Hej,

Är på gång att göra en mindre tillbyggnad om 15m2 för ett nytt sovrum. Bredvid denna, i samma linje, tänkte vi bygga om befintlig altan till ett uterum som isoleras för vår/höst. Bägge rummen kommer utföras med platta på mark, med 300mm L-element och 200mm isolering i plattan. Tanken är att ha denna platta på samma höjd.

Nu till frågan. Jag får ju en köldbrygga mellan sovrummet och uterummet. Det vill vi ju inte ha.
Teknisk ritning av en tillbyggnad och ombyggnad av en altan till uterum, med mått och planlösning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag tänkte spontant att det L-elementet som ställs upp för sovrummet kan användas som "form" för uterummets ena kortsida. Isoleringen drar jag ut hela vägen mot L-stödet enligt bifogad skiss nedan. Uterummet kommer således inte att ha något bärande vägg i det snittet.
Skiss av grundplatta för tillbyggnad av sovrum och uterum med isolering och L-element.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ett annat alternativ är kanske att ställa upp dubbla L-element rygg i rygg.

Vad säger ni, vad hade ni gjort? Det kanske finns fler alternativ.

Tror du kan skippa den tjocka kantbalken och bara köra 100mm betong över hela. Ska uterummet ändå vara isolerat hade jag struntat i köldbryggan

Kantbalken är inte i skala. Tog bara något jag hade liggande sedan tidigare.

Kantbalken är 300x300mm, tänkte bocka egna villabyglar av 10mm armeringsjärm. Långsgående armeringsjärn av 10mm. Sedan armeringsnät 6150 i plattan som jag drar ut över kantbalken.

Har också funderat på att göra en gemensam platta utan köldbryggor. Men när det är som kallast ute så kommer det även vara kallt i uterummet, med följd att även sovrummet blir onödigt kallt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.