535 läst ·
7 svar
535 läst
7 svar
Spackla eller inte? Temperatur?
Hej.
Har en maskinhall/garage som är isolerad i plattan och i väggar. Plast i tak och halva delen osb+gips just nu. Lösull kommer efter montering av portar.
Ska in med takskjutportar så stora öppningar står med vindduk stiftad.
Med andra ord så är det inte läge att hålla värme.
Vågar man spackla på i taket innan portarna ska in?
Skulle vara smidigt att köra allt innan men temperaturen kryper ner. Sen är ju nästa del uppvärmning som i sig kommer få rörelser i material.
Alternativet är ju att vänta till portar och isolering är på plats, värma upp stadigt och sen spackla i värme och svära över alla stag och prylar ivägen.
Vill ju inte spackla och det spricker både på temp och rörelser heller.
Har en maskinhall/garage som är isolerad i plattan och i väggar. Plast i tak och halva delen osb+gips just nu. Lösull kommer efter montering av portar.
Skulle vara smidigt att köra allt innan men temperaturen kryper ner. Sen är ju nästa del uppvärmning som i sig kommer få rörelser i material.
Alternativet är ju att vänta till portar och isolering är på plats, värma upp stadigt och sen spackla i värme och svära över alla stag och prylar ivägen.
Har du mätt fuktigheten i materialet? Samt fuktigheten i luften det är knappast rätt förhållanden för spacklingsarbeten..P Pligg85 skrev:Hej.
Har inte mätt. Byggnaden är plastad och tät förutom vindpappen i portöppningarna.J Jansson69 skrev:
Det blir aldrig sådan blöt äcklig uteluft inne men temperaturen är inte många grader mer än uteluften.
Det är spackling och ev målning som gäller där man ska sätta skenor och beslag. Totalt är det inte många kvm. Resten tar man efter portar och isolering i taket är gjort så smyger man upp ett par grader per dygn
Har du mätt virket fuktighet?P Pligg85 skrev:Har inte mätt. Byggnaden är plastad och tät förutom vindpappen i portöppningarna.
Det blir aldrig sådan blöt äcklig uteluft inne men temperaturen är inte många grader mer än uteluften.
Det är spackling och ev målning som gäller där man ska sätta skenor och beslag. Totalt är det inte många kvm. Resten tar man efter portar och isolering i taket är gjort så smyger man upp ett par grader per dygn
Plast och vindpapp stoppar inte fuktig luft att komma in så jag gissar att det är bra fuktigt därinne..
Inte än. Kan kolla med riktigt mätare på glesen jag inte skivat på.J Jansson69 skrev:
Det är som sagt en maskinhall och inget utställningsexemplar jag bygger.
Gips är för att hålla brandskyddet, hade tänkt att vitmåla osb från första början men nu blir det enligt regelverket.
Mindre sprickor är väntat, är nästan 10 meter spännvidd. Men vill inte behöva ha hjälm och riskera att spacklingen ligger på golvet sen.
Jag tänker att du bör kolla stommen först innan du isolerar med fuktmätning..P Pligg85 skrev:Inte än. Kan kolla med riktigt mätare på glesen jag inte skivat på.
Det är som sagt en maskinhall och inget utställningsexemplar jag bygger.
Gips är för att hålla brandskyddet, hade tänkt att vitmåla osb från första början men nu blir det enligt regelverket.
Mindre sprickor är väntat, är nästan 10 meter spännvidd. Men vill inte behöva ha hjälm och riskera att spacklingen ligger på golvet sen.
Har aldrig varit med denna årstid att det är torrt nog för att isolera utan fuktuttorkning men du gör som du vill, jag kan bara råda dig till ett bra resultat😉
Jag ska ju isolera lösull på taket. Det kan jag omöjligen behöva fuktmäta något för.J Jansson69 skrev:
Det enda jag har fråga om är spackling och resultat i rådande tider och temp. Om det är värt att spackla skarvar och med remsa så det är gjort innan takskjutportar monteras.
Minimalt med skarvar. De gällande och någon decimeter marginal. Allt annat efter uppvärmning.
Produkter som diskuteras: "fuktmäta"
Fuktmätare
Fuktmätare är precisionsverktyg som används för att mäta fuktnivåer i olika material, som exempelvis trä, betong och gips. Detta är särskilt viktigt inom byggbranschen för att förebygga mögel- och rötskador, men även inom jordbruket
Läs mer
Är det du själv som monterar portarna?
Jag har satt ett gäng(men inget proffs), största 2.9hx3.2b.
Även den stora precis som dom små så kunde montering utföras som så att när panelblocken i porten är i (väggen tät) så har man ännu inte rört taket.
Tänkte du kan montera så långt och ha stängt, på med värme osv och slutmontera när taket är klart. Kan ju inte öppna portar under tiden men det finns antagligen en dörr.
Jag har satt ett gäng(men inget proffs), största 2.9hx3.2b.
Även den stora precis som dom små så kunde montering utföras som så att när panelblocken i porten är i (väggen tät) så har man ännu inte rört taket.
Tänkte du kan montera så långt och ha stängt, på med värme osv och slutmontera när taket är klart. Kan ju inte öppna portar under tiden men det finns antagligen en dörr.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden