Kaminen ser ej ut att kunna tömmas efter sotning via förbränningsrummet.
Skorstenen är ansluten på toppen.
Enbart fasta plåtar i förbränningsrummets tak.
Det går att komma åt rökkanalen via bakkantsanslutningen. Vad tänka på?
- inbillar mig att det rasar ut sot när locket lossas?
Skorstenen är ansluten på toppen.
Enbart fasta plåtar i förbränningsrummets tak.
Det går att komma åt rökkanalen via bakkantsanslutningen. Vad tänka på?
- inbillar mig att det rasar ut sot när locket lossas?
Redigerat:
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 590 inlägg
Har du några bilder?
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 590 inlägg
Är det du själv som sotat, eller har du haft besök av en sotare som alltså inte dammsugit bort sotet efteråt?
Nja.Demmpa skrev:
Den såldes under eget namn med Modellbenämningen Malmö, men visst, det är en Ungersk? Pjäs:
https://www.krbova-kamna.com/thorma-malmo-p.html?mobilne=off
Jag är nog normalbegåvad och inser med lätthet att det kan damma.B BSOD skrev:
Jag har grov dammsugare och askavskiljare. Trots detta vill jag inte att det rasar ut 3 dm3 aska när jag gläntar på luckan och det är små tajt bakom kaminen.
Tips som bidrar till ett bra arbete utan missöden uppskattas. Kommentarer som denna tillför inte supermycket. Spontant tror jag att det är en bra utgångspunkt att inte utgå från att frågeställare helt har tappat förståndet.
Tror jag knäckt koden.dadid skrev:
Jag är nog normalbegåvad och inser med lätthet att det kan damma.
Jag har grov dammsugare och askavskiljare. Trots detta vill jag inte att det rasar ut 3 dm3 aska när jag gläntar på luckan och det är små tajt bakom kaminen.
Tips som bidrar till ett bra arbete utan missöden uppskattas. Kommentarer som denna tillför inte supermycket. Spontant tror jag att det är en bra utgångspunkt att inte utgå från att frågeställare helt har tappat förståndet.
Skaffar en bit lite hårdare skumgummi. Skär ut en cirkulär skiva , ca 5-7 cm tjock och 160 mm i diameter. Mellan mitten och kanten gör jag ett runt urtag för dammsugarslangen.
1 Öppnar skyddsluckan
2 Monterar skumgummipluggen
3 Ansluter dammsugarslangen
4 Sotar
5 Dammsuger
6 Lossar pluggen
7 Återmonterar skyddsplåten.
Borde fungera tycker jag.
Den där bak ska du inte plocka av. Plåten i taket på kaminen bör gå att få ner genom att lossa muttern och sen knixa ut den. Eventuellt får du ta bort plattorna på sidorna först.