Hej,
Jag har en spaljé (eller ett staket) som är ca 120 x 120 cm i olika sektioner, på två ställen har jag 3 st sektioner med armeringsnät 3 st 15 x 15 cm., Totalt rör det sig om ca 25 meter i längd.
De senaste åren har jag haft några plantor klematis varav alla utom 2 har dött (1 per ställe). Dessa har inte ännu blommat och jag börja bli lite trött på dom (grannen lika så).
Hade en tanke på att sätta hönsnät 25 x 25 mm på armeringsnätet och försöka få dom att hålla sig på staketet och inte "tappa fotfästet" då grannens tomt är ca 60-80 cm lägre.
Skulle vilja ha:
* En klätterväxt som klättrar bra men begränsar sig höjdmässigt,
* Växten ska hålla sig tajt emot staketet och inte störa grannen men än nödvändigt
* Sidorna kan jag klippa men det tar ett tag och blir nog inte så mycket jobb
* Gärna vintergrön
* Man behöver inte klippa ner den på hösten (VIKTIGT) utan låt den göra sitt...
Har några idéer men vil gärna höra era förslag först
Jag har en spaljé (eller ett staket) som är ca 120 x 120 cm i olika sektioner, på två ställen har jag 3 st sektioner med armeringsnät 3 st 15 x 15 cm., Totalt rör det sig om ca 25 meter i längd.
De senaste åren har jag haft några plantor klematis varav alla utom 2 har dött (1 per ställe). Dessa har inte ännu blommat och jag börja bli lite trött på dom (grannen lika så).
Hade en tanke på att sätta hönsnät 25 x 25 mm på armeringsnätet och försöka få dom att hålla sig på staketet och inte "tappa fotfästet" då grannens tomt är ca 60-80 cm lägre.
Skulle vilja ha:
* En klätterväxt som klättrar bra men begränsar sig höjdmässigt,
* Växten ska hålla sig tajt emot staketet och inte störa grannen men än nödvändigt
* Sidorna kan jag klippa men det tar ett tag och blir nog inte så mycket jobb
* Gärna vintergrön
* Man behöver inte klippa ner den på hösten (VIKTIGT) utan låt den göra sitt...
Har några idéer men vil gärna höra era förslag först
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 634 inlägg
Odlingszon? Väderstreck? Jordmån?
Klicka här för att svara