kan man hitta exempelvis i nätfilter på många apparater. Normalt leds dessa strömmar bort utan att ge någon nämnvärd spänning. Men är det avbrott på jorden ökar spänningen.C Cerb skrev:
Om jag förstår dig rätt är det alltså apparater på andra grupper än den där uttaget sitter som påverkar vad du mäter upp. Det skulle kunna indikera att det är lite allvarligare än bara en lossad kabel i den aktuella gruppen. Men om du inte redan gjort det så prova att mäta en gång till och dubbelkolla att det inte står millivolt som enhet på multimetern.
Det står inte millivolt utan 27VA Avemo skrev:Små strömmar kan ledas genom små kapacitanser. Kapacitanser kan man hitta exempelvis i nätfilter på många apparater. Normalt leds dessa strömmar bort utan att ge någon nämnvärd spänning. Men är det avbrott på jorden ökar spänningen.
Om jag förstår dig rätt är det alltså apparater på andra grupper än den där uttaget sitter som påverkar vad du mäter upp. Det skulle kunna indikera att det är lite allvarligare än bara en lossad kabel i den aktuella gruppen. Men om du inte redan gjort det så prova att mäta en gång till och dubbelkolla att det inte står millivolt som enhet på multimetern.
Precis, mäter jag mellan nolla och jord på grupp X, men strömen frånslaget på grupp Y (torktumlare), så får jag 0V. (230V mellan fas-noll och fas-jord)
Slår jag på strömmen på grupp Y(torktumlare) så mäter jag istället 27V mellan nolla och jord på grupp X. (Kopplar jag ur anslutningskabeln till torktumlaren så blir det 0V återigen)
Har även mätt på mellan jord och nolla på torktumlarens grupp. Med strömmen tillslagen 27V. Men strömmen frånkopplad alt, anslutningskabeln frånkopplad, 0V. Dvs. samma beteende på all grupper.A Avemo skrev:
Det enda som påverkar huvudansvaret jag uppmäter 0V alt. 27V är om diskmaskin eller torktumlare är spänningssatta eller ej.
Det låter som att jorden till grupperna för diskmaskin, torktumlare och uttag i garage sitter ihop med varandra, men inte med jorden i centralen. Det ställer ju frågor om jorden saknas för fler delar av centralen. Du borde kolla upp centralen snarast.