22 037 läst ·
12 svar
22k läst
12 svar
spackla ytterhörn?
Vänd dig till en byggfirma eller brädgård och köp vad som kallas för hårda hörn. Finns olika varianter. Den variant som du söker skall säkert kläs med tapet i efterhand?! Den ser ut som en plåtvinkel där båda vinkeldelarna är perforerade med hål för skruvning.
Med dessa blir hörnen (efter lite jobb snygga). Det kan vara lite trixigt ibland att få ner skruvhuvud och plåt under den nivå som täcks av spackel. Men det går att efterarbeta med skruvmejsel samt spikdragare i kombination med hammare. Jag har aldrig misslyckats med ett ytterhörn med dessa hjälpmedel.
Om man vill och det stilmässigt passar kan man ju även klä det "fula" tapetserade hörnet med en ytterhörnslist i trä.
Med dessa blir hörnen (efter lite jobb snygga). Det kan vara lite trixigt ibland att få ner skruvhuvud och plåt under den nivå som täcks av spackel. Men det går att efterarbeta med skruvmejsel samt spikdragare i kombination med hammare. Jag har aldrig misslyckats med ett ytterhörn med dessa hjälpmedel.
Om man vill och det stilmässigt passar kan man ju även klä det "fula" tapetserade hörnet med en ytterhörnslist i trä.
Har bara slipat spackel vid små projekt som vid renovering av vardagsrum osv, men inte upplevt slipningen som något större problem förutom att det slapp ut damm i de andra rummen och att man såg ut som en albino efteråt.
Nu har vi dock några hundra kvadratmeter gips framför oss så jag hinner väl ändra åsikt.
mvh
David
Nu har vi dock några hundra kvadratmeter gips framför oss så jag hinner väl ändra åsikt.
mvh
David
Våra målare avände sådan där tejp och den verkar OK. Verkar mycket lättare att sätta än att skruva fast metallister. Den består av en vit remsa med 2 smalare metall (vet egentligen inte vad det är för material) remsor i mitten.Man viker den lätt runt hörnen och spacklar sedan fast den. Inga skruvar alltså. Den är även satt i alla balkar i taket. Märker ju redan hur lätt det är att stöta i med tex. en stege...
Har äntligen fått tummen ur och kollat vad våra målare hade för armeringstejp till våra gipshörn. Märket var Gyproc. kollade deras hemsida www.gyproc.se men hittade faktiskt inte just tejpen. På förpackningenm står armeringstejp med stålinlägg. Ursäkta att svaret dröjde. Verkade finnas i stora byggvaruhus. Bla K-rauta..
Klicka här för att svara