MultiMan
Mässingsskruv är inte magnetisk så där fungerar det inte så bra. Alla rostfria skruv är väl inte heller magnetiska? Likaså alla specialvarianter som IKEA använt i många av sina möbler (aluminium eller zink).
 
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Mässingsskruv är inte magnetisk så där fungerar det inte så bra. Alla rostfria skruv är väl inte heller magnetiska? Likaså alla specialvarianter som IKEA använt i många av sina möbler (aluminium eller zink).
Visst finns det många icke-magnetiska skruvar, det har du så rätt i. Men innan jag tar itu med dessa, har jag ju fått undan järnskruvarna med min magnet. Det underlättar. Och magneten är räddningen när jag tappar järnskruvar och -spik på ett golv fullt med sågspån och slipdamm.
 
"Skruvad läsning"
Den där kakburken som man sparat allt från sina tömda fickor har numera blivit en halvt tiolitersspann. Jag ska ta tag i det snart är mantrat varje gång. Det där snart är inne på fjärde året minst.
 
T tompaah7503 skrev:
Du har rätt i det så klart. Men skruvar med förstörda skallar, rostiga/skrovliga gängor, böjda eller på annat vis ens det minsta skadade slänger jag på en gång (i metallåtervinningen). Avskyr att plocka upp oanvändbart skit ur lådorna när man väl behöver något. Skapar bara frustration att leta bland trasiga grejer.

Sambon är tvärtom. Hon sparar allt, med ambitionen att rikta krokiga skruvar/spikar, syrabehandla bort rost och fila till trasiga skallar. Blir det gjort?...
I mina strävanden har jag också lagt skruvar med minsta fel till metallåtervinning.
För nu sorterar jag fram spårskuvar för dom är svåra att köpa till rimliga priser.
 
  • Gilla
Cider
  • Laddar…
Kul timing på den här tråden :D

Mina föräldrar var extrema ”hoarders” och orkade aldrig göra något åt helheten. 170kvm källare fylld från golv till tak med precis allt man kan tänka sig. Men! En sak hade min pappa ordning på och det var skruv. Det finns t.ex. enorma mängder sortimentslådor där han har sorterat maskinskruv efter inte bara dimension utan även längd. Allt uppmärkt med gammal hederlig dymoremsa.

Vi tog över huset för 10 år sedan efter att mina föräldrar gått bort och fick även ta över alla saker. Det har varit ett enormt jobb att röja och renovera parallellt och skruvsortimentet har jag inte ägnat en tanke. Däremot har jag varit irriterad på att jag aldrig hittar mina egna skruvar eftersom det inte funnits någon plats för dem så jag har ofta fått åka och köpa nytt trots att jag vet att det finns.

Men nu i Coronatider i kombination med att jag har fått ganska elak artros i höften så tog jag tag i skruvfrågan en gång för alla. Igår blev jag klar :D Totalt tre lagerhyllor blev det och jag lär nog inte behöva bekymra mig om skruv någonsin igen (y)

Lasse
 
  • Gilla
Kashmirsocialist och 8 till
  • Laddar…
Jag genererar ytterst lite extraskruv. De åker tillbaka i rätt Essve-låda. Jag sparar dock skruv av bra kvalitet som använts för annat, tex rivna gjutformar. De återanvänds sedan till liknande uppgifter, tills de blir dåliga och slängs.
 
MultiMan MultiMan skrev:
Mässingsskruv är inte magnetisk så där fungerar det inte så bra. Alla rostfria skruv är väl inte heller magnetiska? Likaså alla specialvarianter som IKEA använt i många av sina möbler (aluminium eller zink).
Aluminium eller zink? Jag har många gånger svurit över att de verkar vara gjorda av smör, så lätt som spåren utplånas om man skulle råkat satt ihop möbeln lite fel. :mad:
 
  • Haha
  • Gilla
Skruvebulten och 4 till
  • Laddar…
MultiMan
Trösten är väl då att kundtjänsten i Älmhult (047...) iaf tidigare aldrig tvekade att skicka nya delar så länge de fanns i lager, helt utan kostnad dessutom. Hoppas det gäller fortfarande även om förändringens vindar blåser genom IKEA efter Ingvars frånfälle.
Försökte iofs få tag i reservdelar till Niklas-hyllan för några år sedan, omöjligt tyvärr (blecken som håller hyllplanen), men det var typ 25 år efter den slutade säljas.
 
Inrtressant tråd! Det gamla sättet att återanvända prylar kan vara en kul utmaning och börjar ju bli modernt igen och konkurrerar väl lite med slit och släng/konsumptionssamhällets ekorrhjul som tar kål på planetens resurser. Lite för att ge gott intryck på min blivande svärfar så antog jag för 20 år sedan hans sätt at räta ut gammal krokig spik och även att spara skruvar. Som många, till att börja med att samla i en burk och någon regning dag har jag sedan tagit mig an att sortera det hela. Måste dock erkänna att jag sansat mig lite, svärfar ser mig från himlen och jag rätar inte ut gammal spik längre. Dagens byggande görs ju mer med skruvdragare och då har jag också sorterat bort gammal spårskruv - vem har inte retat sig på dito med för grunda spår som kan vara ett elände att lossa och definitivt inte återanvändas.
 
L LasseR skrev:
Kul timing på den här tråden :D

Mina föräldrar var extrema ”hoarders” och orkade aldrig göra något åt helheten. 170kvm källare fylld från golv till tak med precis allt man kan tänka sig. Men! En sak hade min pappa ordning på och det var skruv. Det finns t.ex. enorma mängder sortimentslådor där han har sorterat maskinskruv efter inte bara dimension utan även längd. Allt uppmärkt med gammal hederlig dymoremsa.

Vi tog över huset för 10 år sedan efter att mina föräldrar gått bort och fick även ta över alla saker. Det har varit ett enormt jobb att röja och renovera parallellt och skruvsortimentet har jag inte ägnat en tanke. Däremot har jag varit irriterad på att jag aldrig hittar mina egna skruvar eftersom det inte funnits någon plats för dem så jag har ofta fått åka och köpa nytt trots att jag vet att det finns.

Men nu i Coronatider i kombination med att jag har fått ganska elak artros i höften så tog jag tag i skruvfrågan en gång för alla. Igår blev jag klar :D Totalt tre lagerhyllor blev det och jag lär nog inte behöva bekymra mig om skruv någonsin igen (y)

Lasse
Jag har investerat i ett antal sortimentsskåp från Clas Ohlson (Cocraft, himla bra) och sorterar in all skruv efter material (mässing, rostfritt o s v), dimension (längd och bredd), skalle (kullrig, försänkt, kullerförsänkt) och ev. gänga vid maskinskruv. Uppmärkning? Riktig Dymo givetvis. Har gjort slut på tre dymoapparater (skitkvalitet på nyproducerat) och ett oräkneligt antal remsor.

Lycka!
 
  • Gilla
  • Älska
civilingenjören och 2 till
  • Laddar…
Vägg med organiserade små plastlådor fyllda med skruvar och byggbeslag, etiketterade efter storlek och typ.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
  • Wow
  • Haha
RobbanGBG och 29 till
  • Laddar…
Jag började min sortering för cirka tre år sedan (är född -90). Var less på att ha allt i diverselådor. När man tömmer fickorna eller hittar något ”bra att ha” så lägger jag allt i en magnetskål. När väl den börjar bli full så är det dags att gå igenom. Detta står på bänken i garaget, har fyra till i ett skåp (som inte fick plats på arbetsbänken)
 
  • Välfylld verktygsvägg med etiketterade sortimentslådor i en ordnad verkstadsinredning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Älska
magnu och 16 till
  • Laddar…
Cheesen
Har ju en låda där jag kollar först efter skruv.. den brukar oftast inte bli speciellt full...
Transparent låda märkt "Hoppets Låda" fylld med olika skruvar bland verktygshyllor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sen om inte lämplig skruv finnes där så har jag en fyra fem lådor med sorterad skruv, ute, inne, metall, trä, o.s.v.

Den här råkades bara vara den jag sökte i idag.
Organiserad verktygslåda med fack indelade efter skruvtyper och storlekar, märkta för byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
M Larsson och 4 till
  • Laddar…
Mikael_L
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Det kan väl inte vara enbart skruv som sparades i större utsträckning förr? Gamla trasiga handdukar och lakan (bra trasor när man putsar fönster...), tomma glasburkar (bra att ha nästa gång jag sorterar skruv) osv osv. Tror att det även beror på hur man har vuxit upp, vad man har för ekonomi och hur stor plats man har att spara de där bra-att-ha-grejerna. Jag är född på mitten av 80-talet och har alltid haft en liten inneboende hoarder i mig, men i takt med att ekonomin stabiliseras med ålder och utbildningsgrad så har jag lättare för att nu slänga rent trasiga saker och faktiskt inse att ibland kan man köpa nytt.
IMG_2167.jpg
 
  • Gilla
  • Haha
Lampe och 4 till
  • Laddar…
Garderobssnickarn
Kashmirsocialist Kashmirsocialist skrev:
Jag har investerat i ett antal sortimentsskåp från Clas Ohlson (Cocraft, himla bra) och sorterar in all skruv efter material (mässing, rostfritt o s v), dimension (längd och bredd), skalle (kullrig, försänkt, kullerförsänkt) och ev. gänga vid maskinskruv. Uppmärkning? Riktig Dymo givetvis. Har gjort slut på tre dymoapparater (skitkvalitet på nyproducerat) och ett oräkneligt antal remsor.

Lycka!
Snyggt!
Jag håller precis på att göra samma sak nu när jag permitterad. Känns bra!
Har inte kommit till märkning ännu.
 
  • Gilla
Kashmirsocialist
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.