Jag har precis bytt kedja på min såg, men får inte riktigt till det. Jag följer stegen i följande video:

http://www.mcculloch.com/se/support/service-faq/chainsaws/how-do-i-change-the-sword-or-chain/

När jag spänner kedjan så att den slackar ca 1 cm så löper inte kedjan lätt. Den går knappt att röra. Man kan dra den lite. Skulle jag spänna den ännu hårdare till tex 0,5 mm så går den inte att rubba.
Det enda sättet att få kedjan att rulla smidigt är om jag slackar kedjan till ca 1,5 cm. Men då är den ju alldeles för lös. Jag har tagit av och satt på kedjan flertalet gånger och det blir samma resultat varje gång. Vad är problemet?

Det ska vara ett visst motstånd när du matar kedjan för hand.
Har du fettat in löphjulet i svärdsänden?

Åtminstone om kedjan är nyslipad skall den sitta så tight att du inte vågar dra den utan handskar. (Det gör iaf inte jag.)

Ha aldrig fett på svärdet! Det resulterar bara i att det inte kommer till olja, och när fettet längst in tar slut...

Du har inte lyckats låsa den med kastskyddet???

orparn skrev:
Har du fettat in löphjulet i svärdsänden?
En erfaren skogsarbetare sa till mig när jag hjälpte till att röja efter Gudrun (stormen) att man aldrig skulle smörja löphjulet med extra smörjmedel....han tyckte det räckte med kedjeoljan....för om man smörjde extra, så "vänjer" sig svärdet med extra smörjning och skär det ihop lättare om man skulle råka glömma...fast det är ju bara en åsikt av många:)

Den ska absolut kunna dras runt för hand efter spänning, en hyfsad tumregel är att du inte ska kunna dra ut den så att "drivtänderna" som styr i svärdet och driver kedjan framåt lämnar styrkanterna på svärdet, dvs ca knappt 1cm. Har du fått till detta så kommer du att kunna rulla kedjan men den upplevs som trög och/eller hackande. Som lösning på ditt problem hade jag kollat underifrån på sågen om du verkligen fått kedjan i drivhjulet , det är inga som helst problem att missa det 10ggr i rad om man är lite ovan :-) Angående fett/olja säger jag pass... Oavsett vilket är det viktigt att du smörjer öht.
Mvh
M

• Gilla
Remne
  • Laddar…
Jag brukar trycka i fett i lagret fram på svärdet, lite då och. Typ när man slipat kedjan någon-några ggr eller när intresse finns ;)
Känns inte som att kedjeoljan skulle kunna komma dit på något bra sätt, om man inte häller på den. Men då kan man ju lika gärna trycka i lite fett...

Som någon sa, kolla så att du fått på kedjan på drivhjulet och inte vid sidan om.
Kolla så att kedjebromsen inte är i, men detta bör inte vara problemet, för med den i blir det svårt att montera ihop såget.

Jag fettar aldrig in noshjulet, förlitar mig på att kedjeoljan fixar detta.
Men som någon sa, har man börjat trycka in fett i noshjulet måste man fortsätta, för det kommer att hindra kedjeoljan att komma in och smörja...

Korvgubbe
Jag tror också på att du inte fått på kedjan ordentligt. Detta förutsätter naturligtvis att allt är rent och helt, även under kåpor.

Och aldrig något fett på mina sågar, kedjeoljan räcker och den bör man vara extremt noggrann med att fylla på.

• Gilla
Svartfisk
  • Laddar…
haavard skrev:
Ha aldrig fett på svärdet! Det resulterar bara i att det inte kommer till olja, och när fettet längst in tar slut...
Har råkat ut för flera sågar där rullagret till löphjulet har skurit beroende på bristfällig smörjning. Får inte rullarna lite fett/olja via smörjhålen så blir det smörjtorrt. Det kommer det ju knappast dit någon ifrån kedjesmörjningen då oljan slungas utåt.

EDIT: Jag menar alltså fett via de små smörjhålen på sidan av svärdet vid löphjulet.

Redigerat:
  • Gilla
-PC-
  • Laddar…
Orkar sågen dra runt kedjan så sitter den knappast för hårt. Starta och provkör.

Direkt efter provkörningen brukar man behöva spänna kedjan igen.

Undvik vegetabilisk kedjeolja om du kör sällan för övrig. Den kläggar ihop svärd och kedja något enormt, mineralolja funkar bättre för sågar som inte används så mycket.

• Gilla
corre
  • Laddar…
ullberg
Det måste vara något fel om du med 1cm slack (på högsta punkten, och utan att använda överdrivet våld för att lyfta kedjan) inte kan rotera kedjan, då borde den gå extremt lätt. Jag ligger nog lite under 1 cm, precis när det börjar bli lite motstånd.

Passar kedjan svärdet (jag vet att vi haft tidigare trådar om detta, men det är inte en ny kedja du kör med?), har du provat med andra kedjor? samma sak då?

/U

Jag skulle nog vilja instämma i tidigare kolla först att kedjan stämmer till svärdet det är väldigt lite som skiljer och lätt att ta fel om man in läser eller mäter.

Och för allt i världen kör inte med den förrän den går som den ska det kan vara livsfarligt.

orparn skrev:
Har råkat ut för flera sågar där rullagret till löphjulet har skurit beroende på bristfällig smörjning. Får inte rullarna lite fett/olja via smörjhålen så blir det smörjtorrt. Det kommer det ju knappast dit någon ifrån kedjesmörjningen då oljan slungas utåt.

EDIT: Jag menar alltså fett via de små smörjhålen på sidan av svärdet vid löphjulet.
Jag vet bara vad jag fick lära mig när jag skulle börja arbeta i skogen. Jag använde aldrig annat än kedjeolja och det gick åtminstone bra de 15 månaderna jag höll på.

TS kan ju ha råkat få tag i en 1,5mm kedja till ett 1,3mm svärd och då går det riktigt trögt att dra kedjan. Kedjan ska ju löpa lätt i svärdets spår (när den är lös).
Om man har lyckats sätta fast sågen i en stock kan man även råka ut för att spåret deformeras (kan gå att vidga igen med en kraftig mejsel)

Angående smörjningen av Noshjulet:
Husqvarnas manualer tar i vilket fall upp smörjningen av noshjulet i manualen.

"Smörjning av svärdets noshjulSvärdets noshjul ska smörjas vid varje tankningstillfälle.
Använd för ändamålet speciellt avsedd smörjspruta samt
ett lagerfett av god kvalitet."
Sidan 34 i: http://www.husqvarna.com/ddoc/HUSO/...Ufi/HUSO2011_EUsvEUdaEUnoEUfi__1154131-10.pdf

Själv har jag inte råkat ut för det men en kamrat (som inte smort) råkade ut för att hjulet skar, kedjan gick av och kastades iväg på ett otäckt sätt.

orparn skrev:
Angående smörjningen av Noshjulet:
Husqvarnas manualer tar i vilket fall upp smörjningen av noshjulet i manualen.

"Smörjning av svärdets noshjulSvärdets noshjul ska smörjas vid varje tankningstillfälle.
Använd för ändamålet speciellt avsedd smörjspruta samt
ett lagerfett av god kvalitet."
I USA står det i bruksanvisningen till Micron att man inte får torka husdjur i den.. ;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.