Gör ni inte som ni själva vill i ert eget hus?
Om du vill sova i källaren, och ha modelljärnvägen i "vardagsrummet" är väl din/er ensak?

• Gilla
Hullefar och 1 till
  • Laddar…
Jag skulle inte ha problem med sovrum i en modern källare.
I äldre källare, innan man började med tjock isolering under. Så har man alltid en fuktvandring upp. Där tycker jag inte man skall sova. Personlig uppfattning.

• Gilla
GladanS
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Jag skulle inte ha problem med sovrum i en modern källare.
I äldre källare, innan man började med tjock isolering under. Så har man alltid en fuktvandring upp. Där tycker jag inte man skall sova. Personlig uppfattning.
Om det bara är fukten det handlar om är det väl bara att ta hand om detta problem innan man använder en äldre källare som sovrum. Vår är dränerad men på sommaren blir det fuktigt om vi inte har en luftavfuktare igång. Men sommartid är källaren definitivt det bekvämaste utrymmet att sova i, då det är betydligt svalare där än i resten av huset. Ser inte varför man inte skulle kunna använda det som sovrum om man skulle vilja.

• Gilla
JA”Snabbe”
  • Laddar…
Vi hade tidigare ett 1½-planshus med souterrängvåning.
Där nere, i innerdelen under jord och utan fönster, hade vi ett gästrum.

Där bodde en termin en släkting, som gick en kurs för sin utbildning i vår stad.
Hon bodde alldeles utmärkt där nere, och det var alldeles tyst och lugnt utan störningar från yttervärlden.
Utanför sovrummet var ytterrummet med fönster och fönsterdörr mot trädgården, och där kunde hon sitta och plugga, och jag hade mitt "datorkontor".

• Gilla
GladanS
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Gör ni inte som ni själva vill i ert eget hus?
Om du vill sova i källaren, och ha modelljärnvägen i "vardagsrummet" är väl din/er ensak?
Du är galen. Hur skulle världen se ut då!?

• Gilla
  • Haha
Workingclasshero och 3 till
  • Laddar…
Nu kanske jag tolkat det hela fel men utrymningsvägarna var inte ifrån rummet/rummen ni tänkt ha som sovrum?
Hur stora är fönstren och på vilken höjd sitter dem?

Får man lov att ha sovrum i källaren? Det är klart man får, men det finns krav enligt BBR att uppfylla om man vill ha det.
I detta fall skulle jag säga att kraven är dels dagsljus (men det fanns fönster) och utrymningsvägar.. det är den sistnämnda som kan vara lite svår att uppnå i en källare om man inte har mer eller mindre fullstora fönster.

Saxat från Boverket:

"5:323 Utrymning genom fönster

Fönster för utrymning ska utformas så att utrymning kan ske på betryggande sätt. (BFS 2011:26).

Allmänt råd
Fönster avsedda för utrymning bör vara sidohängda eller vridbara kring en vertikal axel och öppningsbara utan nyckel eller annat redskap. Fönster som är vridbara kring en horisontell axel kan användas om de öppnas utåt och stannar i öppet läge. Fönster bör ha en fri öppning med minst 0,50 meters bredd och minst 0,60 meters höjd. För fönster som är vridbara kring en horisontell axel bör det fria måttet beräknas under fönsterbågens lägst belägna del. Summan av bredd och höjd bör vara minst 1,50 meter. Öppningens underkant bör ligga högst 1,2 meter över golv. Om avståndet mellan golvet och fönstrets underkant överstiger 1,2 meter, bör en plattform eller liknande monteras på insidan. (BFS 2014:3)."

• Gilla
ylven och 1 till
  • Laddar…
Det finns en dörr upp i huset och en ut.

G GladanS skrev:
Det finns en dörr upp i huset och en ut.
Och dörren som är ut, är den ifrån det tänkta sovrummet?

Om inte, vilken höjd sitter fönstret på?

Det är enbart ett rum.

Ja om det enbart är ett rum så är det ju godkänt enligt BBR under förutsättning att ventilation finns där, men det har ju avhandlats här tidigare.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.