Behöver göra något radikalt med min sliphörna. På det vänstra bordet trängs tre olika slipmaskiner med separata små sugar. Ibland behöver man få fram en slip lite för att komma till ordentligt med slipningen.
Började med att rensa bort allt så bordsytan blev tom.
Får ta en funderare under natten på den smartaste lösningen och testa mig fram under morgondagen.

Verkstadsrum med överfulla arbetsbänkar och flera slipmaskiner, omgivna av verktyg och material.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Överfylld sliphörna med tre olika slipmaskiner, dammsugarrör och verktygslådor på arbetsbord.
Skapa konto

Tre olika slipmaskiner med dammsugarrör på ett trångt arbetsbord i en verkstad med trägolv.
Skapa konto

Tomt arbetsbord i sliphörna med verktyg och förvaringslådor under, före omorganisering.
Skapa konto

Fortsättning följer................

• Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
Ny dag och nya möjligheter. Har nu gjort tre stycken plattor som jag har monterat med enkla expansionsbeslag.

Tre återanvända köksluckor monterade som utdragbara plattor på expansionsbeslag ovanför förvaringslådor.
Skapa konto

Hittade 500mm för paret på Biltema.

Två vita expansionsbeslag för montering av köksluckor, 500mm långa, på vit bakgrund.
Skapa konto

Plattorna är våra gamla köksluckor som blev över när jag byggde om köket till RF-look i våras. Riktigt stabila i lamellträ.

Gamla köksluckor i lamellträ monterade med expansionsbeslag för ombyggnad.

Nu blir det till att hitta en lösning så jag kan låsa utdraget av skivan när det behövs.

Tre återvunna köksluckor monterade som utdragbara plattor med expansionsbeslag på en arbetsbänk.
Skapa konto

Dag

• Gilla
Tule54
  • Laddar…
Låsningen av utdragsskivorna klart! Köpte ett antal olika spännare på
Ali-Express för något år sedan. Skönt att ha lite i gömmorna när man fixar och donar!

Utdragsskiva låst med spännare, skruvar och metallfästen på arbetsbänk.
Skapa konto

Metallspännare monterad på träskiva för att låsa utdragsskivor på en arbetsbänk.
Skapa konto

Monterad spännare med röd handtagsspak fastsatt på en arbetsbänk för att låsa utdragsskivor.
Skapa konto

Ett spännareverktyg fastmonterat på en träskiva, använt för att låsa utdragsskivor på en arbetsbänk.
Skapa konto

Nu skall sugarna på plats och slangarna dras. Funderar att koppla alla tre sugarna på en brytare så att alla går samtidigt.

Verkstadsutrymme med utdragsskivor, slipmaskiner och verktyg ordnade på en arbetsbänk.
Skapa konto

Ju mer luft som filtreras desto bättre!
Dag

• Gilla
johel572 och 3 till
  • Laddar…
Gillar ditt verktygsskåp.det är inget någon bara bär iväg(y)

• Gilla
Tule54
  • Laddar…
Bra jobbat (y)

S sweden skrev:
Gillar ditt verktygsskåp.det är inget någon bara bär iväg(y)
Ja, det var tanken när jag köpte det. Bultat i golv och vägg. Rymmer lätt alla batteriverktyg och vissa andra dyrgripar med sladd.
Har även ett äldre vapenskåp för mindre attraktiva maskiner.
Man vet ju aldrig om man får besök? "Plötsligt händer det"! Men troligtvis inte Gevalia då det brukar vara personer inom exportbranschen.
Dag

Nu är den vänstra sidan klar!
Samtliga maskiner är fastskruvade och tätade efter bästa förmåga. Alla har fått anslutning till sina sugenheter

Verktygsvägg med fastskruvade och tätade maskiner, sugslangar och anpassade hörselskydd.
Skapa konto

Skivputsen hade ett jättestort släpp precis under bordet.

Blåslipmaskin med tätad anslutning och modifieringar för bättre dammhantering monterad på arbetsbord.
Skapa konto

Två linjer med kardborreband och en bit gummiduk gjorde susen!

Modifikation av en slipmaskin med tätad dammutsug och borttagen slipskiva, avslutad med kardborreband.
Skapa konto

Maskin med fastskruvad och tätad gummiduk och kardborreband i ett verkstadssammanhang.
Skapa konto

Samtliga band/bord justerades i 90 grader.

Verkstadsbild med en vertikal slipmaskin, justerad och anpassad för optimal dammutsugning.
Skapa konto

Verkstad med slipmaskin fastskruvad på bänk och ansluten till dammsugaranordning.
Skapa konto

På den lodräta slipen från ClasOlle tog jag bort slipskivan på sidan. Den behövs inte. Till bandets topp delade jag en bit 70mm rör så att det täckte slipbandet.

Slipmaskin modifierad med gummiskydd och borttagen slipskiva för dammreducering.
Skapa konto

I vecket på baksidan var ett stort hål där bandet släppte rätt mycket damm. Hålet täpptes med kardborreband och en bit gummiduk. Samtidigt anpassades utsugsröret.

Arbetsbord av en slipmaskin ansluten till sugenheter, med synlig kardborreband och gummiduk för täthet och dammhantering.
Skapa konto

Etablerad dammutsugningsinstallation på en arbetsbänk med anslutna maskiner och utsugsrör.
Skapa konto

På den minsta lodräta slipen togs slipmöjligheten på sidan bort. Det användes aldrig. Sugslangen anpassades till rätt längd.

Verkstad med slipmaskiner anslutna till utsugssystem med anpassade rör och kardborrband.
Skapa konto

Alla tre sugarna är kopplade med en brytare för att få maximal sugverkan på bordet. Hörselskydd är ett måste!
Veckans mål är nått! Nästa vecka kanske det blir tid för den högra sidan.

Verkstadsutrustning med slipmaskiner, sugrör och kardborreband på en arbetsbänk, fastskruvat och tätat.
Skapa konto

Verkstadsbänk med fastskruvade slipmaskiner och dammsugarslangar anslutna.
Skapa konto

Dag

Redigerat:
  • Gilla
FreQa och 2 till
  • Laddar…
Du har inte funderat på att bygga in dammsugaren i en ljudisolerad låda med ljudfälla för insugsluften till fläkten?

RmK_71 RmK_71 skrev:
Du har inte funderat på att bygga in dammsugaren i en ljudisolerad låda med ljudfälla för insugsluften till fläkten?
Hade jag gärna gjort men den platsen finns inte. Problemet är att verkstaden har ett visst mått och större kan den inte bli till ytan men intresset och nyfikenheten på nya saker och tekniker gör att utrymmet krymper ihop. Jag får ändrar hela tiden för att maximera funktionerna. Men värre problem kan man nog ha!

• Gilla
ceson
  • Laddar…
stigen stigen skrev:
Nu är den vänstra sidan klar!
Samtliga maskiner är fastskruvade och tätade efter bästa förmåga. Alla har fått anslutning till sina sugenheter

[bild]

Skivputsen hade ett jättestort släpp precis under bordet.

[bild]

Två linjer med kardborreband och en bit gummiduk gjorde susen!

[bild]

[bild]

Samtliga band/bord justerades i 90 grader.

[bild]

[bild]

På den lodräta slipen från ClasOlle tog jag bort slipskivan på sidan. Den behövs inte. Till bandets topp delade jag en bit 70mm rör så att det täckte slipbandet.

[bild]

I vecket på baksidan var ett stort hål där bandet släppte rätt mycket damm. Hålet täpptes med kardborreband och en bit gummiduk. Samtidigt anpassades utsugsröret.

[bild]

[bild]

På den minsta lodräta slipen togs slipmöjligheten på sidan bort. Det användes aldrig. Sugslangen anpassades till rätt längd.

[bild]

Alla tre sugarna är kopplade med en brytare för att få maximal sugverkan på bordet. Hörselskydd är ett måste!
Veckans mål är nått! Nästa vecka kanske det blir tid för den högra sidan.

[bild]
[bild]

Dag
Snyggt jobbat!
Hur fäste du det nya anhållet på Classe maskinen? Gärna bild!

FreQa FreQa skrev:
Snyggt jobbat!
Hur fäste du det nya anhållet på Classe maskinen? Gärna bild!
Hej!

Menar du bandslipen i mitten?

Dag

stigen stigen skrev:
Hej!

Menar du bandslipen i mitten?

Dag
Jo den med långa 100 mm slipbandet. Har en liknande som jag skulle vilja förändra.

Hej!

Bilder kommer under dagen.

Dag

Hej igen!

Jag slipar bara stående och har alltid anhållet i 90˚.
Här kommer lite bilder på hur jag har gjort för att fånga slipdammet.
Jag har använt Biltemas 25mm kardborreband och en tunn gummiduk.

Stående bänkslip med anhåll vid 90 grader och anordningar för uppsamling av slipdamm.
Skapa konto

På toppen sitter ett delat 70mm plaströr nitat i en bit plexi som är fäst med dubbelhäftande tejp.

Plaströr nitat i plexiglas ovanpå slipmaskin för dammuppsamling, täckt med gummiduk.
Skapa konto

Baktill sitter en större bit duk och täcker det stora hålet som är där.

Slipmaskins anhåll med uppsatt gummiduk för att fånga slipdammet, och gul markering för 6-tums mått.
Skapa konto

DIY dammuppsamlingsanordning med kardborreband och gummiduk fäst vid bandslipmaskin.
Skapa konto

Slipmaskin närbild med gummiduk och kardborreband använda för att fånga slipdammet, delat plaströr syns i toppen.
Skapa konto

Under anhållet sitter en liten bit för att styra ner dammet till sugöppningen.

En slipmaskin med anpassat svart slipdammsskydd fäst med kardborrband.
Skapa konto

Närbild av slipmaskin med kardborreband och gummiduk för att fånga slipdam.
Skapa konto

Slipmaskin med dammuppsamlingsanordning bestående av kardborreband, gummiduk och plaströr.
Skapa konto

Alla dukar sitter fast med kardborre. Enkelt att ta bort och modifiera.

Varje slip har en egen liten dammsugare kopplad och alla startas med en brytare. Något högt ljud men det är bättre att tre suger samtidigt i detta utrymmet.
Har du fler funderingar så återkom.

Dag

• Gilla
FreQa
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.