Håller på och bygger ett plank i söderläge som är tänkt att fungera som vindskydd och "värmelager" åt fruktträd som ska spaljeras längs med planket. Det hela är tänkt att bli ca 170cm högt och ca 7 meter långt. Har insett att ett plank av trä inte är optimalt för att lagra värme dock, så då började jag fundera på att placera någonting framför planket som kan absorbera och lagra solvärmen under dagen och hålla det hyfsat varmt på natten.
Gabioner är ett tänkbart alternativ. Med planket som stöd och förankring skulle de inte behöva vara bredare än 20-30 cm.
En annan tanke är någon form av block, t.ex. skalblock eller leca. Tänker mig då att de förankras i planket och att jag därmed slipper gräva mig ner på frostfritt djup och mura - bara att stapla blocken på varandra och förankra ordentligt i planket.
Alla exempel på spaljemurar jag hittar verkar dock vara tegelmurar, så är lite osäker på vad som faktiskt fungerar bäst och blir mest ekonomiskt. Är t.ex. skalblock/leca dåliga värmelagrare? Vore en gabion bättre? Då är ju frågan hur jobbigt är det att fylla 150cm höga gabioner med sten egentligen? Eller finns det något material som vore billigare/bättre? Tar gärna emot tips!