Hej
Ska lägga parkettgolv i nytt hus, har aldrig gjort detta förut. Anvisningarna säger att man ska ha 10mm mellan parketten och väggar. Men golvlister är ju bara 11mm. Om golvet krymper mer än 1mm så finns det ju ingen golvlist som döljer spalten länge.
Eller är golvet i minsta (mest krympta) tillstånd när det läggs?

• Gilla
Charles Mattisson
  • Laddar…
Mina golvlister är 15mm.

Var ser du 11mm? Avsedda för golv?

Ossian K Olsson
R riktigadavid skrev:
[länk]

12mm var den visst, kom ihåg fel. Men ändå inte mycket!
Jag gör övervåningen på ett nybyggt hus och vill att det ska se likt ut som det gör på nedervåningen. Där använde dom denna list.
När jag renoverade min lägenhet så gick jag fullt efter tillverkarens mått om mm/m golv i mellanrum mellan vägg och golv. Det blev 14–16 mm vilket gjorde att jag behövde välja tjockare golvlister.

Det var mitt största misstag den renoveringen. När jag lägger golv nu lägger jag aldrig mer än 6-7 mm från väggen så att vanliga lister täcker.

A
Vi brukar såga upp gipsen motsvarande golvtjockleken, det betyder att golvet kan läggas i liv med gipsen då det kan röra sig ca 12-13mm in under gipsen..

• Gilla
JustDoIt och 3 till
  • Laddar…
De är ett enkelt sätt för tillverkarna att kunna frånskriva sig garantier, vanligtvis läggs de med 5-8mm från väggen och döljs med 12mm tjock sockel och de vet dom om.

• Gilla
tergo
  • Laddar…
Okej! Tur att jag frågade!
Borde ju tänkt på detta när jag satte gipset och helt enkelt lyft upp dom lite mer. Kanske går att såga ut lite i efterhand. Väggen är ju redan målad så vill vara försiktig. Vad för verktyg rekommenderas i så fall?

Annars kanske jag helt enkelt lägger med 7mm spalt och hoppas det funkar.
Bör jag ha mer spallt åt något särskilt håll? Vilken ledd krymper/sväller mest?

Men bör jag räknat med att golvet som jag just nu väntar på att det ska anlända svullet redan? Med tanke på att det är sommar. Dom kör inga torkrum eller dyligt för att då ett mer vinterklimat?

Sänksåg för att skära gipset går snabbast. Multiverktyg fungerar också bra men tar lite längre tid.

• Gilla
riktigadavid
  • Laddar…
BirgitS
R riktigadavid skrev:
Bör jag ha mer spallt åt något särskilt håll? Vilken ledd krymper/sväller mest?
Brädorna blir smalare och bredare framförallt. Det händer inte mycket på längden.
R riktigadavid skrev:
Men bör jag räknat med att golvet som jag just nu väntar på att det ska anlända svullet redan? Med tanke på att det är sommar. Dom kör inga torkrum eller dyligt för att då ett mer vinterklimat?
Paketen ska ligga oöppnade i några dagar för att anpassa sig till inomhusklimatet i ditt hus.

• Gilla
tergo
  • Laddar…
Men oöppnade borde ju innebära att dom inte utsätts för fukten i huset utan bara temperaturen. Så det kanske är så att det är vintertort inne i förpackningen?

BirgitS
Det är väl inte säkert att paketen är lufttäta i så stor utsträckning, det verkade bara vara vanlig förpackningsplast. Att de ska ligga oöppnade tolkade jag som att det är meningen att det ska gå långsamt så att brädorna inte slår sig.

• Gilla
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
Ja så kanske det är.

Jag tycker det är lite märkligt att det inte finns något i instruktionerna att man ska göra på olika sätt sommar och vinter.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.