Om ni kollar på bilden med vertikala skarvarna så ser ni att vänstra skivan är skuren och skurit till en liten fasning medans högra skivan är hel och har fabriksfasningen. Hur hade ni gjort här för bästa resultat? Det gick inte att få till 2 fabriksfasade på 2 ställen så fick bli såhär

• Vertikal skarv mellan två gipsskivor där vänster är manuellt skuren med fasning och höger har fabriksfasning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vertikal skarv mellan två skivor, en med handgjord fasning och en med fabriksfasning.
    Skapa konto
  • Två vertikala gipsskivor monterade på vägg, den vänstra med manuellt skuren fasning, den högra med fabriksfasning.
    Skapa konto
Ser inte bra ut hade du så ont om gips lönar sig inte o snåla så i detta fallet är det nog lika bra att lägga remsan direkt i spacklet om du inte gör om alltihop

Bo arnold Bo arnold skrev:
Ser inte bra ut hade du så ont om gips lönar sig inte o snåla så i detta fallet är det nog lika bra att lägga remsan direkt i spacklet om du inte gör om alltihop
Men vad skall jag göra istället? Byta skiva så blir ju resultatet densamma för andra sidan är 2 fabriksfasade mot varandra så jag var tvungen att göra såhär, och det var en eldosa som skulle hamna mitt i en fasning som blev väldigt avigt..

Men du menar att jag skall göra precis som vid de vanliga skarvarna och lägga remsa tvärsöver och försöka bygga upp så lite som möjligt?

• Gilla
Ellou
  • Laddar…
Svårt att ge råd när man inte har sett det men jag förstår inte hur du har kunnat få det så borde kunnat lösa snyggare är det ett hörn behöver du ingen remsa där Jag sätter aldrig remsa i hörn

Svårt att ge råd när man inte har sett det men jag förstår inte hur du har kunnat få det så borde kunnat lösa snyggare är det ett hörn behöver du ingen remsa där Jag sätter aldrig remsa i hörn
Detta är inte i hörn, utan mitt på väggen. Hur det kunde bli så? Jag är ingen snickare och expert på gips men jag hade fått eldosor rätt i mellan 2 skivor så enda settet jag kunde se det fungera var att göra något sånt här, jag har ju fasat ner den skurna skivan och håller jag ett vattenpass mot dessa skivor så är dem i liv med varandra (förutom att den högra skivan har en fabriksfas då).. men problemet är ju att jag vill ju få väggen så slät som möjligt men förstår att man kanske måste bygga liten kulle på sådana ställen

Förstår inte problemet eldosorna kan väl komma i en skarv om det behövs

• Gilla
Stefan N
  • Laddar…
Förstår inte problemet eldosorna kan väl komma i en skarv om det behövs
Då vet jag det tills nästa rum, men om vi går tillbaka där med 2 olika faser vad hade ni som är proffs/betydligt mer erfarna än mig gjort? Gipsa om kommer inte på tal för det är för mycket jobb.

Det är lätt att tänka att det är mer jobb att gipsa om men som amatör blir slutresultatet bättre ju mindre du behöver spackla. det kommer vara väldigt svårt att få det där snyggt. Att spackla en lång bulle över en skuren skarv är pilligare än man tror

Det jobbigaste med att sätta nya skivor är ju att åka och handla dem....

Att få en dosa i skarven är ju det enklaste montaget. du behöver inte ens använda en hole in one utan kan sätta upp skivan och såga upp hålet efteråt.

T toolman77 skrev:
Det är lätt att tänka att det är mer jobb att gipsa om men som amatör blir slutresultatet bättre ju mindre du behöver spackla. det kommer vara väldigt svårt att få det där snyggt. Att spackla en lång bulle över en skuren skarv är pilligare än man tror

Det jobbigaste med att sätta nya skivor är ju att åka och handla dem....

Att få en dosa i skarven är ju det enklaste montaget. du behöver inte ens använda en hole in one utan kan sätta upp skivan och såga upp hålet efteråt.
Hade det bara varit 1 vägg hade jag tagit ner gipset och börjat om. Men hade fått göra om allt då jag inte skurit bort spackelkanten i mina innerhörn (1 av 3 hörn är skurna) så det är därför jag är ute efter en lösning med det jag har även om det är pilligt och svårt

JLyck JLyck skrev:
Du får fasa ner den icke fasade kanten. Använd typ en sån här [länk] om du inte vill fasa ner kanten med kniv.
Den är ned fasad (skivan till vänster) om det är den du undra över, kan givetvis fasa ner så mycket jag bara kan för min stora fundering är hur jag skall göra med pappremsan i såna lägen

Ser inte så värst fasad ut, kanske bilden som luras.

Jag har arbetat som målare och gått på nyproduktion i ca 10 år. Min egen uppfattning är att Alcros Handspackel är värdelöst att sätta pappersremsa i.. För några år sedan gick det jätte bra men dom har gjort om receptet på spacklet och nu är det väldigt lätt av få sprickor för att remsan inte sitter fast i spacklet.
Använd Skivspackel eller Lim så håller det bättre.. Jag använde Lim för första gången när jag hade byggt en ny gipsvägg hemma. Tidsmässigt var det ingen vinst men det spelade inte så stor roll för mig. Spackla alla skarvar en gång med Handspackel och låt det torka, lätt avslipning och limma sedan dit remsan.. När limmet torkar så kan du börja spackla vidare..

• Gilla
Henkan Sundberg
  • Laddar…
R robba5 skrev:
Jag har arbetat som målare och gått på nyproduktion i ca 10 år. Min egen uppfattning är att Alcros Handspackel är värdelöst att sätta pappersremsa i.. För några år sedan gick det jätte bra men dom har gjort om receptet på spacklet och nu är det väldigt lätt av få sprickor för att remsan inte sitter fast i spacklet.
Använd Skivspackel eller Lim så håller det bättre.. Jag använde Lim för första gången när jag hade byggt en ny gipsvägg hemma. Tidsmässigt var det ingen vinst men det spelade inte så stor roll för mig. Spackla alla skarvar en gång med Handspackel och låt det torka, lätt avslipning och limma sedan dit remsan.. När limmet torkar så kan du börja spackla vidare..
Hmm vi kör Alcros produkter på jobbet, upplever inga problem med deras handspackel.

JLyck JLyck skrev:
Ser inte så värst fasad ut, kanske bilden som luras.
Ja definitivt bilden som luras, kan visa bättre bild när jag är hemma

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.