2 331 läst ·
5 svar
2k läst
5 svar
Spa-Bad
Hej i vinterkylan!!
Sitter i tankarna att köpa ett Spa-Bad för att ha utomhus.
Någon som har erfarenhet av spabad?
Vad kostar dom?
Billiga kinakar som man ska passa sig för, eller andra nitar man kan gå på.
Plus ni som redan har, hur mycket jobb är det att underhålla och sköta dessa spa´n.
Tacksam för lite rådgivning
Sitter i tankarna att köpa ett Spa-Bad för att ha utomhus.
Någon som har erfarenhet av spabad?
Vad kostar dom?
Billiga kinakar som man ska passa sig för, eller andra nitar man kan gå på.
Plus ni som redan har, hur mycket jobb är det att underhålla och sköta dessa spa´n.
Tacksam för lite rådgivning
Jag skulle vilja ha en vedeldad tunna utomhus. Undrar en sån kostar?
Jag fick prislistan från dom i dag på olika pooler jag kan maila den till dig om du vill?Benganman skrev:Hej i vinterkylan!!
Sitter i tankarna att köpa ett Spa-Bad för att ha utomhus.
Någon som har erfarenhet av spabad?
Vad kostar dom?
Billiga kinakar som man ska passa sig för, eller andra nitar man kan gå på.
Plus ni som redan har, hur mycket jobb är det att underhålla och sköta dessa spa´n.
Tacksam för lite rådgivning
Vi har ett AMS2000 sedan ett år tillbaka http://www.spacenter.se/produkter.php?t=masterspas
Vi kollade runt mycket på olika tillverkare innan vi bestämde oss och kom väl fram till en hel del under vårat sökande.
"Kinakar" är jättebilliga, relativt sett, men förutom allt det där med garantier så kände vi att firmorna inte har tillräcklig koll själva för att svara på våra frågor. T.ex. var det rätt svårt att få ett klart svar på vad det krävdes för säkringar. Dessutom är de oftast grundare än de som säljs av "etablerade" firmor. Så, vi skippade det alternativet.
"Mässpris" är bra
Vi köpte vårat för 10000 under listpris och gratis frakt under en mässa, trots att vårt var helt nytt och inte ett mässex. Säljarna hade specialpris från leverantören under mässan så det var bara att tacka och ta emot.
Driftskostnaden verkar vara helt försumbar. Trots lång och kall vinter så har det inte märkts på elräkningen. Visst är den högre än förra året men vi värmer huset med el så det är inte så konstigt med denna vintern.
Skötsel kan säkert variera mellan fabrikat. Vi lägger nog inte ens fem minuter i veckan på skötsel. I med två nya bromtabletter, kolla värdena med en mätsticka och putta i ph-justeringskemikalier om det behövs. Vattenbyte är förståss litet pyssel men det gör man ju bara 3-4 ggr per år och det största arbetet då är att tvätta karet med litet klorinvatten på en trasa. Allt som allt skitenkelt när man väl fått kläm på det. För oss tog det kankse en månad innan vi lärde oss att få en känsla för hur länge bromtabletterna räcker och hur mycket av de olika kemikalierna som behövdes för justering.
Undvik kar med "slät" yta. De blir lätt repiga och vips är den lyxiga känslan borta.
Är det värt så mycket pengar för ett spabad? Jajjamensan. Vi valde mellan att skaffa en nyare bil eller ett spabad. Helt rätt val känner vi nu.
Lycka till
/Ola
Vi kollade runt mycket på olika tillverkare innan vi bestämde oss och kom väl fram till en hel del under vårat sökande.
"Kinakar" är jättebilliga, relativt sett, men förutom allt det där med garantier så kände vi att firmorna inte har tillräcklig koll själva för att svara på våra frågor. T.ex. var det rätt svårt att få ett klart svar på vad det krävdes för säkringar. Dessutom är de oftast grundare än de som säljs av "etablerade" firmor. Så, vi skippade det alternativet.
"Mässpris" är bra
Driftskostnaden verkar vara helt försumbar. Trots lång och kall vinter så har det inte märkts på elräkningen. Visst är den högre än förra året men vi värmer huset med el så det är inte så konstigt med denna vintern.
Skötsel kan säkert variera mellan fabrikat. Vi lägger nog inte ens fem minuter i veckan på skötsel. I med två nya bromtabletter, kolla värdena med en mätsticka och putta i ph-justeringskemikalier om det behövs. Vattenbyte är förståss litet pyssel men det gör man ju bara 3-4 ggr per år och det största arbetet då är att tvätta karet med litet klorinvatten på en trasa. Allt som allt skitenkelt när man väl fått kläm på det. För oss tog det kankse en månad innan vi lärde oss att få en känsla för hur länge bromtabletterna räcker och hur mycket av de olika kemikalierna som behövdes för justering.
Undvik kar med "slät" yta. De blir lätt repiga och vips är den lyxiga känslan borta.
Är det värt så mycket pengar för ett spabad? Jajjamensan. Vi valde mellan att skaffa en nyare bil eller ett spabad. Helt rätt val känner vi nu.
Lycka till
/Ola
Klicka här för att svara