753 läst ·
3 svar
753 läst
3 svar
Spanjolett sannolikt trasig, hur får jag upp balkongdörren?
Hej!
För ett tag sedan märkte jag att vår balkongdörr inte gick att öppna. Enligt min sambo hade det någon dag innan "låtit konstigt" när hon stängde dörren (antagligen gick något sönder då).
Handtaget funkar som det ska och dörren "öppnas" lite i överkant, men rör sig inget i nederdelen. Om jag minns rätt så är det två haspar (en uppe och en nere) och min misstanke är att något i mekanismen mot den nedre haspen gått sönder.
Hade spanjoletten gått sönder i öppen läge hade det varit lätt att komma åt och byta, men eftersom den är stängd komplicerar det saker.
Så det jag undrar är om någon har tips på hur jag kan få upp dörren så att jag kan byta spanjoletten?
Tack!
För ett tag sedan märkte jag att vår balkongdörr inte gick att öppna. Enligt min sambo hade det någon dag innan "låtit konstigt" när hon stängde dörren (antagligen gick något sönder då).
Handtaget funkar som det ska och dörren "öppnas" lite i överkant, men rör sig inget i nederdelen. Om jag minns rätt så är det två haspar (en uppe och en nere) och min misstanke är att något i mekanismen mot den nedre haspen gått sönder.
Hade spanjoletten gått sönder i öppen läge hade det varit lätt att komma åt och byta, men eftersom den är stängd komplicerar det saker.
Så det jag undrar är om någon har tips på hur jag kan få upp dörren så att jag kan byta spanjoletten?
Tack!
Om dörren inte är alltför inbrottsskyddad kanske du kan se hakarna på spanjoletten i springan mellan dörr och karm från utsidan.
Om det är som vanligt borde du kunna se att den övre haken går upp och ner när du vrider handtaget. Då kan du också prova att forcera den nedre i samma riktning. Om det inte går att flytta haken manuellt får du såga av den (sticksåg eller multiverktyg)
Lycka till
Om det är som vanligt borde du kunna se att den övre haken går upp och ner när du vrider handtaget. Då kan du också prova att forcera den nedre i samma riktning. Om det inte går att flytta haken manuellt får du såga av den (sticksåg eller multiverktyg)
Lycka till
Det man gör är att öppna handtaget max och sedan tvingar man in kolvarna fysiskt.
Enklast brukar vara att göra det från utsidan men med en balkongdörr vet man inte om det är möjligt eller ej.
Det går även att göra från insidan men är lite knepigare, man kommer ganska långt med en lämplig insexnyckel och en svetstång.
Om det är en hyreslägenhet så ringer du hyresvärden.
Enklast brukar vara att göra det från utsidan men med en balkongdörr vet man inte om det är möjligt eller ej.
Det går även att göra från insidan men är lite knepigare, man kommer ganska långt med en lämplig insexnyckel och en svetstång.
Om det är en hyreslägenhet så ringer du hyresvärden.
"Tyvärr" bor vi i radhus så blir till att fixa själv
Om jag minns rätt är den inte särskilt inbrottsskyddad, och kommer ut på balkongen via ett fönster så skall de om jag kan komma åt att se kolvarna röra/inte röra sig och eventuellt forcera upp den undre. Annars låter det som att såga av kolven är bästa lösningen.
Tack för tipsen!
Tack för tipsen!
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Är min spanjolett trasig, var väldigt trög förut men så smorde jag den
Fönster & Dörrar -
trasig plastbit längst ut på spanjolett
Fönster & Dörrar -
Spanjolett/låsmekanism trasig på altandörr?
Fönster & Dörrar -
Trasig ”hasp” till utanpåliggande stångspanjolett
Fönster & Dörrar -
Trasig spanjolett
Fönster & Dörrar