Jag tog bort en bröstpanel som var limmad på en gipsvägg. Det mesta av limresterna stannade på väggen men vissa limremsor följde med panelen och drog då med sig både färgen och kartongen på gipsskivan (se bilder).

Hur gör jag nu för att det ska bli snyggt när jag målar om väggen:
- Går det att spackla trots att kartongen är borta? Ska jag börja med att skära bort löst sittande färg/kartong? Något speciellt spackel jag ska ha?
- Går det att slipa bort övriga limrester utan att skada/slipa bort kartongen? Hur?

Skadad gipsvägg med limrester och avsliten kartong efter borttagning av bröstpanel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gipsvägg med skadat område där limrester och bortdragen kartong syns efter borttagen panel.
Skapa konto
Gipsvägg med borttagna bröstpaneler visar kvarvarande vita limrester och skadat ytskikt.
Skapa konto

Tacksam för hjälp!

S
Jag hade börjat med att försiktigt plocka bort allt som hänger löst, lätt att stora skok släpper men försök att riva försiktigt. En är det bara att spackla över, slipa ner, och måla över.

• Gilla
Pasjostrom
  • Laddar…

Bästa svaret

Skär bort löst, slipa hela väggen lätt, spackla fläckarna, slipa fläckarna lätt, spackla hela väggen, slipa slätt, måla 2 lager, njut.

• Gilla
JanneJanne123 och 1 till
  • Laddar…
Tack för svar! Jag bör alltså använda vanligt sandspackel?

Jag tänkte slipa bort limresterna med min multimaster, ser ni någon risk med det?

JanneJanne123
Ser ingen risk med multimaster, kör på!

Om jag var du skulle jag dock bredspacklat den där väggen.

Edit: ser att bredspackling redan har föreslagits.

Rullspackel hade jag kört över hela.

Det kanske inte syns på bilderna men limmet sticker ut 2-3mm så det blir nog till att slipa bort det värsta även om jag ska bredpackla, annars blir det väldigt mycket spackel!?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.